Menu
Jak napsat životopis – strukturovaný, europass CV, student – vzor

Jak napsat životopis – strukturovaný, europass CV, student – vzor

9 minut čtení

Mít správně napsaný životopis je důležité při hledání nového zaměstnání. Je důležité, aby byl životopis přehledný, obsahoval důležité údaje o praxi, vzdělání, zkušenostech a dovednostech. Na co je nutné si dát při psaní pozor a jak by měl životopis správně vypadat?

Pokud člověk nehledá práci poprvé, pravděpodobně mu postačí, když si opráší svůj starší životopis, který používal při posledním hledání práce.

Ovšem každý nejspíš hledal práci úplně poprvé v životě, případně si chtěl najít brigádu ještě při studiu a tak nemá žádný svůj starší životopis, po kterém by sáhnul. Napsat životopis, když nemá člověk ještě žádnou praxi, nemusí být žádná věda. Avšak ani v takovém případě by se životopis neměl podceňovat a je nutné dávat větší důraz na vzdělání.

Jak napsat životopis

Jak správně napsat životopis? Při hledání brigády i zaměstnání je důležité, aby byl životopis přehledný. Personalistovi projde pod rukama několik desítek či dokonce stovek životopisů za den. Nemá většinou časový prostor pro jejich zdlouhavé posuzování. Proto je první dojem velmi důležitý.

Personalista se většinou na základě pár vteřin rozhodne o budoucnosti uchazeče dle životopisu. Zpravidla se jedná o 5 až 20 vteřin.

Proto je nutné, mít životopis přehledný a stručný. V životopise není nutné se zdlouhavě rozepisovat. A už v žádném případě není potřeba ze životopisu dělat slohovou práci, kterou by spíše ocenila učitelka českého jazyka.

Pro personalistu je klíčové během pár vteřin získat přehled o vzdělání, práci, dovednostech a zkušenostech každého přihlášeného uchazeče. Je dobré se podívat na životopis vzor.

Profesní životopis

Životopis by měl správně obsahovat osobní údaje – jméno, příjmení a kontakt. Není potřeba udávat trvalé bydliště (když už, tak je dobré zmínit bydliště, na kterém se uchazeč skutečně zdržuje) a také není nutné psát do životopisu datum narození.

Následně většinou navazují informace o vzdělání. V případě, kdy má uchazeč více škol, začíná je psát od té poslední. Personalista tak na první pohled vidí, že je uchazeč například Ing. a je tedy samozřejmé, že má za sebou i studium na střední škole. Naopak taková základní škola vůbec není potřeba do životopisu psát.

Pokud člověk nemá vysokoškolské vzdělání, napíšu pouze svou střední školu a to bez ohledu, zda ji završil maturitním vysvědčením, nebo výučním listem. Pokud střední školu nedokončil, je dobré jí napsat a rovnou se přiznat, že studium je nedokončené.

Pokud člověk ještě studuje, je dobré rovnou připsat, zda se jedná o denní či kombinované studium. Při hledání práce na plný úvazek se škola dost těžko kombinuje a uchazeč si tím může u potenciálního zaměstnavatele uškodit. Je dobré proto klidně rovnou i dopsat, kolik času škola zabere a pokud jsou přednášky například jen večer či o víkendech, může to být výhoda, kterou je dobré také zmínit.

V případě prvního zaměstnání může uchazeč zmínit například i zajímavé praxe, kterých se účastnil a souvisí alespoň trochu s prací, o kterou se uchází.

Při absolvování kurzů, které se mohou požadované práce týkat či s ní přímo souvisejí, je dobré je také uvést. Vždy životopis vypadá lépe, když z něj jde vyčíst, že daný uchazeč má o práci zájem, snaží se v daném oboru vzdělávat i ve svém volném čase.

Je dobré také zmínit své schopnosti a dovednosti a to zejména ty, které jsou uvedeny v inzerátu mezi požadavky. V dnešní době jsou velmi důležité jazykové a počítačové znalosti. Často je také požadován řidičský průkaz skupiny B a není na škodu ani uvést nějaké své zájmy a koníčky. Ty dokreslí personalistovi představu o tom, co uchazeč dělá ve volném čase.

Samozřejmě je v životopise uvést i své pracovní zkušenosti – pokud nějaké jsou. Stejně jako u vzdělání se nejdříve začíná psát poslední zaměstnání a postupně se píšou další až k tomu nejstaršímu. Je dobré se zbytečně nerozepisovat hlavně v případech, kdy toho mají uchazeči za sebou už hodně. Vždy by měla být uvedená firma, pracovní pozice a od kdy do kdy byl uchazeč na daném místě zaměstnaný.

Je možné i stručně vypsat pár bodů k pracovní náplni, avšak na slohové práce není prostor. Pokud je pracovních zkušeností už hodně, je možné některé vynechat a ponechat v životopise jen ty, které jsou důležité pro pozici, na kterou se uchazeč hlásí. V dnešním online světě je možné snadno využít životopis zdarma ke stažení.

Stukturovaný životopis je oblíbený pro svou přehlednou a jasnou formu.

Strukturovaný životopis

Kvůli šetření časů personalistů a pro výbornou přehlednost slouží tzv. strukturovaný životopis. U strukturovaného životopisu je nutné dodržet několik základních pravidel. Vše může usnadnit strukturovaý životopis vzor ke stažení, kde je možné najít i životopis vzor student.

Zásady pro strukturovaný životopis jsou:

  • vzhled
  • jednoduchost
  • pravdivost

Vzhled je důležitý, neboť dokáže zaujmout na první pohled. Člověk by se měl držet klasických standardů a příliš nepouštět na uzdu svou fantazii. Žádný personalista nestojí o žlutě zářivý životopis s červeným písmem.

Zároveň například uchazeči o pozici grafika, se mohou samotnému vzhledu o něco více věnovat a dát najevo, že ovládají grafický program a mají cit pro barvy a dokáží posoudit, co se hodí na životopis.

V jednoduchosti je krása a platí to i pro životopis. Je nutné, aby personalista na první pohled dokázal z každého došlého životopisu vyčíst důležité informace. Nesmí tedy chybět základní údaje včetně kontaktu a to ideálně jak telefonní, tak i e-mailový a informace o vzdělání a praxi.

Při zachování časové návaznosti se lehce personalista vyzná v tom, na jaké pozici a jak dlouho uchazeč pracovat. Je dobré psát opravdu jen ty důležité a zajímavé informace. Omáčku okolo si člověk může nechat třeba na osobní pohovor.

Protože má lež krátké nohy, nevyplácí se v životopise lhát. Dřív nebo později se velmi pravděpodobně každá lež (i ta zdánlivě malá a nevinná) provalí. Uchazeč si tak může snadno uškodit. V životopise by proto měli být uvedeny pravdivé informace. Životopis vzor ke stažení zdarma je k dispozici ke stažení.

Často uchazeči například lžou o své úrovni cizího jazyka, trochu si jí vylepší a jakmile je například celý pohovor veden v daném jazyce, uchazeč ze sebe nevydoluje kloudnou větu a jedná se o ztrátu času pro obě strany. Je dobré myslet i na zkušební dobu, kde může zaměstnanec dostat výpověď okamžitě.

Europass životopis

Jak napsat životopis – vzor? Jednou z dostupných šablon na internetu je tzv. Europass CV. Jedná se o webovou stránku, na které si každý může vytvořit pomocí šablony svůj životopis, motivační dopis a dodatek k osvědčení. Jedná se o online formulář k vyplnění, který je zcela zdarma.

Jeho výhodou je strukturovaná forma, europass životopis je forma strukturovaného životopisu, který se dá využít právě při hledání práce i brigády. Další výhodou je jeho dostupnost ve více jazycích. Konkrétně je dostupný ve všech jazycích EU. Lze tak jednoduše vytvořit i klasický životopis v němčině.

Zcela sám se naformátuje, a tak jeho konečná podoba je téměř vždy stejná. K dispozici jsou tři podobné šablony, ze kterých je možné si vybrat.

Eueropass CV je většina personalistům dobře známý a jedná se o velmi přehlednou formu, jak je možné rychle, snadno a zdarma vytvořit svůj životopis. Lze ho i kdykoliv zpětně nahrát a upravovat.

Průvodní dopis

S hledáním zaměstnání a se životopisem samozřejmě souvisí i další záležitosti a to především průvodní dopis. Stejně jako životopis, tak i průvodní dopis slouží jako prvotní kontakt s potenciálním zaměstnavatelem. Jedná se o úvodní dopis – průvodní dopis k žádosti o zaměstnání, který dává možnost se uchazeči více představit, vyzdvihnout některé své vlastnosti, případně doplnit to, co se do životopisu nevešlo.

Průvodní dopis by měl být správně součástí každé odpovědi na pracovní nabídku. Může se jednat o pár vět v e-mailu, nebo například v online odpovědním formuláři, případně je možné se trochu více rozepsat a vložit průvodní dopis k životopisu v samostatné příloze.

Pokud se jedná o samostatnou přílohu, bere se jako formální dopis, proto je důležité dodržovat určité náležitosti. U průvodního dopisu je důležité napsat kontaktní údaje – jméno, příjmení, adresu a kontakt. Na úvod by nemělo chybět oslovení, název pozice a název firmy.

Je důležité napsat, za jakým účelem je průvodní dopis psát – získání práce, proč se uchazeč chce výběrového řízení účastnit a proč má o pozici zájem a na konci by neměla ani chybět žádost o osobní schůzku a klasická fáze s poděkováním a „s pozdravem“, zakončeno podpisem. Pro usnadnění práce je dobré využít průvodní dopis vzor.

Odeslání životopisu do vysněné práce může skončit nabídkou pracovní pozice.

Motivační dopis

K žádosti o pracovní místo se kromě životopisu a průvodního dopisu může připojit i motivační dopis. V některých inzerátech je dokonce napřímo napsané, že motivační dopis je podmínkou pro přihlášení do výběrového řízení.

Motivační dopis je většinou ovšem posílán zcela dobrovolně a záleží na uchazeči, zda si s ním dá práci. Rozhodně se nevyplácí napsat jeden motivační dopis a bezhlavě ho posílat na více pozic. Je dobré si na internetu najít motivační dopis ukázka a vzory motivačních dopisů, ovšem člověk by nikdy neměl zapomínat, že vzor motivačního dopisu je opravdu pouze vzor a nehodí se universálně na každou pozici.

Jak už z názvu vyplývá, tak motivačním dopisem by se měly zvýraznit silné stránky uchazeče a jeho motivace o pracovní pozici. Vždy je nutné se zamyslet nad tím, jak napsat motivační dopis. Motivační dopis by neměl být delší než na jednu stranu A4. Většinou stačí tři až čtyři odstavce.

Je důležité zmínit, proč uchazeče nabídka zaujala, co by ho na tom mohlo bavit, proč se na to hodí a je vhodné ho zakončit s náznakem, že se těší na osobní setkání.

V dnešní době online světa je velmi jednoduché se jak ohledně životopisu, tak i motivačního dopisu inspirovat právě na internetu. Stačí hledat pod hesly jako například motivační dopis vzor pdf, motivační dopis ukázka, anebo prostě jen motivační dopis.

U všech dokumentů, které uchazeč posílá potenciálnímu zaměstnavateli, je důležité dbát na gramatiku. Gramatické chyby ani překlepy zkrátka nedělají dobrý dojem. Je důležité si ohlídat i správnou údajů. Překlep v telefonním čísle může vést k tomu, že i když personalista měl zájem uchazeče blíže poznat a pozvat ho na osobní pohovor, kvůli chybnému číslu se ho již nepousil kontaktovat například e-mailem a k samotnému pozvání již nedojde.

Poslední aktualizace: 28. 10. 2022