Menu
Kontrolky v autě – co dělat, když svítí kontrolky na palubní desce?

Kontrolky v autě – co dělat, když svítí kontrolky na palubní desce?

4 minuty čtení

Většina řidičů to za svůj život zažila aspoň jednou – svítící kontrolka v autě. Ale je to kontrolka motorového oleje, chladící kapaliny, brzd nebo něčeho úplně jiného? Tento článek vysvětlí, co jaká kontrolka znamená.

Barvy kontrolek

Obecně platí, že když se kontrolka rozsvítí červeně, tak je už něco velmi špatně. Pokračování v jízdě se tak stává riskantním.

Oranžová kontrolka je výstražná kontrolka, která značí, že auto je sice ještě pojízdné, ale mělo by se rychle prohlédnout. Pokud tak nebude učiněno, změní se na červenou.

Zelené kontrolky jsou potom takové, které značí, že vše funguje správně a že je možné v klidu vyrazit na cestu.

Kontrolky na palubní desce

Zde jsou vyjmenované a popsané jednotlivé kontrolky na palubní desce. Barvy, podle popisu výše, určují závažnost kontrolky v autě.

IkonkaPopisek
Kontrolka brzd. Většinou svítí kvůli zatažené ruční brzdě. Pokud však bliká, je důležité co nejdříve zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny. Pokud je hladina pod minimem, je dobré zůstat na místě a zavolat na servis. V případě, kdy je nad minimem, lze pokračovat v cestě. I tak je doporučeno zastavit u prvního servisu.
Kontrolka tloušťky brzdového obložení. Když se tato kontrolka rozsvítí, znamená to, že brzdové obložení na předních brzdách vydrží už jen na přibližně 1 000 kilometrů. Návštěva servisu je v blízké době doporučena.
Kontrolka systému ABS. Kontrolka značí nefunkční protiblokovací systém brzd ABS. To znamená, že brzdy fungují v pořádku, ale v případě smyku systém ABS nepomůže.
Kontrolka tlaku motorového oleje. Pokud se tato kontrolka objeví za jízdy, je nutné zastavit a zkontrolovat hladinu oleje. Pokud je nízká, olej musí být dolit. Důležité je se podívat do manuálu vozidla, jaký olej a s jakou viskozitou. Pokud i po doplnění svítí kontrolka, čidlo může být poškozené, nebo je s autem něco více v nepořádku. Tak či tak je doporučena rychlá návštěva servisu.
Kontrolka dobíjení autobaterie. V nejčastějším případě se jedná o poruchu alternátoru a většinou do servisu lze dojet. Je důležité vypnout elektrické přístroje, jako je třeba rádio nebo klimatizaci, protože baterie se nenabíjí. Kritická situace nastává, když zároveň s kontrolkou dobíjení svítí i kontrolka teploty chladící kapaliny, v tom případě je okamžité vystoupení z auta a zavolání do servisu na místě. Je zde riziko poškození auta i zranění cestujících.
Kontrolka teploty a množství chladící kapaliny. Pokud se rozsvítí, je důležité zastavit a nechat motor vychladnout a poté zkontrolovat množství chladící kapaliny. Pokud je pod minimem a člověk s sebou nemá chladící kapalinu, může ji dolít klidně obyčejnou vodou. Důležité je ovšem poté zajet do servisu, kde namíchají správnou chladící kapalinu.
Kontrolka posilovače řízení. Pokud kontrolka svítí červeně, znamená to kompletní výpadek posilovače řízení. Řízení dál je možné, bude ale náročnější pro řidiče.
Kontrolka řídící jednotky motoru. Většinou se nejedná o závažný problém, často kontrolka jen svítí když jsou používána jiná než oficiální paliva – například biopaliva. Pokud ovšem kontrolka začne blikat, je důležité zajet do servisu a nechat auto prohlédnout. Může se jednat například o poškození katalyzátoru. U vozů koncernu VW tato kontrolka značí problém v systému výfukových plynů.
Kontrolka filtru pevných částic. Vyskytuje se jen u dieselových motorů, když je filtr zanesený sazemi. Pokud se kontrolka rozsvítí, je velmi dobré auto trochu protáhnout, nejlépe rychlostí okolo 100 km/h na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Pokud tak nebude učiněno, návštěva servisu bude nutná.
Kontrolka airbagů. Rozsvícení této kontrolky je ve většině případů způsobeno dočasným výpadkem elektroniky, takže airbagy fungují v pořádku. Pokud ale kontrolka svítí delší dobu, je lepší zajet do servisu.
Kontrolka tlaku v pneumatikách. Pokud se tato kontrolka rozsvítí, znamená to, že pneumatiky nejsou dostatečně nahuštěné. Je doporučeno navštívit nejbližší čerpací stanici a zkontrolovat tlak v pneumatikách. Tato kontrolka se rovněž rozsvítí při poruše ABS.
Kontrolka ostřikovačů. Pokud svítí tato kontrolka, znamená to, že by voda do ostřikovačů měla být doplněna. Vodu do ostřikovačů lze koupit na benzínové pumpě.
Kontrolka žhavení. Za normálních podmínek svítí při nastartování a poté zhasne. Pokud zůstane svítit, má auto problém se systémem žhavení. Pokud kontrolka za jízdy bliká, je problém se vznětovým motorem a je nutné rychle navštívit servis. Do servisu je možno dojet, je však nutné zkontrolovat, zda fungují brzdová světla.

Závěr

Je důležité nezapomenout zkontrolovat aktuálnost povinné výbavy auta. A nepodcenit přípravu auta na zimní sezónu, kdy dostává vlivem vnějších podmínek nejvíce „zabrat“.

Kontrolek v autě na palubní desce se není třeba bát. Slouží ke komunikaci se řidičem a pro jeho bezpečnost. Proto je doporučeno na ně dbát pozor a včas problém vyřešit.

Stejně jako se ignorování výstražných ikonek může prodražit, povinné ručení a jiná pojištění (např. havarijní pojištění) mohou být výrazně dražší pro řidiče, kteří nevyužívají srovnávače pojištění.

Vždy se vyplatí strávit pár minut s kalkulačkou povinného ručení, než poté splácet i o 70 % dražší pojištění.

Poslední aktualizace: 15. 07. 2021