ÚvodKariéraTeambuilding – způsob, jak na týmovou spolupráci
Teambuilding – způsob, jak na týmovou spolupráci
4 minuty čtení
Jak už sám název napovídá, teambuilding je nástrojem pro budování týmu. Ačkoliv na první pohled se teambuilding může jevit čistě jen jako hra nebo oddychová aktivita, jedná se o prostředek rozvoje a vzdělávání zaměstnanců. Jaký má teambuilding cíl? Jaké teambuildingové aktivity jsou vhodné?
Povědomí, co je teambuilding, má v dnešní době už téměř každý. Tato kolektivní aktivita je s oblibou využívána mnoha moderními a úspěšnými firmami. Nemusí se jednat jen o větší společnosti, teambuilding se hodí pro všechny – i třeba malé – pracovní týmy, které se chtějí poznat i po jiné než formální stránce a zároveň si chtějí ověřit, jak funguje jejich komunikace či spolupráce (nebo si to chtějí ověřit jejich nadřízení).
Posílení týmové komunikace aspolupráce mezi jednotlivými členy, celkový rozvoj týmu, týmových schopností a dovedností, ověření zvládání krizových situací, zvýšení motivace k týmové práci – to jsou hlavní cíle teambuildingu.
Jak na efektivní teambuilding
Aby byl teambuilding opravdu efektivní a dostálo se výše zmíněným cílům, platí pro něj určité principy.
V první řadě by měl být zaměřen maximálně na skupinu 8 až 12 osob. V takovém případě se totiž předpokládá, že dojde k zapojení skutečně všech členů týmu a všem bude poskytnut stejný prostor „vyniknout“.
Teambuildingové aktivity by se měli konat zpravidla mimo běžné pracovní prostředí, tam se totiž zaměstnanci mohou cítit svázaně. Mnohem lépe se budou všichni cítit na neutrální půdě.
Obvyklé trvání firemního teambuildingu by mělo být 2 – 3 dny. Velmi často se lze ale setkávat s jednodenními teambuildingovými akcemi nebo dokonce s půldenními aktivitami. V každém případě, pokud se jedná o vícedenní akci, nesmí organizátor podcenit nejen samotný program, ale také odpovídající ubytování pro teambuilding a pochopitelně stravování.
Výběr vhodné aktivity
Ne každá teambuildingová aktivita se ovšem hodí pro všechny. Ten, kdo teambuilding organizuje, musí dobře zvážit především fyzickou zdatnost jednotlivých účastníků. Jinou aktivitu je nutné zvolit pro kolektiv starších, zralých lidí a jinou pro mladé, adrenalin milující zaměstnance.
Možností, jakou teambuildingovou hru nebo aktivitu zvolit, se nabízí nepřeberné množství a hodně záleží na kreativitě organizátora.
Méně akční teambuildingové aktivity mohou spočívat v příjemném neformálním posezení, které může být zpestřeno něčím, v rámci čeho se zapojí i konkrétní pracovní tým – společným grilováním nebo účastí na tradiční zabíjačce. Různá prostředí pak nabízí další a další možnosti.
Teambuilding v pravém slova smyslu však obvykle znamená trochu víc akce – pro takové účely existují různé teambuildingové hry: únikovky, paintball, různé outdoorové a sportovní aktivity.
Tipy na teambuilding
Jak již bylo zmíněno výše, možností na teambuilding se nabízí nepřeberné množství. Zde jsou některé zajímavé tipy:
únikové hry
Únikové hry jsou fenoménem poslední doby. Setkat se lze také s pojmenováním exit rooms, escape rooms a lost rooms. Jedná se většinou o tematicky pojaté hry, které spočívají v různých hádankách, šifrách a hlavolamech s cílem dostat se ven z místnosti. To vše pod mírným stresem, který představuje časový limit 60 minut.
Zachraň Brno!, Klinika, Přísně tajné, Farnost Warmhill, Pařba v Brně, Aztékové, Dědictví rytíře, Poklad v Labyrintu
sportovní aktivity
Nejčastěji bývají teambuildingové akce zaměřeny sportovně. Buď se jedná o klasická sportovní utkání (v jakémkoliv kolektivním sportu), nebo je aktivita pojata netradičně. V druhém zmíněném případě může jít o lidský fotbálek, bodyzorbing nebo třeba soutěž v lukostřelbě.
Navštívit lze také specializovaná místa na podobný typ zábavy. V Praze a okolí se jedná například o ActionPark nebo TEPfactor (obdoba známé televizní soutěže Pevnost Boyard).
Pokud je teambuildingový tým skutečně hodně akční a troufá si i na opravdové výzvy, hodí se pro ně adrenalinové disciplíny. V takovém případě je vhodnou volbou paintball, sjezd řeky na raftech, závod na dračích lodích, návštěva lanového centra a mnoho dalšího.
Ne každý rád sportuje a už vůbec ne každý má rád adrenalin. A v rámci teambuildingu platí, že se nikdo nemá do ničeho nutit. Proto, pokud zrovna konkrétní pracovní tým neholduje sportu, může být její teambuildingovou aktivitou třeba společné malování na velkoformátové plátno, týmové bubnování nebo společné vaření.
Ať už má ve firmě teambuildingové akce na starosti kdokoliv (marketingové oddělení, PR oddělení nebo personální oddělení) nebo je tato aktivita outsourcována, v každém případě se nesmí zapomínat na zpětnou vazbu.
A to v dvojím směru – jednak od samotných aktivních účastníků, ale především od organizátora nebo „nezávislého pozorovatele“. Ten totiž může ohodnotit jednotlivé členy týmu co do chování v týmu, spolupráce, aktivity a nebo třeba zvládání stresu.
Poslední aktualizace: 18. 03. 2022
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.