Mládí vpřed, staří na svá místa – zkušenosti s náborem brigádníků a absolventů
3 minuty čtení
Mám poměrně hodně zkušeností se spoluprací s lidmi, kteří jsou na startu kariéry. Aktivní studenti, kteří jsou v nějakém pokročilém ročníku VŠ. Nebo čerství absolventi.
Tito kolegové přichází většinou s nulovými nebo pouze základními zkušenostmi s internetovými projekty, managementem nebo marketingem. Získají od nás prostor růst – zaškolení, vedení, poměrně vysokou míru svobody a zajímavé kompetence.
Můžu vzpomenout na desítky pozitivních zkušeností s lidmi, kteří v mých týmech a firmách začínali svou kariéru jako junioři. V některých případech je spolupráce dlouhodobá a stále trvá. Někteří konkrétní z nich dneska úspěšně pracují v jiných firmách na supr atraktivních pozicích – moji bývalí kolegové, kteří začínali v mém týmu jako junioři/studenti dneska pracují třeba v Londýně na centrále Twitteru, v Google, Symbio, Seznamu a spoustě dalších firem. Jsou mezi nimi úspěšní marketing manageři, marketingoví ředitelé, account directoři, projektoví manageři/leadeři, ředitelé produktu nebo třeba senior vývojáři.
Zrovna teď o víkendu jsem četl článek na CzechCrunch o prvním e-shopu v Česku, který spouští v aplikaci Apple Pay. Za tímhle úspěchem stojí také můj bývalý kolega, který začínal jako brigádník při studiu ČVUT a vypracoval se v managera mých dvou projektů, které využívali stovky tisíc uživatelů. Několik let tyto projekty vedl. Později se dostal do bodu, že chtěl změnu. Dneska své zkušenosti a talent prokazuje na nové pozici a slyšel jsem osobně na jeho práci supr feedback.
To je naprosto normální, že člověk projeví zájem o změnu. I když je mi to samozřejmě svým způsobem líto, chápu speciálně u mladých lidí, že zatouží po novém dobrodružství, protože chtějí získat další zkušenosti, učit se od nových kolegů nebo trochu pootočit kormidlem své kariéry. Z toho důvodu zkusí novou pracovní pozici. Někdy mohou mít také zájem začít s čistým štítem, protože třeba na startu své kariéry nebo v jejím průběhu se některé věci nepovedly podle představ a zdá se jednodušší začít v novém prostředí a týmu. Speciálně v lidské rovině, nezvládnutí vztahu s některým z kolegů (třeba i se mnou) je dlouhodobě nejčastějším důvodem pro změnu práce.
V těchto situacích se snažím lidem maximálně pomoci se změnou. Většina lidí chce pokračovat v práci kolem internetu, protože internet je jeden z nejzajímavějších oborů současnosti. To bez debat. Ochotně nabízím pomoc při sepsání reference, možnost kontaktovat mě ohledně reference, případně i typy na firmy, kde si myslím, že kolegové mohou dále zazářit.
Online trh je malý, velká část majitelů firem, šéfů a seniorních online harcovníků se mezi sebou známe. Moc se o tom nemluví, nicméně třeba reference si samozřejmě aktivně zjišťujeme a získáváme, protože to nám pomáhá najít správné lidi na správná místa a celkově zajistit spokojenost obou stran a také týmu, kde nový kolega má pracovat.
Mám přes 11 let zkušeností s náborem a spoluprací s lidmi na startu kariéry. Přesto se stále objevují situace, které mě překvapí. Příjemně i nepříjemně. Těch příjemných je většina – je samozřejmě super vidět mladé lidi růst a i když třeba zatouží po změně, tak jim v tom pomoci a dále sledovat jejich příběh. Je pak super slyšet pozitivní zpětnou vazbu na kolegy, se kterými jsem měl nějakou dobu příležitost také pracovat.
Bohužel k práci s lidmi také patří negativní zkušenosti. Za tu dobu jsem potkal ex-kolegy, kteří třeba nebyli tak vyzrálí a dostali se do bodu, kdy bylo nutné udělat změnu. Začali na ně prosakovat různé typy problémů a špatných rozhodnutí a oni kolem sebe kopali do všech stran a šířili kolem sebe toxickou náladu, negativitu a kritiku, kterou nakazili část lidí z týmu. Několik takových nepříjemných příkladů mám a dokázal bych je popsat.
Jenže kdybych se zabýval touhle negativitou a kritikou, tak bych zbytečně plýtval svým cenným časem. Jak řekl Paulo Coelho „buďte dobrým člověkem, ale neplýtvejte časem, abyste se to snažili dokázat“.
Podobná negativní zkušenost nás neodradí dávat příležitost mladým lidem na startu kariéry. Je to jedna z nejlepších věcí, kterou děláme. Baví mě umožnit mladým lidem získat zkušenosti, pracovně a odborně vyrůst a pokud se během tohoto růstu dostanou do fáze, že chtějí získat další zkušenosti někde jinde, tak jim v tom pomoci.
Velká výzva potom je dokázat správně nastavit mix juniorů a seniorů. To je know-how, které je potřeba tvořit a tohle téma by vydalo na samostatný článek. Parta seniorů je kostrou firmy, protože už mají něco odžitého.
Jak říká pravidelně Jan Mühlfeit – Mládí vpřed, staří na svá místa.
Poslední aktualizace: 04. 03. 2019