Vliv koronaviru na moje podnikání a affiliate projekty
4 minuty čtení
Oslovil mě Ondra Martinek, matador tuzemského affilu a od loňského roku také majitel affiliate řešení AffilBox.
S Ondrou jsem dříve připravil rozsáhlý rozhovor o mojí motivaci a přístupu k budování online projektů. Můžu doporučit jeho blog, na kterém publikuje skvělé rozhovory, jako ten s Michalem Vávrou z portálu Cestolino.
Ondra mi položil otázky k aktuální situaci kolem epidemie koronaviru a doplnil, že se nemám v odpovědi omezovat. Tak jsem se rozepsal a popisuji podrobněji situaci v našem businessu a jak jsme zasaženi.
Hodím sem na blog s předstihem upoutávku ve formě rozšířených odpovědí na Ondrovo dotazy. Níže pak odkaz na všechny odpovědi od 15+ specialistů na online marketing a affiliate.
V odpovědích se zaměřuji především na pohled vlivu koronaviru na naše affiliate projekty. Jak aktuální situace ovlivnila naše affiliate projekty?
Pociťuješ na své affiliate podnikání vliv koronaviru, který ve světě i u nás řádí?
Pocítili jsme vliv koronaviru poměrně tvrdě. Za 12 let v affiliate oboru je to první podobná situace a velká rána pro business. Těžko se na to dalo připravit. Máme kolem 40 % příjmů v cashback portálu TIPLI z cestování a přímo navazujících oborů, které jsou tvrdě zasaženy aktuálními omezeními. Obor cestování se bude dlouho vzpamatovávat. Bude to trvat roky. Na tom je shoda. Dalším naším zasaženým projektem je Pestrý jídelníček, který má většinu příjmů z affilu pro poradny v hubnutí. Ty jsou nyní také zavřené, takže tržby spadly na minimum. Velmi zasažený je náš HR business ve VimVic.cz. Je to celé velmi nepříjemné.
První dva týdny patří určitě mezi nejtěžší v mojí kariéře. Pracoval jsem non-stop. Chodil spát mezi druhou a třetí v noci. V 8:00 ráno jsem začínal první konferenční hovor a každý den včetně víkendů odbavoval kolem dvaceti konferenčních hovorů s týmem a několik stovek emailů. Připomínalo mi to dobu, kdy jsem startoval projekty jako TIPLI. Jenže to jsem byl mladší, neměl děti a asi toho více vydržel. Teď jsem si připadal dost sedřený a jsem rád, že tyhle první supertěžké týdny jsou za námi.
Určitě si nechci stěžovat. Pořád platí, že jsme to měli a máme snadnější než celá řada kolegů a podnikatelů. Třeba online projekty zaměřené primárně na cestování a lokální služby jsou zasaženy mnohem více a moc jim držím palce, ať si se situací dobře poradí. Příkladem je třeba superstar Slevomat, kde kolegové přišli o 90 % tržeb a jen těžko si umím představit, v jak těžké situaci se nyní nachází.
Jak si myslíš, že to (Covid-19) dlouhodobě ovlivní celý affiliate trh?
Celý letošní rok bude výrazně ovlivněný situací kolem koronaviru. Řada oborů je tvrdě zasažena. Zmínil jsem cestování a hubnutí. Další výrazný útlum je v módě. Tam také tržby spadly až o 80 % dolů. Spoustu kampaní jsme museli vypnout, protože návratnost již nevychází. Museli jsme rozhodovat rychle. Několik prorůstových projektů jsme museli obratem zastavit, jednotky lidí propustit ke konci března nebo výrazně omezit pracovní úvazky. Většina našich projektů je zaměřených na růst a nemají finance pro dlouhou runway, ze které se můžeme časem odlepit. Musíme fungovat štíhle a vyžadovalo to bohužel výrazné a nepříjemné omezení na straně některých projektů a šíleně rychlé reakce.
Když se bavím s kolegy z affilu, je to všude podobné. Poslouchal jsem podcast Franty Szabó (mimochodem velmi doporučuji) a zmiňoval, že také doporučuje omezovat úvazky a snižovat hodinovky. Snaží se hledat cesty, jak nepropouštět, aby mohlo časem dojít k postupnému návratu k relativně normálnímu provozu. To znamená nezahodit roky budované vztahy.
Zaznamenal jsem reakce od kolegů z businessu, že nejvíce ohrožení jsou podnikatelé, kteří věřili své firmě a týmu a vše investovali do růstu, který se teď ze dne na den zastavil. Ekonomika se bude rozebíhat velmi pomalu. Zatím nikde ve světě se situace nevrátila do normálních kolejí a neexistuje návod, jak si s koronavirovou krizí poradit za pár měsíců.
Měli jsme rozjednané dvě akvizice, které jsem řešili více než rok. Blížilo se dotáhnout poměrně velkou věc, která by byla vidět v tuzemském affilu. To jsme také museli zastavit. Obávám se, že dost možná už tuhle věc ani nedotáhneme. Současná situace pravděpodobně urychlí nástup ekonomické krize. Letos pravděpodobně žádnou akvizici neuskutečníme. Možná ani příští rok. Moji zkušenější kolegové zmiňovali příběhy, že při minulé krizi ve 2008 dělali nejlepší nákupy a investice až po 2-3 letech od začátku krize.
Místo akvizic a prorůstových projektů a inovací jsme museli improvizovat a spustíme brzy jeden nový affiliate projekt.
Současné období je také samozřejmě příležitost. Už na začátku roku jsme pro affiliate projekt TIPLI spustili velkou TV kampaň s 320 spoty na hlavních kanálech TV Nova. Na základě těchto výsledků jsme si odsouhlasili přípravu další vlny kampaně. Letní TV kampaň zrušíme. Kvůli absenci cestování to nedává smysl. Cestování je v klinické smrti. Spíše uděláme velkou a delší TV kampaň před Vánoci v hlavní sezóně. Máme z TV stanic atraktivní nabídky, jaké byly ještě před pár měsíci těžko představitelné.
Mediální svět je samozřejmě také velmi postižený současným obdobím. Viděl jsem několik odhadů s dopady na mediální svět. Očekávání je kolem -50 % obratu v Česku. Pokles pracovních míst o -25 %. Hrozný.
Jednáme také o TV kampani pro affiliate projekt TIPLI na Slovensku, je to také už z větší části domluvené. Těch příležitostí se bude jistě objevovat spousta. Krátkodobě nám třeba v březnu fantasticky vystřelil business ve srovnání letáků z obchodů. Kdo to umí, mrkněte na tu hledanost v letácích, vyletěla neskutečně. To jsou některé příklady příležitostí, co už jsou vidět. Spousta z nich teprve přijde. Příležitostí teď bude také hodně.
Odpovědi dalších 15+ specialistů na online a affiliate marketing najdete v odkazu zde v tweety Ondry Martinka. Doporučuji:
Poslední aktualizace: 10. 04. 2020