Mezi hlavní taktiky, jak nalákat nové zákazníky, už nepatří jen reklamní letáky a hromadné slevy. Čím dál úspěšnějšími se stávají věrnostní programy, kterých lze využívat při nákupech přes internet i v kamenných obchodech. Registrovaným členům slibují výhodnější nákupy díky procentním slevám či slevovým kuponům. Opravdu se věrnostní programy vyplatí i zákazníkům, nebo pouze firmám?
Věrnostní programy dnes nabízí snad každý supermarket. Jejich členové obdrží zákaznickou kartičku, na níž sbírají body za nákupy. Mezi ty nejoblíbenější u nás patří Billa karta, Penny karta či například Tesco Clubcard. Nasbírané body je pak obvykle možné proměnit za slevové kupony a další výhody.
Členství v zákaznických programech ovšem nenabízejí jen obchodní řetězce s potravinami, ale třeba i čerpací stanice. Fungují na podobném principu a umožňují sbírat body za tankování. Ty lze následně proměnit za slevy na vybraný sortiment. Příkladem je Shell ClubSmart nebo zákaznický program MOL.
U supermarketů a benzínek nabídka věrnostních programů zdaleka nekončí. Lze o ně zažádat v mnoha módních řetězcích, v knihkupectvích či v řetězcích rychlého občerstvení. Ve výsledku lze mít v peněžence hromadu plastových kartiček.
Opravdu s nimi lze ušetřit, nebo jde jen o dobře promyšlený trik, jak zákazníky přinutit více nakupovat?
Výhody věrnostních programů
Formy i výhody věrnostních programů jsou rozmanité. Některé z nich zajistí procentní slevy na vybrané zboží, jiné umožňují získat slevové kupony či různé bonusy v podobě speciálních akcí, přednostních informací o chystaných slevách, dopravu zdarma při nákupu z e-shopu a podobně. Věrnostní program nabízí i Zalando e-shop.
Výhody pro členy oblíbených zákaznických programů jsou uvedené v tabulce níže.
Výhodné nabídky jsou zpravidla připraveny každému zákazníkovi na míru. Pokud například pravidelně nakupujeme v dm drogerii a náš nákup se skládá převážně z přípravků na vlasy, můžeme jakožto členové programu dm active beauty nebo Teta Klub očekávat slevové kupony na vlasovou kosmetiku.
Co klubová kartička o zákazníkovi prozradí?
Slevy jsou specifickým potřebám zákazníků přizpůsobeny proto, že obchodníci mohou díky věrnostním kartičkám shromažďovat informace o četnosti nákupů, výši nákupů i o tom, jak zákazníci reagují na akční nabídky a slevové akce.
Na základě těchto dat jsou pak věrnostní programy i slevy pro jednotlivé zákazníky upravovány. Informace o nákupním chování se využívají například také při rozmisťování zboží v prodejnách a podobně.
Proč se některé věrnostní programy (ne)vyplatí
Účelem věrnostních programů je bezesporu maximalizace zisku obchodníka. Cílem prodejců je přimět zákazníky znovu nakupovat a ideálně si je udržet.
Proto registrovaným členům chodí na e-mail (který je nutné vyplnit při každé registraci) fůra newsletterů plných novinek a zlevněných produktů, které mnohdy nakoupí právě kvůli výhodné ceně, ačkoliv jinak by si je nekoupili vůbec.
Člověk spíše podlehne nutkání koupit si nový pár bot, pokud má možnost získat slevu s věrnostní kartou Baťa klubu nebo Klubu CCC, přestože jeho botník praská ve švech.
Aby byly věrnostní programy opravdu výhodné a členství v nich se vyplatilo, je nutné nepodlehnout lákavým akcím, kvůli nimž bychom ve výsledku utratili ještě více.
Další věcí je, že obchodník sice nabízí akce na určité zboží, nicméně stejný produkt bychom jinde možná zakoupili ještě výhodněji i beze slevy. Je proto dobré mít přehled a nenechat se zbytečně nachytat.
Registraci do věrnostního programu musí na základě svých nákupů zvážit každý sám. Obvykle se vyplatí mít věrnostní kartičku obchodu, do něhož chodíme nakupovat pravidelně. Pokud třikrát týdne jezdíme do Globusu a máme díky věrnostnímu programu Globus Bonus možnost získat procentní slevy na celý nákup, nemusíme nad členstvím v programu příliš přemýšlet.
Jiná situace ovšem nastává, když nám zákaznickou kartu nabídne obchod, který máme daleko, musíme se tam dopravit autem či cestováním strávit příliš času navíc. V takovém případě už není od věci přemýšlet nad tím, zda se stát jeho pravidelnými zákazníky a čas od času využít odměny za věrnost, či dát raději přednost jedné z jeho alternativ.
Někdo upřednostní ušetřené peníze, jiný zase ušetřený čas. V každém případě je důležité se nenechat strhnout lákavými nabídkami, které jsou výhodné jen zdánlivě.
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.