Pozastavení nebo zrušení živnosti – tipy pro podnikatele
3 minuty čtení
Občas přichází doby, které podnikání nepřejí. Některé OSVČ pak přemýšlejí o zrušení či pozastavení živnosti. Je výhodnější pozastavení živnosti, nebo se vyplatí živnost rovnou zrušit. Jak na to?
Pokud OSVČ přestane podnikat, je třeba oficiální zrušení nebo pozastavení živnosti. Ať už jde o podnikatelskou činnost vedlejší nebo činnost hlavní. Pozastavení ani zrušení živnosti není nutné nijak zdůvodňovat, je však nezbytné je oznámit na příslušných místech.
Každý živnostník je ze zákona povinen odvádět zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Pokud živnost pokračuje, musí podnikatel platit zálohy i v případě, že z živnosti nemá žádný zisk. Proto se hodí živnost zrušit nebo pozastavit.
Jak vyřídit pozastavení živnosti
Aby podnikatel nemusel dále platit odvody, je třeba živnost oficiálně pozastavit. K tomuto kroku není vyloženě nutné navštívit přímo živnostenský úřad. Nicméně se to rozhodně vyplatí.
Živnostenský úřad se bere jako centrální registrační místo a lze z něj oznámit pozastavení živnosti i na další úřady. Jako centrání registrační místo se dá využít i Czech POINT.
Pozastavení živností je třeba oznámit na okresní správě sociálního zabezpečení a také na zdravotní pojišťovně. Stejně tak musí podnikatel informovat i finanční úřad. Všechna oznámení se odesílají nejpozději do 8 dnů od přerušení živnosti. V případě finančního úřadu je oznamovací lhůta 15 dnů.
Návštěvou živnostenského úřadu podnikatel ušetří čas i energii. Na živnostenském úřadu stačí vyplnit změnový list a díky tomu budou o přerušení podnikání informovány i další úřady. V kždém případě, se vyplatí u ostatních úřadů ověřit, zda se k nim informace skutečně dostala.
Jak vyřídit zrušení živnosti
Může se stát, že si podnikatel přeje živnost zcela zrušit. To se vyplatí v případě, kdy má živnostník stoprocentní jistotu, že se k podnikání nevrátí. Zrušení živnosti zařídí stejně jako pozastavení na živnostenském úřadu prostřednictvím změnového listu.
Také zrušení živnosti musí podnikatel oznámit výše zmíněným institucím. Platí zde stejná pravidla, jako v případě pozastavení živnosti. Opět lze vše vyřídit přes živnostenský úřad či Czech POINT.
Údaje o podnikateli a jeho podnikání zůstávají v živnostenském rejstříku ještě další 4 roky od ukončení živnosti. Po této lhůtě dojde k vymazání. To znamená, že se všechny informace přenesou do neveřejné části rejstříku, která již není volně dohledatelná. Nahlížet do ní však stále mohou určité subjekty.
Výhody pozastavení živnosti
Pozastavení živnosti se hodí každému podnikateli, který předpokládá, že se k podnikání v budoucnosti vrátí. Živnost může podnikatel přerušit na určitou dobu, po jejím uplynutí se živnost automaticky obnoví. K dispozici je na úřadech k přerušení živnosti formulář.
Při pozastavení živnosti podnikatel vždy uvádí předpokládané datum obnovení živnosti. Podnikání je možné přerušit na libovolnou dobu, ať už je to jeden rok nebo třicet let. V každém případě se termín obnovy zapisuje do změnového listu. Pozastavení živnosti lze bez problémů prodloužit a stejně tak může podnikatel svou živnost obnovit dříve.
Hlavní výhodou přerušení živnosti je, že podnikateli zůstává živnostenský list. Nemusí tedy znovu platit 1 000 Kč za vydání nového živnostenského listu, pokud se rozhodne znovu podnikat. Obnovení živnosti je mnohem snadnější a finančně výhodnější, než ohlášení nové živnosti.
Obnovení živnosti
K obnovení živnosti může dojít automaticky po uplynutí uvedené doby přerušení. V druhém případě stačí navštívit živnostenský úřad nebo Czech POINT a opět vyplnit změnový list.
O obnovení živnosti se prostřednictvím změnového listu dozví i finanční úřad a pojišťovny. Obnovením živnosti podnikateli automaticky vzniká povinnost platit zálohy sociálního a zdravotního pojištění.
Po obnovení živnosti může práce na živnost okamžitě začít.
Podnikání nebo zaměstnání – co je výhodnější
V některých případech se podnikatelé k živnosti nevrátí a raději se nechají zaměstnat. Zaměstnanci sice nemají tolik svobody jako OSVČ, na druhou stranu však zaměstnanecký stav přináší řadu výhod, na které podnikatelé nemají nárok.
Nespornou výhodou zaměstnaneckého poměru je placená nemocenská, která v případě podnikatelů není pravidlem. V každém případě potřebuje-li zaměstnanec k lékaři, musí si obstarat potvrzení. Propustka k lékaři vzor je ke stažení například zde.
Poslední aktualizace: 23. 04. 2022
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.