Menu
Shrnutí roku 2015

Shrnutí roku 2015

8 minut čtení

Podobně jako v předchozích letech, také letos jsem připravil shrnutí za uplynulý rok, protože rád sdílím zkušenosti. Loňské bilancování a plány jsem sepisoval v Dominikánské republice, letošní shrnutí připravuji na Srí Lance.

Úvodem tohoto delšího článku bych vám rád popřál vše nejlepší do roku 2016!

Mám za sebou výborný rok. Měl jsem toho letos zatraceně hodně v mojí TODO appce Todoist a spoustu se toho povedlo. S projektem VímVíc.cz jsem se pustil do nového obrovského oboru online vzdělávání. U 5DM.cz jsem se zaměřil na růst výsledků. Letos jsem si ještě více než kdykoliv dříve uvědomil, jak je v businessu důležitá trpělivost. Řadu věcí člověk neuspěchá. Je to teprve 5 let, co jsem založil 5DM.cz. Každý rok je z mého pohledu jednodušší, protože díky získaným zkušenostem se mi daří vybírat k sobě perfektní lidi, kterým věřím a můžu se na ně 100% spolehnout. Tým a vztahy jsou pro mě stále #1 v businessu.

Pokud bych měl pro business použít paralelu s běháním, dneska se na sebe po těch 5-ti letech dívám jako na někoho, kdo má za sebou poctivý trénink a stretching a začíná se dívat, kde je startovní čára. Největší výzvy mě věřím teprve čekají.

Sportovní paralelu volím záměrně, ve sportu se mi v letošním roce mimořádně dařilo. Díky sportu se cítím skvěle. Mám spoustu síly a energie, shodil jsem přebytečný tuk (mám nějakých 10 % tuku v těle), díky správné stravě (bez masa) dokážu v pohodě fungovat na 5-6 hodinách spánku. Můj metabolický věk je někde kolem 18-20 let. Úplný cucák. 🙂

Letošní shrnutí začnu sportovními výsledky. Věnuji se 2,5 roku běhání a poměrně přísným tréninkem (díky, trenére!) jsem se dostal výkonnostně do formy amatérské první ligy – při závodech startuji z áčkových koridorů, závod 5 mil Brnem jsem dokončil na 8. místě, osobák na 10 km jsem stlačil pod 40 minut, půlmaraton v Hradci jsem dokončil s totálně špičkovým časem 1:25 hod. někde kolem 50 místa (závod běželi také čeští vrcholoví atleti). Podobně jako v loňském roce, opět jsem se „kousnul“ a uběhl pražský maraton. V první půlce roku jsem vyzkoušel chození do fitka a nabral nějaké svaly. Byla to supr zkušenost, jenže svaly při běhání zpomalují, tak jsem se naplno vrátil opět k běhání. Poslední měsíce držím trénikový plán podle kterého běhám 4-5x týdně.

Pracovní výsledky

1. VímVíc.cz

  • nejvíce energie jsem se v letošním roce věnoval novému projektu VímVíc zaměřenému na online kurzy a vzdělávání – zajímavý nový a zároveň těžký obor s řadou výzev – například jak budou Češi ochotni platit za content…
  • na projektu jsem vybudoval zbrusu nový tým, aktuálně 15 skvělých lidí – pro tým jsem našel pěkné kanceláře na Andělu, kde jsme během roku zřídili mimo jiné 2 studia pro natáčení video kurzů
  • za ten rok práce se podařila spousta supr věcí – úspěšná kampaň na Startovači (vybrali jsme 250+ tis. Kč), spuštění webu, natočení prvních 35 kurzů a mimo jiné jsme uspořádali 11 business snídaní
  • podrobnosti k výsledkům VímVíc najdete v infografice, kterou jsme ke konci roku připravili

Společně s projektem VímVíc jsem ještě stíhal několik věcí, které mě baví:

  • věnoval jsem se online komunitě, mám zájem publikovat zajímavý content – čísla narostla na 450 příspěvků na blogu (od 07/2012) a 3400 tweetů na Twitteru (od 06/2011) – především Twitter mi dělá velkou radost, obsah zaujal a díky solidnímu engagementu můj Twitter účet překročil 4000 followerů
  • začal jsem natáčet videa pro můj YouTube kanál – aktuálně 21 epizod a natáčení videí mě baví stále více
  • pro několik velkých klientů jsem externě konzultoval strategii pro online/výkonnostní marketing a sociální sítě

Ohledně consultingu online/výkonnostního marketingu a sociálních sítí: dříve klienti měli zájem o affiliate/traffic/leady. Dneska většina na internetu aktivních hráčů již vybudovala vlastní digitální oddělení a chtějí spíše ukázat, jak pracovat efektivně, jak nastavit procesy, spravovat online kampaně a správně počítat ROI. To platí o PPC kampaních, vytěžování databází zákazníků, péči o zákazníky a aktuálně hodně „hot“ téma jsou sociálních sítích, protože tam zákazníci tráví velkou část svých životů a je to místo, kde se rozhodují o nákupech a nových službách. Baví mě práce s klienty a pomáhat jim dosahovat jejich cílů. Vždy jsem byl proklientsky orientovaný člověk.

Proč už affiliate/leadgen není taková pecka jako dříve popisuji v článku níže – v části „Divize affiliate/AffiliateClub“.

2. 5DM.cz

  • jak jsem psal v loňském shrnutí, rozdělil jsem firmu na dvě divize s poměrně jasně odděleným managementem, týmy a úkoly
  • výborně se dařilo divizi Retail – projekty TopSleva.cz/TopTrack.cz a nově také rostoucí PlnaPenezenka.cz – výsledky divize Retail jsou výrazně nad plánem, divize je dobře managovaná a šlape jako hodinky, ani zatím není vidět očekávaný útlum slevového trhu
  • slabé výsledky zaznamenala divize Affiliate/LeadGen – AffiliateClub.cz a leadgen projekty jako TopSrovnani.cz a TrvaleFit.cz – musel jsem reorganizovat, redukovat tým a část businessu zastavit nebo utlumit (podrobnosti níže)
  • více jsem se zaměřil na ziskovost firmy – neúspěšné a rozpracované projekty bez prokazatelných výsledků jsem po pilotním režimu utlumil nebo úplně zavřel, ušetřené zdroje jsem investoval do jasně rostoucích věcí

Divize Retail

TopSleva.cz – slevový srovnávač

  • fantastický rok, podařilo růst obrat meziročně o 97 % při téměř nezměněné velikosti týmu
  • stále viditelný prostor pro akvizici nových uživatelů (placený i inbound traffic) a také prostor pro drobná produktová vylepšení

TopTrack.cz – reklamní systém pro spolupráci se slevovými servery

  • nepodařilo se růst – menší srovnávače obratově meziročně o 17 % poklesly, tvoří jen 25 % obratu TopTracku – tohle číslo nejspíše růst nebude a spíše očekávám rozevírání nůžek mezi TopSleva.cz a menšími srovnávači
  • po drobných změnách jsem s projektem TopTrack spokojený, plní na jedničku svou strategickou pozici, pro kterou jsem do něj investoval – jako vlastní reklamní systém poskytuje svobodu v nastavování podmínek reklamy a win-win spolupráce s klienty

PlnaPenezenka.cz – cashback portál

  • výsledky o pořádný kus předčily očekávání – tenhle na affiliate postavený projekt získal za rok přes 100 tisíc registrovaných uživatelů a obratově dohání dříve dominantní srovnávač TopSleva.cz
  • přitom PlnaPenezenka.cz se v loňském shrnutí skrývala ve škatulce „nové projekty“ a ani jsem ji nejmenoval, jak byla maličká – vlastně jsem projekt původně ani nechtěl koupit, na trhu cashback portálů bylo delší dobu několik hráčů, mezi kterými vyčníval poměrně silný mediální dům. Shodou okolností jsem slavil konec roku 2014 v Anglii a všiml jsem si, že cashback portály mají v televizi velkou reklamní kampaň. To mě zaujalo a nakonec jsem do projektu zainvestoval
  • v roce 2014 jsem provedl první úspěšné testy zaměřené na akvizici uživatelů – protože dopadly poměrně dobře, nechal jsem během volnějších letních měsíců projekt komplet přeprogramovat a 21.8.2014 jsem spustil nový backend i frontend
  • v roce 2015 mojí oblíbenou metodou každodenního zlepšování a neustálého sledování výsledků se podařilo poměrně rychle vyladit akviziční i retenční kampaně a dát do pohybu tu sněhovou kouli, která se valí dále

Divize Affiliate/LeadGen

AffiliateClub.cz – affiliate síť

  • jak jsem naznačil v úvodu, s výsledky v affiliate nejsem spokojen – cílil jsem na 200 nových kampaní a cokoliv pod 100 jsem označil jako velké zklamání. Nedosáhlo se ani na 100 nových klientů, to hovoří za vše
  • z části je potíž na straně AffiliateClubu, část potíží jsou zřejmé změny v affiliate oboru. Historicky affiláci vydělávali na hacknutí SERPu vyhledávačů (affil SEO weby), traffic arbitráži (AdWords, Sklik, FB,…), mailingu na databáze často pochybných kvalit, atd. Nabízeli klientům levné konverze/leady a business fungoval. Nicméně doba se změnila, většina těchto praktik už není možná – vyhledávače umí poznat kvalitní content a nekvalitní affil weby se v SERPu neprosadí, ceny PPC trafficu díky aukčímu modelu vyletěly brutálně vysoko a emailoví provideři jsou v boji proti spam praktikám také stále chytřejší
  • teď trochu řeším další směřování AffiliateClubu, protože změny v tradičním affiliate oboru jsou z mého pohledu velké – dříve velcí affiláci se často věnují vlastním projektům, noví affiláci z výše uvedených důvodů mají omezený prostor růst

LeadGen projekty

  • businessově se nedařilo ani LeadGen projektům – souvisí to se změnami, které popisuji výše a několika managerskými chybami, díky kterým konkurenční projekt porazil projekt 5DM.cz – ve výsledku jsem zásadně reorganizoval divizi, tým zredukoval a ušetřené zdroje investoval do růstových projektů
  • TrvaleFit.cz – projekt jsem utlumil – podle mě supr obor, hubnutí a zdravý životní styl dlouhodobě rostou (stejně jako cvičení) – je zde prostor prostřednictvím internetu z významné části nahradit/přeskočit offline hráče typu Svět zdraví, NaturHouse a Herbalife, což se solidně daří Frantovi Szabó s Mickey Vávrou, kteří letos excelovali s projektem PestrýJídelníček.cz, nasbírali 550.000 uživatelů a převálcovali všechny ostatní (výsledky zde)
  • TopSrovnani.cz – projekt jsem utlumil – obor přeplněný konkurencí v SERPu i v PPC – ceny na akvizici zákazníků vyskočily totálně mimo naše CPA, z mého pohledu minimální prostor proaffiliate/leadgen prostředníky, traffic a obor patří koncovým hráčům jako makléřům a stále více se budou asi prosazovat také napřímo pojišťovny/banky

Plán pro rok 2016

  • VímVíc – jasná #1 priorita, růst počet nabízených kurzů, kontinuálně vylepšovat produkt, vše měřit, testovat novinky, růst a rozvíjet tým – máme připravené nové vertikály, které budeme pilotovat – těším se na to
  • Osobní aktivity – mám zájem se ještě více věnovat online komunitě – rozvíjet a zlepšovat #HardynShow, pravidelně tweetovat a oslovit dalších pár tisíc followerů a pár stovek odběratelů na YouTube
  • 5DM – i./ podpořit růst PlnáPeněženka a TopSleva, tam je ještě hodně prostoru a meziroční růst čísel o vyšší desítky procent je reálný, pokud se to udělá dobře, ii./ pokračovat v zefektivňování firmy, důraz na štíhlost a procesy

Poslední aktualizace: 28. 12. 2015