Menu

Zapadoevropsky vs. vychodoevropsky styl podnikani

Méně než minuta čtení

Zijeme ve stredu Evropy. Vice nez kde jinde muzeme sledovat dva pomerne odlisne styly podnikani – zapadoevropsky a vychodoevropsky. I kdyz mam pocit, ze stale casteji vidam kolem sebe zapadoevropske principy podnikani, tak i u internetovych firem se muzeme potkat s vychodoevropskym stylem managementu.

Vychodoevropsky styl rizeni firmy
– Vetsina rozhodnuti ve firme je zavisla na jednom jedinem cloveku – tzv. kult velkeho drsneho pana reditele/sefa
– Neosobni pristup k zamestnancum – zamestnanci jsou „prostredky“ pro vydelavani penez (firemni kultura mimo jine preferuje vykani)
– Minimalni snaha o motivaci lidi – spise prislib statku budoucich a obcas i management strachu/zastrasovani – odsouvani odmen do neurcita
– Casto vyostreny vztah ke konkurenci, v nekterych pripadech i k partnerum (opet aplikovani managementu strachu)
– Ustni dohody mohou byt casem vykladany jinak, nez tomu bylo pri jejich uzavirani = nizke moralni principy

Zapadoevropsky styl podnikani
– Zakladem je vetsinou elementarni slusnost v businessu, ale i jinde v zivote
– Podnikani je sluzba – pro zamestnance, klienty, partnery – kazdy je dulezity
– Duraz na vysledky, cisla, business – zajem porazet konkurenci chytrosti, rychlosti – budovat zajimavou konkurencni vyhodu

Osobne samozrejme preferuji zapadni styl vedeni firmy. Respektujeme nase klienty, partnery, zamestnance. Nehazime konkurenci klacky pod nohy. Absolutne primarni je pro nas moralka. Staci jednou nekoho podvest nebo uplatit a toho uz se ve svem svedomi nikdy nezbavite. Dle toho pristupujeme k nasim partnerum/klientum – nespolupracujeme s firmami, ktere nemaji cisty stit.

Poslední aktualizace: 03. 12. 2012