ÚvodCestováníZpoždění vlaků – kde hledat informace a jakou kompenzaci očekávat?
Zpoždění vlaků – kde hledat informace a jakou kompenzaci očekávat?
5 minut čtení
Situace, ve které se ocitl téměř každý, kdo vlakem alespoň někdy cestuje. Velká zpoždění vlaků mohou překazit plány a znepříjemnit cestu do práce, domů nebo na dovolenou. Jak se dozvědět o zpoždění a kde sledovat polohu vlaku?
Možnost sledovat vlak ocení především ti, kteří potřebují být včas na letišti, na důležité schůzce nebo pracovním pohovoru. Informace o poloze vlaku a délce plánovaného zpoždění poskytují někteří dopravci na svých webových stránkách. Kteří to jsou a co vše je možné se o určitém spoji dozvědět? Kdy vzniká nárok na odškodné a jak o něj v případě zpoždění vlaku zažádat?
Poloha vlaku na trati – kde se momentálně vlak nachází?
Na webových stránkách Českých drah lze zjistit detailní informace o všech vlacích. Po zadání čísla určitého spoje se kromě potvrzeného zpoždění vlaku ČD, polohy vlaku a omezení provozu na trase objeví i aktuální jízdní řád a služby, kterých lze cestou využít. Aktuální informace jsou dostupné také v mobilní aplikaci Můj vlak nebo v kontaktním centru ČD.
V aplikaci Můj vlak je i možnost vytvoření virtuální In-Karty, která slouží jako plnohodnotná náhrada plastové čipové karty. Vytvoření zabere jen 2 minuty a je zcela zdarma.
Zjistit aktuální polohu vlaku ČD, případně vyhledat spojení, mohou cestující také přes SMS. Tuto službu poskytují následující mobilní operátoři:
Operátor
Poloha vlaku
Vyhledání spojení
O2
SMS zaslat na číslo: 999 888
Cena: 3,50 Kč
Text SMS:
ZPO_číslo nebo jméno vlaku
Text SMS:
VLA_odkud_kam
Vodafone
SMS zaslat na číslo: 7755
Cena: 3 Kč
Text SMS:
POZ_číslo nebo jméno vlaku
Text SMS:
VLAK_odkud_kam
T-Mobile
SMS zaslat na číslo: 4616
Cena: 3,60 Kč
Text SMS:
POZ_číslo nebo jméno vlaku
Text SMS:
VLAK#odkud##kam
Sledování vlaků a jejich zpoždění je možné také na webové stránce Idos.cz nebo v mobilní aplikaci IDOS po vyhledání spojení nebo určitého vlaku.
Také RegioJet cestujícím poskytuje informace o zpoždění svých vlaků. Na webových stránkách společnosti je pro každý den k nalezení přehled všech spojů, jejich čas odjezdu, příjezdu, trasy a očekávaného zpoždění. Podle trasy lze vyhledat i konkrétní vlak.
Jakou kompenzaci mohou cestující při zpoždění vlaku očekávat?
Kdy mají cestující nárok na odškodné a jakou kompenzaci mohou očekávat? Podmínky jednotlivých železničních dopravců se mohou v případě vnitrostátních vlaků lišit. Při zpoždění mezinárodních spojů se výše odškodného odvíjí od nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007.
České dráhy
V případě zpoždění vnitrostátního vlaku mají cestující nárok na:
25 % z ceny jízdenky (pokud její cena byla nejméně 400 Kč pro jednoho cestujícího) při zpoždění 60 až 119 minut
50 % z ceny jízdenky (pokud její cena byla nejméně 200 Kč pro jednoho cestujícího) při zpoždění 120 a více minut
Držitelé jízdenky IN 100 mohou zažádat o jednorázovou kompenzaci:
50 Kč při zpoždění 60 až 119 minut
100 Kč při zpoždění delším než 120 minut
V případě zpoždění mezinárodního vlaku bude cestujícím vráceno:
25 % z ceny jízdenky (pokud její celková cena byla alespoň 16 EUR pro jednoho cestujícího) při zpoždění 60 a více minut
50 % z ceny jízdenky (pokud její celková cena byla alespoň 8 EUR pro jednoho cestujícího) při zpoždění 120 a více minut
České dráhy cestujícím v případě zpoždění vlaku nabízejí proplacení zbývající cesty (například taxi). Pokud této možnosti využít nechtějí, mají nárok na náhradu nákladů za ubytování do výše 500 Kč na osobu.
Jak o odškodnění zažádat? Pro uplatnění nároku na kompenzaci je nutné vyplnit formulář (ke stažení na webových stránkách ČD nebo k dostání u pokladní přepážky) a poté jej s originální jízdenkou a potvrzením o zpoždění vlaku (poskytne průvodčí ve vlaku) odevzdat u pokladní přepážky nebo zaslat na adresu pracoviště ČD v Olomouci. Žádost pak bude vyřízena do měsíce.
RegioJet odlišuje zaviněné a nezaviněné zpoždění vlaků. Příkladem zaviněného zpoždění může být porucha vozu. Nezaviněná zpoždění zahrnují ta zpoždění, která nevznikla ze strany společnosti RegioJet, například kalamity nebo opravy na železnicích. Zda se jedná o zaviněné nebo nezaviněné zpoždění cestujícím sdělí stevard nebo stevardka ve vlaku. Výše kompenzace a nárok na ni se odvíjí také od doby jízdy linky a délky zpoždění.
Doba jízdy do 1,5 hodiny:
Zaviněné zpoždění
Nezaviněné zpoždění
50% z ceny při zpoždění 31 až 60 minut
25% z ceny při zpoždění 31 až 90 minut
100 % z ceny při zpoždění 61 a více minut
100% z ceny při zpoždění 91 a více minut
Doba jízdy do 3 hodin:
Zaviněné zpoždění
Nezaviněné zpoždění
50% z ceny při zpoždění 46 až 90 minut
25 % z ceny při zpoždění 61 až 120 minut
100% z ceny při zpoždění 91 a více minut
100 % z ceny při zpoždění 121 a více minut
Doba jízdy do 5 hodin:
Zaviněné zpoždění
Nezaviněné zpoždění
10 % z ceny při zpoždění 31 až 60 minut
25% z ceny při zpoždění 91 až 180 minut
50 % z ceny při zpoždění 61 až 120 minut
100% z ceny při zpoždění 181 a více minut
100% z ceny při zpoždění 121 a více minut
–
Doba jízdy delší než 5 hodin:
Zaviněné zpoždění
Nezaviněné zpoždění
50% z ceny při zpoždění 121 až 180 minut
25 % z ceny při zpoždění 121 až 240 minut
100% z ceny při zpoždění 181 a více minut
100% z ceny při zpoždění 241 a více minut
U mezinárodních vlaků nehraje roli, zda je zpoždění zaviněné nebo nezaviněné. V obou případech bude cestujícím vráceno:
25 % z ceny jízdenky při zpoždění 61 až 119 minut
50 % z ceny jízdenky při zpoždění delším než 119 minut
Nárok na odškodné nevzniká v případě, že je zpoždění ohlášeno ještě před odjezdem daného spoje (vnitrostátního i mezinárodního).
Zažádání o vrácení peněz je v případě společnosti RegioJet jednoduché – částka se automaticky připíše na jízdenku. Poté ji lze vybrat v hotovosti u prodejní přepážky nebo ji využít při další jízdě vlakem RegioJet.
Leo Express
Výše odškodnění při zpoždění vlaků Leo Express je následující:
25 % z ceny jízdenky při zpoždění 60 až 120 minut
50 % z ceny jízdenky při zpoždění 120 a více minut
Společnosti Leo Express poskytuje kompenzaci i při zpoždění, které nenastalo její chybou. Jak o ni zažádat? Cestující musí vyplnit formulář s žádostí o odškodnění. Ten pak zaslat e-mailem na refund@le.cz nebo poštou na adresu pracoviště Leo Express v Praze. O vrácení peněz je možné požádat také u pokladní přepážky.
Arriva
Dopravce Arriva cestujícím vyplatí:
25 % z ceny jízdného v případě zpoždění 60 až 119 minut
50 % z ceny jízdného v případě zpoždění 120 a více minut
O kompenzaci lze zažádat e-mailem na adrese upps@arriva.cz , případně na adrese pracoviště společnosti Arriva v Praze.
Poslední aktualizace: 13. 11. 2021
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.