Menu
Co se mi osvědčilo při náboru lidí do firmy

Co se mi osvědčilo při náboru lidí do firmy

3 minuty čtení

Recruitment je pro mě důležité téma. Firma je o lidech a pro mě je klíčové mít správný a motivovaný tým. Podle toho si vybírám lidi do týmu. Nedávno jsem napsal články o tom, jak vyzrát na pracovní inzeráty nebo jak komunikovat s uchazeči o práci. Teď se změřím na pracovní pohovor, protože ten hraje důležitou roli při náboru a budování značky zaměstnavatele.

Bilancujeme aktuální zkušenosti s nováčky

Abych byl na pohovor vždy připravený a celý proces byl efektivní pro firmu i kandidáty, sednu si ještě před začátkem náboru s ostatními kolegy, kteří se budou podílet na přijímacím řízení. Bavíme se o profilech kandidátů, našich zkušenostech s aktuálními nováčky, co jsou hlavní rozhodovací kritéria.

Jsem typ člověka, co hodně bilancuje – tak shrnuji plusy a mínusy, co jsme se naučili na základě současných nováčků a lidí v týmu. Mám řadu parametrů, které hodnotím. Mezi ně například patří i škola, kterou kandidát vystudoval. Mám dost dat o tom, které školy generují pro nás vhodné kandidáty a naopak také školy, kterým se obloukem vyhýbám.

Na výběru nováčků se u nás obvykle podílí dva lidi (výjimečně tři lidi) – náborář a člověk z managementu, pod kterým bude nováček pracovat. Snažíme se držet výběrko maximálně štíhlé a rozhodovací proces rychlý. Díky tomu se jen vzácně stává, že by nám kandidát v průběhu přijímacího řízení ztratil zájem, protože si už našel jinou práci.

Klíčová je komunikace

Z mého pohledu je v současné době klíčová kvalita komunikace a rychlost náborového procesu. V průběhu náboru se snažíme uchazečům dát vědět, jak bude následující proces probíhat, co mohou očekávat za nejčastější otázky na pohovoru a jak bude nábor a pohovor strukturovaný.

U některých pozic se snažíme zvýšit motivaci kandidátů tím, že posíláme potvrzení benefitů, které v rámci pracovní pozice nabízíme. Dobře také funguje poslat odkaz na kariérní web, kde se prezentuje tým, firemní kultura a směřování firmy, zde ukázka kariérních webů na VímVíc.cz pro Tipli a Stario. Velký úspěch potom firma sklízí, pokud hodnocení firmy zaměstnavateli je pozitivní – osobní reference, na sociálních sítích a v hodnocení na VímVíc.cz.

Velmi se mi osvědčilo zahrnout do náboru prohlídku kanceláří, která následuje po přijímacím pohovoru. Ještě než se s kandidátem začneme bavit o podmínkách spolupráce a bavit se o oficialitách, ukážeme naše kanceláře. Investujeme do pohodlí našich kanceláří a pracovního prostředí a dobře funguje, když kandidátům pracovní prostředí ukážeme. Kandidát si pak může lépe představit sám sebe v práci a ta názornost pomáhá při rozhodování. Je to transparentní přístup. Nikdo z kandidátů při náboru nemá rád „blackboxy“ – tj. skrytá místa, o kterých by se dozvěděl až třeba po nástupu.

U některých kvalifikovaných pozic dává smysl také krátké představení budoucího týmu a konkrétního pracovního místa. Je supr ukázat, jak jsou lidi u nás spokojení a jak přátelská panuje atmosféra. Uchazeč tak má příležitost trochu se uvolnit a zjistit, jak vypadají jeho potenciální kolegové. A pokud by ho něco při podobně transparentním a férovém přístupu vystrašilo, tak je lepší ho vystrašit nyní, než třeba po nástupu. To je pak vše komplikovanější.

Po pohovoru se snažíme získat feedback s ohodnocením. Více o komunikaci s uchazeči o práci jsem psal v tomhle článku. Další tipy pro pohovory jsem shrnul do tohoto článku.

Při externí spolupráci začínáme s prací velmi rychle. Bez nějakých zbytečných řečí a doby pozorování týmu a kolegů, to znamená minimální zkušební doba. Většinu věcí vyřešíme přes Skype, smlouvy pošleme přes Českou poštu a rovnou začneme pracovat.

A jaké jsou vaše tipy? 🙂

Poslední aktualizace: 03. 05. 2017