Rozhovor o affiliate marketingu a AffiliateClubu s Mário Roženským
4 minuty čtení
V pátek jsem natočil s Máriem Roženským videorozhovor pro jeho vzdělávací kurz Affiliate Academy. Videorozhovor o affiliate marketingu má přibližně 30 minut a bude součástí placené sekce, části Rozhovory s odborníky.
Zde stručně pár dotazů a mých odpovědí z podkladů, podle kterých jsem se na rozhovor připravoval.
1) Jakou máš historii, jak jsi se dostal k tomu, co teď děláš?
S affiliate marketingem a podnikání na internetu jsem začínal před nějakými 8 lety. Hodně jsem četl různé blogy na toto téma během roku, který jsem strávil v Anglii v Cambridge. Měl jsem hodně volného času a téma internetových projektů a vydělávání přes internet mě hodně oslovilo. Tou dobou jsem otestoval první affiliate kampaně. Jakou úplně první jsem vyzkoušel affiliate kampaň na Shipito od Johna. To je taková soukromá poštovní služba pro zasílání balíčků z ameriky.
2) Jak vnímáš současný affiliate trh?
Jako velmi surový a plný příležitostí.
i./ Pro affiláky – konkurence z řad affiláků není ve většině oborů moc silná.
ii./ Pro inzerenty – mohou přes affiliate kampaně získat další prodeje svých produktů a služeb. A to vždy při měřitelných nákladech. Affiliate je už teď pro některé klienty solidní alternativa například k PPC kampaním, jejichž ceny strmě rostou nahoru až k vyšším desítkám korun za každý jednotlivý proklik zákazníka. A proklik ještě není objednávka nebo lead. V affiliate marketingu platí klienti většinou jasně domluvenou částku až za objednávku nebo lead.
3) Co ti na tomto trhu aktuálně chybí? Jak vnímáš jeho budoucnost v následujícím roce?
i./ Více kvalitních affiliate kampaní. Řada silných společností, které mají dobré produkty a live chat péči o zákazníky, tak stále nevyužívají výhod affiliate marketingu a stále posílají obrovské peníze do kanálů plných konkurence (PPC, SEO, bannerové plochy,…) nebo do těžko měřitelných reklamních formátů (print, billboardy, TV, atd.)
ii./ Více profi affiláků – tj. více lidí, pro které affiliate marketing hlavním příjmem. Tj. lidí, kteří se živí přes internet a užívají si všech výhod, které tento způsob práce přináší – časová flexibilita, nezávislost na lokalitě (lze např. pár měsíců pracovat z levného a teplého Thajska nebo jiné příjemné destinace).
4) Když děláš affiliate manažera, jak vypadal tvůj den (nebo den tvých kolegů), na co si se nejvíce zaměřoval a co by si doporučil dalším affiliate manažerům?
Práci affiliate manažera bych rozdělil mezi tři činnosti:
i./ Práce s čísly – kontrola nad výsledky jednotlivých kampaní, jak se plní plán a očekávání klientů. Dle výsledků a čísel určovat priority.
ii./ Péče o affiláky – tři hlavní fáze: a. Úvodní představení podkladů, cílů kampaně a klienta, cílové skupiny, nabídka individuální péče. b. Zájem o affiláky, kteří vygenerují první konverze a pomoc k jejich růstu. c. Exkluzivní péče o TOP partnery kampaně, kteří již generují provize a chtějí své výdělky dále škálovat, zvyšovat provize i konverzní poměr.
iii./ Péče o klienty/inzerenty – podklady k výsledkům kampaně a silný zájem o diskuzi nad rozvojem kampaně. Získávat od klienta informace o aktuálních akcích a novinkách a ty předávat affilákům, kterým pomohou k účinnějším marketingových kampaním a lepšímu konverznímu poměru.
5) Jaké jsou nejčastější problémy v affiliate?
Tři nejčastější komplikace:
i./ Technická část – software, prohlížeč, URL, atd. – affiliate spolupráce je z technického pohledu poměrně sofistikovaná záležitost a je to jen technika – nestává se to příliš často, ale ojediněle může dojít například ke ztrátě konverze nebo některé z parametrů identifikujícího uživatele nebo konverzi.
ii./ Strana affiláků – nedodržovaní podmínek kampaně (například reklama na brandová slova) nebo neposkytování úplných informací potenciálním zákazníkům (například zatajení poplatku 200 Kč za konzultaci u kampaně na konzultace v hubnutí).
iii./ Strana klientů – výpadky nebo nedostupnost systému a díky tomu ztráta konverzí nebo dat.
6) Myslíš, že je na CZ trhu dostatek informací pro partnery? Mně osobně tu dost chybí.
Z mého pohledu je těch informací o affiliate v ČR velmi málo. Snažíme se v AffiliateClubu situaci zlepšovat napřílkad přes náš oblíbený blog o affiliate marketingu. Oceňujeme aktivitu jako tvá Affiliate Academy, to je výborný počin.
7) Máš nějaký vzkaz pro členy Affiliate Academy?
Vzdělávejte se. Bez toho těžko dosáhente úspěch na internetu. Když porovnám dnešní internetové prostředí s tím, co bylo před 7-8 lety v mých začátcích, jsou to dva úplně jiné světy. Kdo má informace, získává významný náskok. Videa jsou pro vzdělávání skvělá, nezapomínat na blogy a klasické knížky. Jsem velký fanoušek audioknih, to je můj osobní tip na závěr.
Děkuji za pozvání k rozhovoru.
Představení Affiliate Academy
Affiliate Academy je online kurz pro všechny obchodníky, kteří uvažují o vlastním affiliate programu. Obdobně také pro affiliate manažery a online marketéry, kterým pomůže tento nový trend blíže poznat a následně svým klientům mohou poskytovat komplexnější služby.
Pilíře Affiliate Academy jsou postaveny na 3 letech zkušeností Maria Roženského se správou provizních kampaní, konzultacemi a školeními. Akademie je rozdělena do 12 kapitol, které obsahují videa s představením obsahu dané kapitoly. Dále je Affiliate Academy obsahuje studijní texty a účastníci si mohou v systému odškrtat již splněné úkoly pro danou kapitolu. Do kurzu Mário vložil také nástroje, které ve firmě používá a které šetří mnoho hodin práce každý měsíc.
Tady je ukázka, co vše obsahuje varianta GOLD
Součástí Affiliate Academy jsou rozhovory s významnými lidmi z affiliate scény a navazujících oborů. Prostřednictvím těchto 15-60 minutových rozhovorů zjistíte například názor odborníka k vlivu affiliate na SEO nebo jaký vliv má affiliate v celkovém marketingovém mixu.
Více informací o Affiliate Academy zde >>
Poslední aktualizace: 11. 03. 2015