Velký manuál o krádežích aut: Jaká vozidla zloději milují, průběh krádeže a jak jí zabránit?
5 minut čtení
Pryč je již doba, kdy stačilo otevřít zámek auta obyčejnou vlásenkou. Časy se mění, výrobci auta upravují, aby jejich odcizení zabránili, ale učí se i zloději. Tento manuál provází jednotlivými způsoby krádeží vozidel a představuje i základní možnosti, jak riziko odcizení eliminovat.
Mizí nová i starší vozidla
Časté krádeže aut jsou velkým nešvarem dnešní doby. V posledních letech sice počet odcizených automobilů postupně klesal, nicméně i přesto není žádné vozidlo před případnými nenechavci v bezpečí. Zejména určité typy aut zkrátka zloděje vždycky lákaly a nejspíše ještě nějaký čas lákat budou. Podle policejních statistik se nejvíce kradou vozy značky Škoda, a to zejména Octavia, Fabia a Felicia.
Mnoho lidí si myslí, že předmětem krádeží jsou hlavně nová auta, a v případě, že vlastní „ojetiny“, nemusí se o ztrátu svého miláčka příliš bát. To však není pravda, jelikož v dnešní době se krade zkrátka všechno. Nová vozidla na objednávku, a ta starší se zase rozeberou na náhradní díly, nebo se s nimi páchá další trestná činnost.
Nejčastější způsoby odcizení
Dané vozidlo, které by mělo být předmětem krádeže, si nejdříve obhlídne takzvaný tipař. Ten nejprve informuje případné zájemce. Pokud zájemce o dané vozidlo stojí, vypraví se na místo technik – skutečný pachatel, který provede odcizení. Způsoby krádeží se mění, nicméně mezi nejčastější patří:
- mechanická krádež
- krádež pomocí odcizených klíčků
- odtažení vozidla
- odcizení zesílením signálu bezklíčového přístupu
- krádež výměnou řídící jednotky
Poté, co je vozidlo otevřeno, technik do něj nasedá a urychleně s ním odjíždí na předem smluvené místo, kde ho na dva až tři dny odstaví. Pokud se do té doby k automobilu nikdo nepřihlásí, je odvezen do dílny.
Zde dojde k jeho přelakování, výměně SPZ, a poté k jeho prodeji, třeba do bazarů v Německu, nebo je použito k jiné trestné činnosti, a následně rozmontováno. Kradené součástky pak velmi často používají lovci nehod při své „pomoci“ řidičům v nesnázích.
Mnoho řidičů se například u SPZ na přání obává krádeže vlastní originální značky, jelikož její cena dosahuje u osobního automobilu 10 000 Kč. I díky ceně však tyto značky nebývají předmětem krádeží, jelikož za takový čin by hrozilo dokonce i vězení.
Kradou profíci i amatéři
Někteří zloději naopak auto nechají na místě a jdou jen po jeho obsahu. Zejména po drahých navigacích. V tomto případě se spíše než o profíky jedná o lidi, kteří nutně potřebují peníze, jsou to např. narkomani či bezdomovci.
Samostatnou kapitolou jsou organizované gangy z ciziny, hlavně z východoevropských zemí. Tyto zločinecké skupiny kradou většinou velmi drahá vozidla, přičemž vždy udělají nájezd, při kterém zmizí několik aut nejen z Česka, ale i z Německa nebo Rakouska. Pak je nějaký čas klid a po několika měsících se celá akce znovu opakuje.
Jak zabránit krádeži vozidla
Možností, jak odcizení auta zabránit, je mnoho. Nicméně úplně bez rizika není žádná. Zkrátka, když chce nenechavec vozidlo získat, nic mu nezabrání. Zejména pak když se jedná o profesionální gangy z ciziny. Na druhou stranu ale existuje několik způsobů, jak jim jejich snahu alespoň pořádně znepříjemnit, a některé záškodníky tím i zcela odradit.
Zámky řadících pák a volantu
Uzamčení volantu nebo řadící páky bylo zvláště dříve velmi oblíbenou metodou, jak zloději pokus o krádež znepříjemnit. V současné době toto zařízení spíše působí na majitele vozidla jako známka toho, že pro jeho ochranu něco udělal. Skutečná hodnota v boji proti zlodějům je však mizivá, neboť profík zámek vypáčí během několika sekund.
V případě, že je automobil odtažen, nemusí se zabezpečením páky nebo volantu vůbec zabývat. Jedinou výhodou je pořizovací cena. Zámky se dají pořídit za pár stovek na téměř každé benzinové pumpě. Velmi podobnou variantou je taktéž nasazení botičky na kolo, avšak odstranit ji také nebývá problém.
Tajné vypínače
Další, i když méně častou variantou, je přerušení důležitých kabelů, které slouží k nastartování vozidla. Problémem je, že většina zlodějů dobře zná místa, kde byly kabely odpojeny, a proto jim netrvá dlouho, než je objeví. Pakliže je motorista přeruší na opravdu nečekaném místě, lupič na ně možná nepřijde. Riziko je, že při snaze je nalézt auto tímto zdemoluje.
Systémy napojené na bezpečnostní agentury
Daleko spolehlivější než mechanická obrana, je zakoupení některého z alarmů, který je napojený na pult centrální ochrany. Když dojde k vloupání do vozidla, přenese se signál, který informuje bezpečnostní agenturu, která ihned, často i s Policií ČR, vyrazí na místo.
Mezi osvědčené společnosti, které tato zařízení nabízejí, patří například Defend nebo Sherlog. Jedinou nevýhodou je nutnost větší investice do těchto bezpečnostních systémů.
GSM Tracker
Velmi oblíbenou věcičkou v boji proti krádežím se v poslední době stávají různé GPS lokátory. Ty se umístí na nějaké hůře dostupné místo ve vozidle tak, aby je pachatel snadno neodhalil. Jde o systém, který pravidelně posílá na mobilní telefon vlastníka vozidla zprávy o tom, kde se jeho automobil právě nachází. Výhodou je, že kvalitní zařízení je problém rozebrat nebo to zabere příliš velkou dobu, čímž na sebe zloděj rychle upoutá pozornost.
Často se také kombinují s GPS alarmy, které zase monitorují vozidlo jako celek, a pokud dojde k otevření dveří, nebo narušení skel, ihned je o tom majitel informován.
Umístění VIN kódu
Asi poslední častou metodou je pískování všech oken v autě. To znamená, že na všechna skla je umístěn VIN kód automobilu, čímž se sice fakticky znehodnotí, ale často to odradí potenciální zloděje. V případě, že by chtěl totiž vozidlo i nadále používat, musel by všechna skla vyměnit, což se ale z finančního hlediska nevyplatí, a tak se radši poohlídne po nějakém jiném.
Havarijní pojištění se vyplatí
Ať už majitel vozidla použije jakékoliv prostředky, aby krádeži zabránil, občas se zkrátka nepoštěstí a k odcizení nebo alespoň poškození vozidla přeci jen dojde. Z toho důvodu se vyplatí sjednat havarijní pojištění.
Mnoho majitelů aut se spoléhá na své povinné ručení, jenže to je kryje jen v případě, že sami způsobí dopravní nehodu. Pokud ale při bouračce způsobí škodu svému vozidlu, nebo ho někdo ukradne, zákonné pojištění jim nijak nepomůže. Naopak havarijní pojištění bude řidiče spolehlivě krýt a v případě, že o vozidlo přijde, dostane alespoň finanční odškodnění.
Lidé tento způsob pojištění odmítají kvůli jeho ceně, nicméně v případě, že mají nové vozidlo, se určitě vyplatí nad pojištěním auta zauvažovat. Taktéž mohou využít sjednání havarijního pojištění online, které je vyjde daleko levněji než v klasické pojišťovně, ušetří spousty peněz a jejich vozidlo přitom bude spolehlivě chráněno.
Většina pojišťoven umožňuje havarijní pojištění uzavřít společně s povinným ručením. Jedná se například o povinné ručení ČSOB nebo povinné ručení UNIQA. Při uzavření obou pojištění zároveň klient získá slevu několik procent.
Poslední aktualizace: 16. 11. 2021
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.