Menu
Shrnutí roku 2018

Shrnutí roku 2018

10 minut čtení

Tady tradiční bilancování k uplynulému roku. Letos jsem uzavřel 10 let podnikání v online businessu. V lednu začíná můj 11. rok v e-businessu.

Na moje začátky na internetu jsem zavzpomínal v loňském shrnutí.

Update: Na letošní bilancování jsem vázal článkem se shrnutím 10 let zkušeností s investicemi do online projektů

Růst týmu za 2 roky na 100 lidí

Po prodeji firmy 5DM v květnu 2016 jsem strávil měsíc v Asii a nějakou dobu přemýšlel, co dále. Začínal jsem na podzim 2016 skoro od nuly.

Loni jsem zmiňoval, že se nám podařilo vybudovat za 1 rok tým 30 lidí. A byl jsem na to patřičně pyšný. Letos růst týmu nabral na větších obrátkách. Někdy v půlce roku jsme se dostali na 100 lidí v týmu. To zahrnuje kmenové zaměstnance i lidi na part-time. Nezahrnuje to externí dodavatele jako účetní, kde máme třeba alokované lidi pro nás, nicméně jsou to dodavatelé.

Po dosažení 100 lidí v týmu jsme začali tlumit nábor a soustředili se mnohem více na efektivitu a procesy. Už v první půlce 2018, to znamená po 1,5 roce budování firmy, jsem se bohužel dostal do stavu, že k jménům lidí ve firmě neumím správně přiřadit obličeje. To mě docela mrzí.

K růstu týmu patří navýšení prostoru kanceláří. Nyní máme kolem 700 m2 kanceláří v centru Prahy, Brna a Bratislavy. V létě 2019 nám končí nájemní smlouva v našem sídle v Černé labuti, logicky zvažujeme tendr a upgrade kanceláří. I když stěhování v takové velikosti je náklad řádově pár miliónů korun, to je potřeba mít stále na paměti.

Akvizice 2 dobře rozjetých firem

Významným milníkem v roce 2018 byly dvě akvizice. V březnu jsme koupili portál PestryJidelnicek.cz s 1,2 mil. registrovaných uživatelů.

Velmi potěšila zmínka na proces prodeje v letošním shrnutí Franty Szabó.

Komentář k akvizici projektu PestryJidelnicek.cz od původního majitele Franty Szabó

Druhou akvizicí byl nákup 100% podílu v portále BusinessAnimals.cz. To byla pro nás poměrně velká věc, protože ve firmě byl tým kolem 20 lidí a historicky kolem 400 platících klientů. Portál sdružuje komunitu přes 120 tisíc aktivních obchodníků a disponuje databází více než deseti tisíc ověřených profilů včetně podrobného CV.

S odstupem půl roku hodnotím obě akvizice vydařeně, i když samozřejmě každá akvizice podobného rozsahu je náročná a obsahuje i nějaké ty black-box, se kterými si jako kupující musíme poradit. Obě akvizice nás posunuly v businessu dále, businessová očekávání se daří z větší části naplnit.

Během 2018 jsme jednali ještě o 3 dalších akvizicích. O jednu dost stojím a zatím jsme se nedomluvili. Tak uvidíme, jak se případně posuneme ve 2019.

Moje firmy – Tipli, holding VimVic.cz a Stario

Stejně jako v loňském roce, také letos se věnuji třem hlavním business vertikálám. Každá vertikála je pojmenovaná podle hlavní firmy, přes kterou business řídíme. Jedná se o firmy Tipli, VimVic.cz a Stario.

Pod tyto 3 rostoucí business vertikály letos přibyly další 3 samostatné firmy, které doplňují nebo rozšiřují současný business.

Tipli – velký růst, silná jednička, stabilní tým

V Tipli jsme významně rostli ve všech hlavních sledovaných parametrech, mezi které patří počet registrovaných uživatelů, obrat, hrubá marže nebo počet měsíčně aktivních uživatelů (MAU). V těchto parametrech je často růst dost přes 100 % a stejné tempo máme pro business plán na příští rok.

Naše ego během roku potěšilo, že jsme se po Slovensku stali největším cashback portálem také v Česku. V Polsku nejsme zatím největší, nicméně máme největší dynamiku v registracích i růstu návštěvnosti.

V roce 2018 jsme získali přes 350.000 registrací. Náš doplněk do prohlížeče používá aktivně téměř 40.000 lidí.

Důležitým milníkem ve 2018 byla také investice do akvizice firmy a projektu PestryJidelnicek.cz.

Daří se nám solidně budovat stabilní tým lidí a odborníků v Tipli. I když je dneska z pohledu náboru doba složitější než dříve, všechny pozice jsme v rozumném čase obsadili. Tomu věřím pomáhá budování brandu zaměstnavatele přes sociální sítě, content a sdílení našeho příběhu.

Růst týmu Tipli si vyžádal pronájem dalšího patra v budově Černá labuť, kde v centru Prahy poslední 2,5 roku sídlíme. Lokalita centra Prahy nám pro super dostupnost maximálně vyhovuje.

Ve 2018 se ukázalo, že pro Tipli dává smysl zaměření na vertikální růst. Krize klepe na dveře a podle čísel se zdá, že to trochu odskáče cashback, kde ten růst musí čelit poklesu provizí a odchodu některých inzerentů. Kompenzují to výborná čísla v nových vertikálách jako finance a letáky. Ve 2019 chceme pilotovat také řešení pro práci s produktovými feedy.

Projekt Tipli by si skoro vyžádal vlastní článek, kolik se tam toho děje. Ani nebudu rozepisovat, že jsme se stali Affiliate projektem roku. Nebo kolik máme nových spoluprací. Jen ještě doplním pár slov k plánům.

U portálu Tipli máme business plán na 2019 postavený na obrovský růst. Příští rok ještě asi neprolomíme 100 miliónů v tržbách. Nechceme být od toho čísla daleko, a pokoření 100 miliónů korun v tržbách je cíl na rok 2020.

Opatrní jsme v horizontálním růstu. Tam jsem možná trochu ukvapeně prohlašoval, že rozjedeme letos Rumunsko. Měli jsme pohovory s kandidáty do rumunského týmu, jenže nakonec jsme to zbrzdili. Když vidíme příležitosti v nových vertikálách (tzv. low hanging fruit) v našich současných 3 státech, nezdá se nám teď ideální timing věnovat tolik zdrojů do rozjetí businessu v nových zemích. To se samozřejmě může změnit.

Jako nový projekt v Tipli máme také přípravu na series A – tzn. navázat na úspěšnou investici a spolupráci s KOOPEO Ventures a získat další významný kapitál na akceleraci růstu. Do přípravy series A jsme investovali 150 hodin práce, zatím to vypadá slibně, tak budeme pokračovat a uvidíme příští rok.

Holding VimVic.cz

Ve VimVic.cz máme za sebou rok, u kterého hlavním bodem bylo výrazné rozšíření aktivit. Daří se také získávat klienty z řad úspěšných firem, mezi které patří McDonald’s, Möbelix, Tesco, Kaufland, Raiffeisenbank, Sconto, Seznam.cz, Pražská plynárenská, Komerčka, Ikea nebo AXA.

Spustili jsme nový portál na Slovensku pod značkou eKariera.sk, kde za pár měsíců jsme vytvořili pro klienty přes 20 profilů zaměstnavatele. Mezi platícími klienty jsou k naší radosti firmy McDonald’s, Tesco nebo Möbelix.

Důležitým milníkem byla akvizice portálu pro obchodníky Business Animals. Touhle akvizicí se nám zdvojnásobil současný tým ve VimVic.cz.

Dost práce jsme věnovali také rozšíření služeb pro zákazníky – kromě firemních profilů nabízíme klientům například služby employer brandingu a cílené kampaně.

Jako velmi úspěšnou aktivitu hodnotíme naše oblíbené HR Večery, na které se nám daří zvát zvučená jména tuzemského HR oboru. Zajímavý PR počin bylo zmínění našeho neúspěchu s online kurzy v knížce fuckupů. Příběh VimVic.cz je vedle leaderů tuzemského businessu jako šefredaktora Forbesu Petra Šimečka nebo miliardáře Karla Janečka.

Jsme mladá firma. Hlavním cílem pro příští rok je pokračovat v růstu businessu.

Stario

Ve Stario došlo letos k několika změnám. Tenhle můj historický business zaměřený na marketingové službu klientům jsem omezil. Měl jsem stále méně času na nové agenturní projekty pro klienty.

Agenturní business je časově náročný. Je to neustále prodávání vašeho času za peníze. Pro mě to byl zdroj slušného příjmu v době, kdy ostatní projekty byly mladé a relativně malé a tolik mě nevytěžovaly. To se letos změnilo.

Pro agenturní business jsem měl založenou dceřinku Stario Agency, kde měla podíl šéfka agentury Katka. Bylo více scénářů ohledně pokračování spolupráce. Katka se nakonec rozhodla, že se nechá vyplatit, tak se naše cesty rozešly. Za nasazení Katce děkuji, udělali jsme společně pěkný kus agenturní práce pro skvělé značky jako ČSOB, AXA, Ahmad Tea, Národní divadlo a spoustu dalších.

Od léta ve Stario pracujeme pouze na několika dlouhodobých klientech, nové zakázky téměř všechny odmítáme. Dále ve Stario běží velmi úspěšná série školení DigitalniHR.cz, na které spolupracuji Matějem Matolínem z portálu lovec-hlav.cz. Měli jsme letos 5 veřejných školení a pár privátních. Na poslední letošní školení Digitalní HR dorazilo 35 lidí. Školení přitom není levné a slevy nikdy nedáváme (mimo 5-15 % slevy při více účastnících z jedné firmy). Při ceně lístku 7.900 Kč bez DPH je to zajímavé i businessově.

Ve Stario je to s cílem na 2019 jednoduché. Pokračovat ve školeních Digitální HR. Vytvořili jsme s Matějem skvělý formát, který je nabitý informace a zapojí účastníky, kteří odchází ze školení s konkrétním seznamem, co mají u nich v práci vylepšit. Hodnocení spokojenosti účastníků je 4,8* z 5*. Druhý cíl je dělat dobrou službu pro dlouhodobé klienty a pokračovat ve spolupráci.

Skvělá spolupráce s KOOPEO Ventures

Úspěšně pokračuje od roku 2016 spolupráce s mými zkušenými a kapitálově silnými partnery z KOOPEO Ventures. Letos jsem těžil z jejich zkušeností ještě více než dříve.

Společná velká výzva byly pro nás obě akvizice. Tam jak jsem zmínil dříve, jsem rád za pozitivní zpětnou vazbu například od Franty Szabó, který navíc už má s prodejem firem/projektů více zkušeností. O to více jeho feedback potěší.

Partneři z KOOPEO Ventures taky výborně pomohli v řešení některých právních záležitostí. V takových situacích člověk dost ocení, že je přes investory zapojený do spolupráce s několika osvědčenými advokátními kancelářemi, kde každá je odborník na určitou oblast. V některých případech jsme konzultovali postup i s více advokátními kancelářemi. Výsledky se dostaví rychle a některé byly ještě lepší, než jsem očekával.

Zkušenosti kolegů mi pomohly řešit některé kopance konkurence, kde já už byl s mojí mírně cholerickou povahou na hraně, aby pohár přetekl a začal jsem situaci hrotit. Kolegové naopak zachovávali klid a to se ukázalo jako naprosto správný postup. Kopance od konkurence nebyly nic jiného než nějaký ventil jejich vnitřních problémů, které vyústily v odchod klíčových seniorních lidí a propadu jejich výkonu a výsledků.

S pokorou musím říct, že spolupráce s KOOPEO Ventures je pro mě výborná škola, jak dělat dlouhodobě úspěšný business. Dobře se doplňuje těch 25 zkušeností v businessu a naše vysoké pracovní nasazení a hlad po úspěchu.

Nový pracovní setup

Během roku jsem komplet obměnil pracovní setup. Pro rychlejší práci jsem si koupil nový Macbook (ze 12“ jsem upgradoval na 13“) a nový iPhone.

Změnou je pro mě také moje nová kancelář – poprvé v historii mám vlastní kancelář jen pro sebe. Je to efektivnější pro práci i meetingy.

Když jsem u těch nákupů, možná dobré vzpomenout na pořízení nového auta s „ego“ RZ na přání. Nastávají úsměvné situace, že dostávám zprávy, když mě nebo manželku někdo zahlédne na silnici.

Ego RZ na přání

Zdolal jsem B7 a uběhnul 1.500 km

Loni jsem měl cíl uběhnout 2.000 kilometrů za rok. Dodržovat pravidla umím skvěle a běhat každý den v průměru 5,5 kilometru se podařilo.

Tuhle hranici jsem navyšovat dále už nechtěl, protože to je časově velmi náročné. Začal jsem koukat po jiné výzvě a ta se objevila v létě.

Bez nějakého většího tréninku jsem se postavil na start závodu Beskydská sedmička na 90 kilometrů. Těch 90 km je paradoxně to snadnější. Hlavní výzva je 5.500 výškových metrů, které jsme museli zdolat výstupem na 7+1 beskydských vrcholů.

Ještě nikdy jsem nezažil něco tak extrémního, kdy člověk pro totální únavu už skoro není ani schopný přemýšlet a vykonávat základní rozhodnutí. Některé stories ze závodu jsou stále dostupné u mě na Insta. Článek zde.

Letos jsem si nastavil hranici na uběhnutí 1.700 km, což se mi nepodařilo. Byl jsem párkrát nachlazený a nechtěl jsem to tolik hrotit. Nakonec jsem letos uběhl 1.500 km, to považuji za dobré číslo.

Podobně jako loni, také letos bych zakončil rodinou. Syn Matt má 1,5 roku a je to výborný trávit s ním čas. Byly jsme na několika dovolených v Rakousku, na Rujáně, v Polsku u moře a také na dost místech v Česku.

Rád bych ve 2019 klidně ještě nějakou dovolenou přidal. Ono i pracovně to má „ROI“, protože téměř z každé dovolené si dovezu nějaký „wow“ postřeh ve stylu „jaktože mě to nenapadlo dříve“.

Vše nejlepší do 2019.

Ať se máte dobře!

Michal

Poslední aktualizace: 26. 12. 2018