Zdražování povinného ručení: Připlatí si hlavně rizikoví řidiči
3 minuty čtení
V důsledku zvyšování finanční náročnosti i počtu škod se výše pojistného na povinné ručení každoročně mírně zvyšuje. Existují však rizikové skupiny, které zdražení povinného ručení pocítí mnohem výrazněji.
Zatímco v minulých letech se průměrná výše pojistného téměř nezvyšovala, v roce 2018 došlo k růstu cen o 3,4 % (tj. na 2 869 Kč) oproti roku předešlému. V segmentu osobních automobilů dochází k navýšení pojistného až o 5 %, přičemž největší zdražování se týká rizikových klientů.
S narůstajícím počtem aut na českých komunikacích jde ruku v ruce také vyšší počet nehod a rostoucí výše vypláceného pojistného plnění. Současně stoupá cena náhradních dílů i práce v autoservisech a k diagnostice vozidel se využívají stále sofistikovanější metody, které jsou rovněž dražší.
Pojišťovny nabízejí lepší služby
Pojišťovny se rostoucí ceny snaží kompenzovat a k povinnému ručení nabízejí stále více výhod. Asistenční služby v případě nehody už nejsou poskytovány jen poškozenému, ale i jejímu viníkovi. Stejně tak je tomu například při poruchách vozidla způsobených chybou řidiče.
Základní asistenční služby k povinnému ručení od pojišťovny Kooperativa například zahrnují také finanční pomoc v případě nehody v zahraničí nebo ubytování pro celou posádku vozidla. Podobné služby jsou také součástí povinného ručení ČPP, ovšem v rámci připojištění rozšířených asistenčních služeb.
Pojišťovny řidičům samozřejmě doporučují volit vždy tu nejdražší variantu povinného ručení z jejich nabídky. Ta se však většinou cenově liší jen o pár set korun ročně a v mnoha případech se může vyplatit. Obsahuje totiž vyšší limity, které přijdou vhod v případě nabourání auta vyšší cenové kategorie. Dražší tarif klientovi navíc zajistí služby jako příjezd mechanika, odtah, vyproštění apod.
Vyšší ceny pro rizikové klienty
Výše pojistného se u každé pojišťovny odvíjí od řady charakteristik vozidla i řidiče. Klíčovými parametry vozidla jsou jeho druh, hmotnost, výkon motoru, objem válců a způsob užívání. Dále hraje roli věk a bydliště řidiče a dosavadní počet způsobených nehod.
Právě škodní historie a věk klienta jsou stěžejními faktory, které ovlivňují cenu povinného ručení.
Řidiči, kteří za pojistné období způsobí jednu a více škod, mohou za povinné ručení další rok platit až o stokoruny více. Pojišťovny snahu zdražovat cílí především na klienty, kteří škody působí opakovaně, aby naopak bezproblémoví klienti vyšší pojistné platit nemuseli.
Zdražování pojistného se ale týká i řidičů, kteří by dle statistik bourat mohli. Za potenciálně rizikové jsou považováni především klienti pocházející z velkých měst a začínající řidiči. Dražší pojistné tedy zaplatí například dvacetiletý řidič s trvalým bydlištěm v Praze, zvláště pokud už má na kontě zaviněnou nehodu.
Cenu ale ovlivňuje například i neplacení a zánik povinného ručení v minulosti nebo provozování zahraniční přepravy v případě nákladních aut. Pokud totiž dojde k nehodě v zahraničí, náklady na jejich vyřízení prudce stoupají.
Někdy lze ušetřit díky změně pojišťovny
Zdražování pojistného je nevyhnutelné, přesto je možné určitou částku ročně ušetřit přechodem k jiné pojišťovně. Dvě totožné varianty povinného ručení se totiž u dvou pojišťoven mohou svou cenou lišit až o několik set korun.
Změna pojišťovny za účelem levnějšího povinného ručení je případně možná na konci pojistného období, do dvou měsíců od uzavření smlouvy, do tří měsíců ode dne oznámení pojistné události nebo z důvodu změny výše pojistného.
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.