Výsledky online vzdělávání a vznikající příležitosti
2 minuty čtení
Nějaké tři roky intenzivněji sleduji vývoj v online vzdělávání. Je to oblast, která musí projít velkými změnami. Jak jsem již dříve zmiňoval na Twitteru, máme technologie 21. století a školský systém 19. století. Moc se toho od dob Marie Terezie nezměnilo.
Globálně se online vzdělávání také stává stále větší téma. Vyšlo teď několik solidních článků, které popisují vývoj v této oblasti. Zajímavý je například rozhovor se CEO Udemy.com na Bloomberg.
Udemy patří globálně mezi hlavní hráče s více než 8 mil. studentů a 32.000 kurzy. Dříve jsem narazil na číslo, že těchto 32.000 kurzů pochází od 16.000 lektorů a zajímavé je, že více než 8.000 lektorů každý měsíc obdrží výplatu z Udemy. To není vůbec špatné. Solidní přivýdělek pro lektory, skoro bych ho nazval pasivním příjmem.
Udemy uvádí 2 hlavní oblasti, do kterých rozděluje kurzy:
- 70 % businessu tvoří professional/tech dovednosti (programování, kódování, soft/hard skills,…)
- 30 % businessu tvoří osobní/volnočasové dovednosti
Tohle jsou globální čísla. Mohou se trochu lišit v jednotlivých regionech. Například v Německu je údajně velmi populární kurz „Jak být leader“, zatímco Američani podobný kurz nepotřebují. V Americe se leaderem člověk už narodí. 🙂
Mezi TOP kurzy na Udemy šíleně dominují „tech“ témata. Jsou k tomu dva důvody. Růst „tech“ oboru je obrovský, technologie mají stále více prostoru, vzniká více aplikací, algoritmů, procesů automatizace. Druhý důvod je mírná specializace Udemy na „tech“ témata. Na volnočasová/kreativní témata se více zaměřuje konkurence Udemy.
V „tech“ oboru jsou mimořádně zajímavé platy a chybí lidi. To je vidět i v ČR, jak obrovský je nedostatek vývojářů, kteří se v některých firmách stávají nejlépe placenými zaměstnanci. V Americe se k problému umí postavit čelem a udělat z nich příležitost.
Slyšel jsem od kamaráda z HR firmy, že jak skončil boom ve financích, klesla poptávka a platy u různých finančních brokerů. Proto část brokerů pověsila původní povolání na hřebík, vzali své úspory, investovali je do vzdělávání a teď jsou z nich kodéři a vývojáři. Třeba kódování webu je dovednost, kterou se zvládnete s dobrým vedením naučit za pár desítek hodin.
Podobnou ambici máme s VimVic.cz. Máme zájem učit lidi nové dovednosti a pomáhat jim zvyšovat si kvalifikaci. IT/tech oblast je pro nás také samozřejmě mimořádně žhavá, máme zajištěných několik skvělých lektorů/odborníků a další hledáme. Pokud máte zájem nebo tip na lektora, neváhejte mě kontaktovat.
Pokud se podíváme na sociodemo data studentů, převažují v nich se 64 % tzv. Millennials (tj. lidi narození v letech 1980 až 2000). To asi není žádné velké překvapení. Osobně bych se na produkt online vzdělání díval z větší perspektivy. Stále jde o velmi mladý produkt, který až v posledních letech roste na popularitě díky rozmachu chytrých zařízení (tablety, chytré mobily, atd.) a také díky rozšiřování rychlého internetu.
Především pokrok v oblasti mobilního internetu je až neuvěřitelný, teď je možné v pohodě studovat na cestě v autobuse nebo letadle. Pořád se z mého pohledu bavíme o velmi mladém produktu, který oslovuje hlavně early adopters. Konzervativnější uživatelé budou cestu k online vzdělání teprve hledat.
Jaký je váš názor na online vzdělávání?
Poslední aktualizace: 06. 10. 2015