Menu
Vývoj dítěte od narození do tří let

Vývoj dítěte od narození do tří let

7 minut čtení

Vývoj dítěte od narození do tří let je rychlý a vzrušující proces. Během tohoto období se kojenci a batolata vyvíjejí od úplné závislosti na rodiči k postupné samostatnosti a nezávislosti. Tato vývojová cesta se vyznačuje řadou fyzických a emocionálních milníků.

SHRNUTÍ ČLÁNKU

V prvním roce života je vývoj dítěte nejrychlejší ze všech vývojových fází.

Mezi prvním a druhým rokem je dítě schopno chodit, běhat a lézt, rozvíjí se motorika, sebeuvědomění.

Třetí rok je ve znamení rozvoje sociálních dovedností, emocí a navazování pout.

Během vývoje od prvního do třetího roku se může objevit separační úzkost, záchvaty vzteku a potíže s přechodem na používání toalety.

Mnoho maminek napadá během vývoje dítěte spoustu otázek. Třeba jak naučit dítě mluvit, chodit a později jak naučit dítě číst. Všechny tyto milníky mají svůj čas a je třeba ke každému dítěti přistupovat individuálně.

Otázka, jak naučit dítě číst, přijde na řadu až ve školních věku dítěte. Vývoj dětí od narození do tří let se neobejde bez nešvarů, které se během této doby mohou vyskytnout.

0-1 rok

Každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem a fyzický a emocionální vývoj od narození do jednoho roku je považován za důležitý milník. V této době je vývoj nejrychlejší ze všech vývojových fází.

Přibližně ve věku jednoho měsíce by dítě mělo být schopno rozpoznat svého primárního pečovatele a začít si k němu vytvářet vazbu. V této fázi obvykle děti po určité podpoře začínají zvedat hlavu a držet ruce v pěst.

Mezi prvním a třetím měsícem mohou dosáhnout větší kontroly nad hlavou a mohou být schopny uchopit předměty a přesunout je z jedné ruky do druhé. Po fyzické stránce by se dítě mělo s přechodem do posledních měsíců prvního roku života dokázat zvednout do sedu a lépe udržet rovnováhu.

Po emocionální stránce začne dítě ve třech až šesti měsících zkoumat svět kolem sebe a měla by se začít rozvíjet jeho zvědavost a snaha napodobovat ty, kteří jsou kolem něj. Mezi šestým a devátým měsícem by mělo dítě začít lépe rozpoznávat známé tváře a vytvářet si silné vazby.

Pokud jde o otázku, jak naučit dítě mluvit, je třeba vědět, že verbální řeč se obvykle rozvíjí až po jednom roce, nicméně miminka v tomto věku již rozumí některým základním slovům. Děti v tomto věku by také měly začít rozeznávat krátké věty a jednoslovné povely. Vývojově by měly být schopny sdělovat svá přání, potřeby a pocity prostřednictvím mimiky a vokalizace.

V devíti měsících by mělo dítě začít rozumět jednoduchým gestům, jako je mávání a pusinkování, a mělo by být schopno žvatlat ve větách. Děti by si v tomto věku měly také začít vytvářet smysl pro seberegulaci prostřednictvím emocí, jako je strach, štěstí a hněv.

Dítě je od zhruba půl roku velmi zvídavé a rádo poznává svět.

1-2 roky

Ve věku jednoho až dvou let děti obvykle prožívají řadu tělesných a emocionálních změn. Pokud jde o tělesný vývoj, děti v tomto věku jsou obecně stále pohyblivější, protože se zdokonaluje jejich hrubá motorika.

To zahrnuje schopnost chodit, běhat a lézt. V tomto období se rozvíjí jemná motorika, například schopnost skládat kostky, navlékat korálky, otáčet stránky knih a také to, jak se zabavit s kamarády.

Kognitivní vývoj zahrnuje rozpoznávání a tvoření jednoduchých slov, schopnost plnit jednoduché příkazy a chápání základních pojmů, jako je „horký“ a „studený“.

Pokud jde o citový vývoj, děti ve věku od jednoho do dvou let obvykle začínají chápat, že jsou od rodičů a ostatních dospělých oddělené osoby. V této fázi roste sebeuvědomování a sebepoznávání, stejně jako dovednosti, jako je představivost, soustředění a řešení problémů.

V oblasti emocí se děti stále více vyjadřují, chápou nuance výrazu obličeje a reagují na pocity a emoce. V této fázi se objevuje empatie k ostatním lidem, zvířatům a svému okolí.

Probíhá sociální vývoj. Děti v tomto věku chápou pojem sdílení a často touží po společnosti a vyjadřují potřebu spojit se s rodinou, kamarády a ostatními dětmi. V této fázi dochází k velkému rozvoji jazyka, včetně tvorby základních slov a frází. V tomto období se také rozvíjí schopnost reagovat na ostatní a komunikovat s nimi.

Děti ve věku od jednoho do dvou let obecně prožívají řadu tělesných, emocionálních a sociálních změn, je ideálním obdobím, jak naučit dítě mluvit jednoduchými větami a dorozumět se s ostatními. S tím, jak si více uvědomují svět kolem sebe, jsou schopny chápat emoce druhých a reagovat na ně a začínají navazovat smysluplné vztahy.

Dítě mezi druhým a třetím rokem už nemá problém s tím, jak se zabavit s kamarády.

2-3 roky

Ve věku dvou až tří let je fyzický a emocionální vývoj v dynamické fázi. V tomto období dochází k mnoha změnám, protože dítě stále objevuje svět kolem sebe.

Pokud jde o fyzický vývoj, dvou až tříleté děti získávají větší kontrolu nad svým tělem a dokáží běhat, skákat a házet s větší přesností a obratností. Začínají projevovat trvalejší zájem o náročné pohybové aktivity, protože se začíná zlepšovat jejich koordinace.

Kromě toho se v tomto věku mění jejich přístup k herním činnostem, protože děti se začínají více zaměřovat na rozvoj sociálních dovedností než na samotný úkol a nemají obavy, jak se zabavit s kamarády. V důsledku toho se stává běžnější hraní ve skupinách.

Z hlediska emočního vývoje bývají dvou až tříleté děti samostatnější a často vyjadřují své pocity řečí. Při komunikaci se již nespoléhají pouze na pláč a lépe vyjadřují svá přání a potřeby. Důležitým se stává také učení se dělit a střídat se a batolata začínají rozpoznávat pocity ostatních.

Kromě toho se u nich rozvíjí pocit samostatnosti, protože se učí přiřazovat různá označení předmětům a známým lidem a dokáží rozpoznat své vlastní emoce.

V tomto věku je důležité soustředit se na to, vzbudit v batolatech pocit bezpečí a sebedůvěry, protože začínají zkoumat prostředí kolem sebe. Rodiče a pečovatelé toho mohou dosáhnout pozitivním posilováním a důsledným vedením.

Podporovat batolata v činnostech, které stimulují jejich fyzický a emocionální vývoj, jako je například imaginativní hra, může pomoci zajistit přiměřený růst.

Jaké nešvary se během vývoje mohou vyskytnout?

Vývoj dítěte v prvních třech letech života má zásadní význam pro jeho budoucí vývoj. Během této doby děti procházejí fyzickými, kognitivními a emocionálními změnami. V tomto období je proto nezbytné, aby rodiče a pečovatelé pozorovali a chápali případné vývojové problémy, aby mohli pozitivně zasáhnout.

Separační úzkost

Jedním z nejčastějších problémů, které se mohou objevit, je úzkost z odloučení. Během prvního roku života mohou být děti při odloučení od členů rodiny nebo pečovatelů neklidné, což může být intenzivnější mezi prvním a třetím rokem věku dítěte.

Je to způsobeno tím, že v této době si děti lépe uvědomují své okolí a začínají chápat koncept stálosti objektů – že předměty a lidé jen tak nezmizí a znovu se neobjeví.

Je důležité, aby si pečující osoby uvědomovaly obtíže, které může dítě zažívat, když je od nich odděleno, a také aby chápaly, že existují způsoby, jak mu poskytnout útěchu a bezpečí.

Strach z odloučení je velmi časté vývojové období dítěte.

Záchvaty vzteku

Problémem se mohou stát také záchvaty vzteku u dvouletých dětí a starších. A to zejména pokud dítě nemá dostatečné komunikační schopnosti, aby vyjádřilo své emoce. V tomto věku může být dítě frustrované kvůli omezeným jazykovým dovednostem nebo proto, že nejsou splněna jeho přání, což může vést k záchvatům vzteku a výkřikům zlosti.

Je důležité, aby pečovatelé byli trpěliví a dávali najevo, že přání dítěte chápou, a zároveň upozorňovali, že záchvaty vzteku nejsou přijatelným chováním.

Nácvik toalety

V neposlední řadě může být mezi prvním a třetím rokem života problémem nácvik používání toalety, potažmo nočníku. V této době by dítě mělo být schopno zůstat několik hodin v suchu a být připraveno začít používat toaletu místo plenek. Tento proces může být pro rodiče i děti obtížný a je důležité dítě dostatečně povzbuzovat.

Poslední aktualizace: 10. 06. 2024