Kde reklamovat zboží, když prodejce zanikne?
2 minuty čtení
Kde lze reklamovat vadné zboží, pokud prodejce oznámí ukončení činnosti, odchod z ČR nebo jednoduše zkrachuje? Kdo převezme jeho závazky? Vždy záleží na tom, o jaký typ odchodu z trhu se jedná.
Koupě zboží je spojena s jistou mírou rizika. Často se stane, že výrobek nesplňuje očekávání nebo je poškozený. V takových případech je důležité vědět, jak postupovat při reklamaci zboží.
V případě, že prodávající nadále svou činnost vykonává, je postup poměrně jasný. Co však dělat, pokud činnost ukončil, nebo dokonce zkrachoval?
Odpovědnost prodávajícího a reklamace zboží
Prvním krokem je zjistit, zda je zde nárok na reklamaci. Ze zákona lze reklamovat zboží do 24 měsíců.
Dalším krokem je kontaktovat prodejce a předat mu reklamované zboží. Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně. Většina prodejců má k dispozici formulář k reklamaci.
Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co reklamuje a jaký způsob vyřízení reklamace požaduje (opravu, výměnu, vrácení peněz).
Prodávající rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace.
Reklamace zboží při ukončení činnosti
Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje. Co když prodávající svou činnost ukončil?
Pro spotřebitele je to sice komplikovanější, avšak stále může reklamovat třeba na adrese sídla společnosti. Tam však na rozdíl od provozovny nemusí být vždy pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat protokol.
Sídlo navíc k určitým typům reklamací nemusí být ani uzpůsobeno, čímž se reklamace rovněž komplikují. Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může od České obchodní inspekce dostat až tří milionovou pokutu.
Reklamaci ani není třeba uplatňovat osobně, zákon to nevyžaduje. Stačí poslat e-mail nebo dopis, popsat vady, přiložit fotografie a vyzvat společnost, ať zákazníkovi sdělí, kam má zboží přivézt. Pokud se prodávající neozve, běží třicetidenní lhůta na vyřízení.
Po uplynutí této lhůty má zákazník právo odstoupit od smlouvy. Pokud však obchodník vyzve spotřebitele, aby věc poslal k vyřízení reklamace, lhůta neběží a zákazník musí dopravit vadné zboží k obchodníkovi.
Má pak samozřejmě po úspěšné reklamaci právo, aby mu byly proplaceny náklady, které v souvislosti s reklamací vynaložil.
Reklamace zboží při zániku prodávajícího
Jiná situace nastává při zániku společnosti. Záleží na tom, jak k němu konkrétně dojde. Je obvyklé, že jedna společnost koupí druhou a tzv. fúzují, tedy spojí se. Pak závazky původní společnosti většinou přechází na novou jako na právního nástupce.
Věřitelé, tedy i zákazníci, nesmí být změnou vlastnických vztahů dotčeni. Nejhorší variantou pro spotřebitele je krach, podání insolvenčního návrhu a insolvenční řízení.
Nárok na opravu zboží či vrácení peněz sice teoreticky existuje, ovšem v praxi spotřebiteli přinese víc starostí než užitku. Zpravidla se svého nároku nedomůže. Podobné je to v případě, že společnost zanikne likvidací.
Poslední aktualizace: 15. 02. 2023
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.