Vyhrát prvenství na neobsazeném trhu
2 minuty čtení
Máme teď období většího vyhodnocování, jak skončil první kvartál a k tomu chystáme nějaké novinky a změny. Více pracuji s dlouhodobějšími čísly a přemýšlím nad výsledky. Hodně jsem teď přemýšlel nad tím, jak obrovská výhoda je působit na neobsazeném trhu jako první nebo alespoň mezi prvními – když přijdete na trh, který ještě není rozparcelovaný.
Zajímavou zkušenost mám například ze slevových srovnávačů. Když v roce 2010 začínal Skrz a SlevyDnes, byl trh surový, zájem uživatelů o nový produkt byl obrovský a bylo relativně snadné a levné akvírovat uživatele. Zpočátku ani nebyl potřeba marketing, později byl význam marketingu stále větší. Když jsme v polovině roku 2012 (více než 2 roky po startu prvních sleváčů) přišli na trh se srovnávačem TopSleva.cz, stali jsme se posledními z velký slevových srovnávačů, kteří se prosadili. Naše pozice byla z mého pohledu těžší, než v případě konkurence. Ocitli jsme se na obsazeném trhu, konkurence měla v databázi solidní stovky tisíc uživatelů a my v podstatě jsme „paběrkovali“ uživatele – náročnější a často asi i o dost dražší. Urvat rozumnou pozici stálo hodně zdrojů.
V naší strategii bylo rozjet srovnávač, růst při rozumných CPA a protože jsme operovali na obsazeném velmi konkurenčním trhu, velmi pečlivě jsme vyhlíželi a analyzovali příležitosti. Mimo jiné jsme trochu očekávali exit některého z konkurenčních srovnávačů v TOP3, tím bychom čelili méně zkušenému konkurentovi – tj. otevřel by se větší manipulační prostor pro naši chytrou a rychlou exekuci. To se nestalo, zájem investorů o slevomaty a srovnávače je téměř nulový a výsledky globálního leadera Grouponu tuhle situaci nezlepšují.
Pro nás jsou slevy zajímavý a profitabilní business, nicméně ten handicap pozdního příchodu na trh byl větší, než jsme čekali. Každý měsíc pozdního příchodu nás stál odhadem miliony korun v ročním obratu. Je to výborná zkušenost osahat si na vlastní kůži tuhle tradiční marketingovou poučku. 🙂 Projekty, které měly možnost být první (nebo mezi prvními) na neobsazeném trhu, získaly obrovskou výhodu a náskok – Seznam.cz, Slevomat.cz, Facebook.com a mnoho dalších. Být první je skvělé.
Tohle video od Garyho V. (jeden z TOP online marketérů/startupistů) pěkně popisuje jeho pohled na to, jak je důležité být první. Určitě na něj doporučuji mrknout, je to výborná motivačka – Gary je jedinečný řečník, má až neuvěřitelnou energii.
Dneska u nových projektů mám obrovský zájem jen o trhy, kde je šance bojovat o neobsazený trh a být jednička. Ta dřina a vynaložené prostředky v případě velmi konkurenčního trhu se totiž nemusí vyplácet a může dávat smysl investovat zdroje a energii radši jinam.
Můj kamarád říká: Každý ví, kdo byl první muž na měsíci; víte taky, kdo byl druhý? 🙂
Jaká je vaše zkušenost s neobsazeným/obsazeným trhem a prvenstvím na trhu?
Poslední aktualizace: 21. 04. 2015