Menu
Pozastavení živnosti snadno a rychle

Pozastavení živnosti snadno a rychle

9 minut čtení

Každému podnikateli se může stát, že potřebuje na čas pozastavit svoji živnost. Důvody pro to mohou být rozdílné. Někdo aktuálně z podnikání neprosperuje, jiný si najde zaměstnanecký poměr, další si jen potřebuje odpočinout. Ať už je důvod jakýkoli, pozastavení živnosti je administrativně jednoduché a rychlé. Jak přerušit živnost, jak ji obnovit, kdy se vyplatí živnost ukončit a jak zrušit živnostenský list?

Shrnutí článku

Přerušení živnosti je možné kdykoli, a to jak osobně na živnostenském úřadu nebo Czech POINTu, tak poštou nebo elektronickou formou. Pro přerušení je třeba vyplnit Změnový list.

Elektronické oznámení o přerušení živnosti lze podat prostřednictvím datové schránky, e-mailu nebo Portálu živnostenského podnikání.

Živnostník musí následně informovat finanční úřad, Správu sociálního zabezpečení a svoji pojišťovnu. Může tak učinit sám, nebo za něj oznámení předá živnostenský úřad.

Po dobu přerušené živnosti není povinnost platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění.

Datová schránka zůstává po dobu přerušení aktivní, automaticky se znepřístupní pouze po zrušení živnosti.

Pokud po přerušení podnikání člověk nevykonává jinou výdělečnou činnost, nemusí platit sociální pojištění. Zdravotní pojištění ovšem musí platit i nadále jako osoba bez zdanitelných příjmů.

Výjimku tvoří osoby, kterým zálohy hradí stát (např. osoby na mateřské nebo rodičovské dovolené nebo uchazeči registrovaní na úřadu práce).

Rozdíl mezi přerušením a pozastavením živnosti

Přestože se často používají oba termíny, ve skutečnosti zákon rozlišuje pozastavení a přerušení živnosti. Čím se tedy přerušení a pozastavení živnosti liší?

  • Přerušení živnosti z iniciativy živnostníka
  • Pozastavení živnosti na základě rozhodnutí živnostenského úřadu, např. při porušení živnostenského zákona

Obchodníci často přistupují k dobrovolnému přerušení živnosti a iniciují dočasné zastavení živnosti podle vlastního uvážení.

Naopak v rámci pozastavení živnosti musí úřad uložit dobu pozastavení, která nepřesahuje jeden rok a slouží spíše jako nápravné omezení než jako trest. Jak již bylo zmíněno, v hovorové řeči se běžně používají oba termíny bez ohledu na způsob rozhodnutí o přerušení živnosti.

Přerušení živnosti

Podnikatelé někdy čelí situacím, které vyžadují přerušit živnost. Pozastavení podnikatelské činnosti umožňuje podnikatelům dočasně živnost přerušit. Často se tak děje z osobních, ekonomických nebo strategických důvodů, bez okamžité finanční a administrativní zátěže spojené s úplným ukončením podnikání.

Co dalšího vědět o přerušení živnosti?

  • Oproti ukončení podnikání je přerušení živnosti jednoduché a vratné
  • Živnostníci musí formálně oznámit příslušným orgánům svůj záměr přerušit činnost
  • Během tohoto období podnikatel nemá povinnost platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění
  • Před přerušením živnosti se musí stanovit doba trvání přerušení, živnost lze obnovit i dříve

Návrat k aktivnímu podnikání je plynulý a umožňuje podnikatelům obnovit živnost bez obtížných finančních překážek, například získání živnostenského oprávnění.

Jak přerušit živnost?

Ať už chce někdo obnovit živnost okamžitě nebo plánovaně, stačí mu vyplnit Změnový list. To lze udělat 3 způsoby:

  • na živnostenském úřadě
  • prostřednictvím datové schránky
  • přes Portál živnostenského podnikání

Postup, jak přerušit živnost, zahrnuje povinnost tuto skutečnost oznámit několika klíčovým orgánům, přičemž každý z nich má specifické lhůty:

  • Správa sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovna: do 8 dnů od přerušení živnosti
  • Finanční úřad: do 15 dnů od přerušení živnosti

Oznámení živnostenskému úřadu není povinné, návštěva tohoto úřadu se však může vyplatit – po vyplnění Změnového listu živnostenský úřad oznámí změny uvedeným institucím současně.

Přerušení živnosti je dočasné a živnostník se k podnikání může kdykoli vrátit.

Oznámení živnostenskému úřadu

Živnostenský úřad jako ústřední orgán státní správy pro živnostenské podnikání hraje klíčovou roli při účinné regulaci obchodu. Tato instituce řídí vznik živnostenských oprávnění a dohlíží na všechny vedlejší činnosti související s obchodní činností.

Na rozdíl od toho, co by se někteří mohli domnívat, podnikatel nemusí oznamovat živnostenskému úřadu přerušení živnosti. Má však povinnost informovat tyto instituce:

  • finanční úřad
  • Správa sociálního zabezpečení
  • svoji pojišťovnu

Díky digitálnímu pokroku se vše zjednodušilo: živnostníci mají možnost elektronicky vyplnit Změnový list, přičemž živnostenský úřad následně informuje všechny příslušné instituce.

Změnový list

Orientace v prostředí podnikové administrativy mnohdy vyžaduje oznamování změn různým úřadům, což zajišťuje bezproblémovou činnost. Změnový list tuto komunikaci zjednodušuje tím, že různá oznámení zahrnuje do jednoho dokumentu.

Tento dvoustránkový list se používá výhradně v případě, že podnikatel již podniká a musí sdělit provedené změny, včetně následujících:

  • struktura podniku
  • adresa
  • vlastnictví
  • provozní stav aj.

Změnový list tvoří součást přílohy jednotného registračního formuláře (JRF) a ušetří živnostníkům nutnost informovat každý úřad zvlášť.

List lze nalézt na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu spolu se vzory a pokyny. Stačí do vyhledávače zadat klíčová slova a ten najde odkaz přímo na stránky ministerstva.

Jak pozastavit živnost elektronicky

Dnes již není nutné pozastavovat živnost fyzicky na úřadech. Podnikatelé mají pohodlnou možnost, jak pozastavit živnost – elektronicky:

  • datová schránka
  • e-mail s elektronickým podpisem
  • Portál živnostenského podnikání

Elektronická varianta nabízí rychlý způsob, jak pozastavit živnost, aniž by podnikatelé museli fyzicky navštěvovat živnostenský úřad.

Pozastavení živnosti online

Ministerstvo průmyslu a obchodu poskytuje online řešení pro podnikatele, kteří chtějí pozastavit živnost online. Z webových stránek ministerstva si lze stáhnout Změnový list, který obsahuje Žádost o přerušení živnosti.

Zásadní je zaškrtnout příslušná oznámení pro finanční úřad, pojišťovnu a Správu sociálního zabezpečení, aby všechny relevantní subjekty obdržely zásadní informace o pozastavení živnosti.

Oblíbenost si získala datová schránka. Tento nástroj umožňuje zaslat požadovanou dokumentaci a obdržet potvrzení o pozastavení živnosti.

Alternativně si obchodníci mohou zvolit zaslání e-mailu s připojeným elektronickým podpisem, čímž zajistí pravost a neporušenost žádosti. Další možností, jak pozastavit živnost online, je Portál živnostenské podnikání.

Datová schránka a pozastavená živnost

Co se stane po přerušení živnosti s datovou schránkou? Pozastavení živnosti schránku nezruší. Systém datových schránek nadále podporuje efektivní správu komunikace s úřady.

Oproti úplnému zrušení živnosti datovou schránku pozastavení živnosti nijak neovlivňuje. Když podnikatel živnost ukončí, schránka se automaticky znepřístupní.

Při přerušení živnosti je datová schránka nadále aktivní.

Obnovení živnosti

Ústředním bodem procesu obnovení živnosti je splnění právních náležitostí, které zahrnují vyplnění Změnového listu na živnostenském úřadě nebo elektronicky. Následně po obnovení živnosti musí podnikatelé znovu začít hradit zálohy zdravotního a sociálního pojištění.

Po splnění těchto formalit následuje lhůta maximálně 30 dnů, než živnostenský úřad formalizuje obnovení živnosti, zašle podnikateli oznámení o obnovení.

Možnost obnovení živnosti online

Digitální prostředí nabízí živnostníkům pozoruhodnou možnost – obnovit živnost online, zdarma a kdykoli. Podnikatelé, kteří dříve při pozastavení živnosti uváděli konkrétní datum obnovení živnosti, mají nyní možnost obnovit svou živnost podle svého uvážení.

Stejně jako přerušení, i obnovení živnosti online lze pomocí datové schránky nebo přes Portál živnostenského podnikání. Podnikatel musí následně znovu začít platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění. Do 30 dnů od obnovení živnosti jim úřad oficiálně potvrdí obnovený status jejich podnikatelské činnosti.

Jak zrušit živnost

K dokončení procesu, jak zrušit živnost, mohou podnikatelé použít zmíněný Změnový list. Následně jej lze doručit osobně na živnostenský úřad nebo Czech POINT, poštou či elektronicky. Při osobní návštěvě se vyžaduje předložit občanský průkaz.

Po zrušení živnosti musí podnikatelé podat daňové přiznání a přehledy pro Správu sociálního zabezpečení a pojišťovnu. OSVČ v paušálním režimu daňové přiznání ani přehledy podávat nemusí, jestliže v daném roce začali pracovat na HPP.

Jak zrušit živnostenský list?

Zrušení živnostenského oprávnění, které je synonymem pro zrušení živnosti, znamená definitivní ukončení podnikatelské činnosti. Způsob, jak zrušit živnostenský list, je tedy stejný jako ten, jak zrušit živnost. Zahrnuje použití Změnového listu, který může živnostník podat osobně, poštou nebo elektronicky.

Zrušení živnostenského listu online

Zrušení živnostenského oprávnění znamená trvalé ukončení podnikatelské činnosti, na rozdíl od pouhého dočasného pozastavení živnosti. I tento proces mohou lidé pohodlně vyřídit online, a to skrz datovou schránku nebo e-mail s elektronickým podpisem.

Proces zrušení živnostenského listu online nabízí živnostníkům možnost spravovat své záležitosti bez zbytečných průtahů a složitostí. Díky těmto digitálním metodám se mohou podnikatelé soustředit na další povinnosti spojené s ukončením živnosti, například vyřízení závazků s dodavateli nebo účetních úkonů.

Možnost zrušit živnostenský list online pomůže zajistit, aby ukončení podnikání proběhlo strukturovaně a v souladu s právními předpisy.

Živnostenské oprávnění lze rovněž zrušit online: přes datovou schránku nebo e-mail.

Kdy zvážit ukončení živnosti

Ukončení živnosti představuje definitivní ukončení podnikatelské činnosti. Podnikatelé, kteří o tomto kroku uvažují, by měli posoudit, zda by jejich cílům lépe vyhovovalo přerušení živnosti, než její ukončení.

Vyplnění Změnového listu umožní ukončení živnosti a zajistí splnění všech povinností. Po ukončení činnosti se podnikatelský subjekt po čtyřech letech vymaže z obchodního rejstříku.

Rozhodnutí o úplném ukončení živnosti, nikoli pouze o dočasném přerušení, vyžaduje pečlivé posouzení několika rozhodujících faktorů.

Níže článek uvádí klíčové scénáře, kdy může být úplné ukončení živnosti oprávněné:

  • Trvalá ztrátovost: pokud podnik trvale vykazuje ztráty a není vidět obrat k lepšímu
  • Právní nebo regulační problémy: podnik čelí nepřekonatelným právním sporům nebo regulačním překážkám, které ohrožují životaschopnost provozu
  • Konkurence: ovládá trh do té míry, že pokračování v činnosti již není životaschopné
  • Vyčerpání zdrojů: nedostatek základních zdrojů nebo aktiv, které nelze doplnit nebo nahradit
  • Etické problémy: kompromisy v etických standardech, které poškozují pověst a podkopávají důvěru trhu, může se jednat například o dopad podniku na životní prostředí nebo společnost
  • Platební neschopnost: když závazky převyšují aktiva a pokus o restrukturalizaci selhal při stabilizaci financí
  • Nevratné škody: katastrofické události vedoucí k úplné ztrátě zásob, infrastruktury nebo provozních schopností
  • Strategický obrat: rozhodnutí společnosti přesunout zdroje do jiných podniků nebo na jiné trhy

Zatímco tedy dočasné přerušení může nabídnout krátkodobou úlevu a příležitost k přehodnocení, úplné zrušení je vhodné tehdy, kdy dojde k souběhu nepřekonatelných vnějších a vnitřních faktorů, které vylučují jakoukoli schůdnou cestu pro další rozvoj podniku.

Živnost při zaměstnání

Podnikání při zaměstnání slouží jako vedlejší činnost s výraznými výhodami. Jednou z nich jsou nižší odvody na sociální a zdravotní pojištění a to ve výsledku přinese finanční flexibilitu.

Některé situace v zaměstnání, jako je státní služba nebo podnikání ve stejném oboru, mohou vyžadovat souhlas zaměstnavatele.

Osoby, které mají živnost při zaměstnání, musí splňovat následující:

  • mít evidenci příjmů
  • vystavovat příslušné doklady
  • používat datovou schránku

Další povinností v rámci živnosti při zaměstnání je podání daňového přiznání, do nějž se musí zahrnout příjmy z podnikání i zaměstnání.

3 tipy na závěr

Centrálním registračním místem, kde lze najednou provést veškeré změny, nejsou jen živnostenské úřady. Vše lze vyřídit v Czech POINTu.

Nárok na podporu v nezaměstnanosti v době přerušení podnikání mohou lidé získat předložením čestného prohlášení o nevykonávání podnikání a doložením písemného oznámení o přerušení živnosti Správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.

Za obnovení pozastavené živnosti se nic neplatí. Pakliže by však došlo k ukončení a následnému opětovnému zahájení podnikatelské činnosti, hradí se správní poplatek ve výši 1 000 Kč. Není proto špatné myslet na pověstná zadní vrátka a ponechat si možnost se k existující živnosti v budoucnu vrátit.

Poslední aktualizace: 23. 03. 2025