Kuchařka pro úspěch vašeho startupu: The Lean Startup, Eric Ries
3 minuty čtení
Přečetl jsem v posledních měsících řadu knížek, které poměrně zásadně ovlivnily můj přístup k podnikání. Některé jsem naznačil už v přehledu 25+ tipů na audioknihy doporučené pro růst businessu i odpočinek. Během letní okurkové sezóny jich zkusím pár představit a trochu přibližít, proč a v čem mě oslovily.
Jednou z těch významnějších knih je The Lean Startup. Knihu napsal Eric Ries, který úspěšně rozjel několik startupů a má za sebou také několik solidních failů. Kniha je zaměřená na lean (štíhlé) myšlení a inspirovaná postupy prosazované původně Toyotou ve výrobě automobilů. Je to hodně odlišný přístup, než co se běžně učí ve škole. Kniha obsahuje řadu příběhů konkrétních firem.
Co si budeme povídat, většina startupů dříve nebo později selže. Zpravidla během prvních 3 let existence. Podobné to je u spousty produktů a služeb, které také ve velké míře nedosáhnou na úspěch. Na druhé straně jsou tady příběhy o těch úspěšných, co tvrdou prací a houževnatostí dosáhli mimořádného úspěchu. Většinou z těchto příběhů vyplývá, že pokud zvolíte správný postup, úspěch vás nemůže minout. Tyhle příběhy často dokládají, že správný postup je ta klíčová přísada u „věci za milión“. Dobrý nápad je dle mé zkušenosti třeba 3 % úspěchu.
Úspěšný startup není o správných genech nebo načasování a místě. Pro úspěch se startupem je potřeba dodržovat správné procesy. Z toho vyplývá, že se můžete naučit, jak vytvořit úspěšný startup. Eric se v knize hodně zabývá tím, jak je klíčové komunikovat se zákazníky, obzvlášť s těmi z kategorie inovátorů nebo early adopters. Tradiční podnikatelský přístup spíše popisuje, jak jít hlavou proti zdi (resp. zákazníkům). Dneska funguje opačný přístup, pečlivě naslouchat zákazníkům.
Kniha The Lean Startup nabízí návod, jak startovat online projekty a business v minimalistické variantě a jak pomocí rychlých iterací (prototypování) a důrazu na měřitelnost směřovat k úspěšnému ziskovému produktu. V praxi je tento postup mnohem efektivnější než zdlouhavé plánování a vývoj bez kontaktu se zákazníkem. Setkávám se neustále s tou chybou, že někdo investuje obrovské množství peněz a času do vývoje něčeho, co se v praxi ukáže jako pro zákazníky nepoužitelné.
Zrovna teď mám čerstvou zkušenost s klientem, který 2 roky vyvíjel systém pro logistiku online služby a mezitím se ten trh úplně změnil a on díky tomu ztratil konkurenční výhodou, kterou mohl získat brzkým vstupem na trh. Navíc ten jeho systém není ověřený a je až moc robustní, tj. čeká jej ladění obřího systému a už má řadu konkurentů. Osobně bych mu skoro poradil, ať si ušetří 2-3 roky stresu a zabalí to rovnou. 🙂
Dříve ve firmách dobře fungovaly dlouhodobé plány, precizně zpracované strategie a různé výzkumy trhu. Tohle nefunguje u online startupů, kde operujete v dynamickém prostředí s velmi vysokou nejistotou. Z počátku nevíte, kdo je váš zákazník a jeho chování se velmi rychle mění, jak se mění celé online prostředí – kdo například před 5-ti lety věděl, jakým způsobem zahýbou chytré mobily s využíváním internetu?
To neznamená, že když tradiční řízení a plánovací metody u online startupu nefungují, budete aplikovat systém chaosu ve stylu „Just Do It“ (prostě to udělej). Chaos vás k dobrým výsledkům zaručeně nenasměřuje.
Kniha The Lean Startup je rozdělená do tří kapitol, které ukazují konkrétní postupy pro definování:
- Vize – kdo je podnikatel a co je startup, dále definuje nový způsob, jak měřit pokrok – ověřené učení (validated learning)
- Směru – detailní popis metody Lean Startup – jeden cyklus přes smyčku Vytvořit->Změřit->Poučit se
- Urychlení – metody dovolující startupu růst počet zákazníků a zrychlit iterace přes smyčku Vytvořit->Změřit->Poučit se
Na podobné téma měl letos přednášku Tomáš Čupr na Barcampu, kde také zmiňoval principy, které vynalezly v Toyotě a dneska jsou všeobecně rozšířené a používané po celém světě. Jedním z nich je třeba „Princip pěti Proč“. Tomáš mi říkal, že sice knihu The Lean Startup nečetl, ale svým důrazem na výsledky a úspěch se dostal k tomu, že velkou část principů z této knihy využívá, i když je třeba nazývá jinými slovy. Video s Tomášem z letošního Barcampu můžu doporučit, ke zlédnutí zde.
Znáte a používáte „lean“ principy? Jaká je vaše kuchařka na úspěch v online startupu?
Poslední aktualizace: 15. 06. 2015