Menu
Lze se bránit zrušení starého účtu u České spořitelny?

Lze se bránit zrušení starého účtu u České spořitelny?

2 minuty čtení

Nejen mobilní operátoři mohou měnit smluvní podmínky za dobu trvání smlouvy bez souhlasu klienta. Poskytovatelům pravidelných a déle trvajících služeb zákon umožňuje smlouvy v průběhu času modifikovat. Česká spořitelna proto ruší staré typy účtů. Je možné změnu odmítnout?

Poskytovatelé pravidelných a déle trvajících služeb jako jsou dodávky energií, telekomunikační či platební služby, mají ze zákona možnost v průběhu času měnit smlouvy klientů. Můžou s tím klienti něco dělat?

Platí tu okřídlené pravidlo: mlčení, tedy nereagování na oznámenou změnu podmínek, znamená souhlas. Výpověď smlouvy tak bývá jedinou možností, jak čelit jednostrannému diktátu nových práv a povinností.

Zrušení účtu

Řada klientů České spořitelny, a.s. obdržela písemné oznámení o změně rámcové smlouvy. Píše se v něm, že původní zastaralý typ účtu se nahrazuje novým, výhodnějším. Přestože se má jednat o krok k lepšímu platebnímu účtu, nemusí se to každému zamlouvat.

Spotřebitelé si často stěžují na skutečnost, že do změny smlouvy nemohou mluvit. S novými pravidly přichází vždy podnikatel a zákazníci s tím nic nezmůžou. To je do určité míry pravda.

Pozice spotřebitelů není tak silná, aby si vyjednali podmínky přesahující rámec nabízených služeb. Rozhodne-li se banka určitý typ účtu zrušit a převést klienty na novější, nemají šanci zachovat dosavadní účet.

Je však možné se změnou účtu změnit i jeho poskytovatele tím, že zákazník smlouvu vypoví. Odmítnutí navržených změn je jediným způsobem, jak se jednostranné úpravě obsahu smlouvy bránit.

Může být opravdu nereagování na oznámenou změnu podmínek považováno za souhlas? Ano, zákon o platebním styku to připouští.

Musí však být splněny určité podmínky. Za předpokladu, že je změna smlouvy oznámena nejpozději dva měsíce před její účinností a klient je seznámen s tím, že má právo tuto změnu odmítnout a ze smlouvy se okamžitě vyvázat, je nereagování považováno za souhlas.

Výslovné přivolení se tedy sice nevyžaduje, rozhodně však nemůže ke změně dojít proti vůli klienta. Člověk by tedy měl věnovat pozornost každé písemnosti, kterou od banky obdrží.

Je povinností banky poskytnout klientovi přesné a srozumitelné informace a mezi nimi bývá zmíněn i postup v případě, že s oznamovanou novinkou klient nesouhlasí.

Poslední aktualizace: 15. 02. 2023