Menu
Návod: Expanze Tipli na Slovensko

Návod: Expanze Tipli na Slovensko

3 minuty čtení

V listopadu loňského roku jsme v Česku odstartovali cashback projekt Tipli. A už měsíc poté jsme byli s Tipli také na Slovensku. Že chceme expandovat na Slovensko, jsme věděli už od začátku. Důvodů bylo několik: jedná se o relativně podobný trh tomu našemu, minimální jazyková bariéra a na slovenském trhu se cashback teprve začíná vyvíjet, tudíž to je velký a nevyužitý potenciál.

Vývoj webové stránky

Nejdůležitějším úkolem bylo vytvořit webovou stránku ve slovenštině. Už jsme věděli, co nám funguje v české verzi, a tak nám její vývoj spolu s testováním zabral jen necelé dva týdny. Nejtěžší byl určitě překlad stránky do slovenštiny a také příprava obsahu. Vytvořit vše tak, aby česká i slovenská verze souhlasily. Na tomto úkolu pracovali 4 lidé.

Technická stránka

Na technické řešení jsme dost pyšní, protože nám umožňuje spouštět rychle další země a ke Slovensku přidat na Tipli mapu další vlaječky. Základem je systém na překlad textu, tj. replikaci webu se vším, co k tomu patří. Řešení používá překladové soubory a kategorizaci lokalizace v jednotlivých záznamech databáze.

V porovnání s českou verzí jsme museli upravit systém výplat odměn a modul pro zpracovávání bankovních údajů. Na Slovensku je mimo jiné rozšířené používání IBAN-u místo klasického čísla účtu a kódu banky. Podle toho jsem upravili logiku, která odesílá platební příkazy. Na to využíváme API od FIO banky.

Pro úplnost – web Tipli.sk běží na PHP 5.6 (tešíme se na PHP 7) a MySQL, používáme Nette 2.4 a Doctrine a další balíčky z Kdyby. Testy spouštíme v CIrcleCI a repozitáře máme na Githubu. Server monitorujeme pomocí New Relic.

Zákaznická podpora

Další úkol, který jsme řešili, byla zákaznická podpora. Přemýšleli jsme o tom, jestli je lepší mít jednu centrální, nebo dva oddělené týmu a systémy. Nakonec jsme zvolili dvě, aby byla podpora přehlednější a jasnější. To znamenalo potřebu dalších slovensky mluvících lidí. Než jsme tento požadavek vyřešili, dosadili jsme na chvilku Čechy, což bylo trochu riskantní, nicméně se vyplatilo.

Zavaleni e-maily

Chvíli po spuštění se v naší e-mailové schránce objevilo velké množství dotazů. Celkově mnohem více než od českých uživatelů. Zjišťovali, kdo jsme, jak fungujeme a jestli se nejedná o podvod. Tenhle zájem nás překvapil. A potěšil, protože se všeobecně ví, že Slovácí utrácí méně než Češi.

Nástroje pro efektivní vedení týmu a projektu

Celkový chod projektu a komunikaci nám zjednodušuje využívaní vhodných nástrojů pro projektový management. Produkt řešíme přes oblíbený Basecamp, který obsahuje „to do“ listy a slouží na správu jednoduchých úkolů v backoffice. Neumožňuje tak dobře sledovat podrobnosti ve vývoji. Na složitější a časově náročnejší úkoly se nám osvědčila Asana, kterou máme rozdělenou do několika procesů, jako například obchod, marketing a vývoj.

Nástrojem pro neformální a interní komunikaci je Slack, který funguje jako firemní chat. Ve Slacku kromě diskuzí a dolaďování podrobnostní ke kampaním, produktu a spoustě dalšího řešíme také offtopic. Poslední dobou si do Slacku posíláme také stále více reportů.

Na tracking času používáme nástroj Toggl, který umožňuje snadno a rychle evidovat počet odpracovaných hodin, a my tak máme kompletní přehled o prioritách a můžeme sledovat náklady vynaložené na každý projekt. Práci máme rozdělenou do několika projektů a úkolů pro lepší přehlednost.

Výsledky? A co dále?

Za první dva měsíce na Slovensku jsme překonali hranici 20.000 uživatelů. Podle dostupných dat pro porovnání s konkurencí jsme během 2 měsíců překonali všechny cahsback portály na Slovensku a stali jsme se jedničkou.

A co s Tipli plánujeme dál? Expandovat přes Tipli.pl na polský trh. Polsko je samozřejmě velmi těžký trh a s velkým respektem k němu přistupujeme. Zde krátké oznámení k této novince:

Poslední aktualizace: 28. 02. 2017