Menu
Kdy si pořídit k e-shopu B2C také B2B e-shop

Kdy si pořídit k e-shopu B2C také B2B e-shop

2 minuty čtení

B2B zóna je vynikajícím způsobem rozšíření existujícího B2C e-shopu ve chvíli, kdy rozšiřujete svou nabídku i o velkoobchodní prodej. Ačkoliv se to nemusí zdát, toto rozšíření vůbec nemusí být náročné, a to ani při zohlednění všech specifik, které B2B zákazníci požadují.Proč si k B2C pořídit i B2B e-shop?

Oproti B2C si B2B zóna žádá odlišný přístup a soustředění pozornosti na jiná místa. Konkrétně se jedná o důraz na funkcionalitu a preferenci jednoduché obsluhy před vizuálním designem. Neznamená to, že by B2B zóny nemohly být vizuálně atraktivní, nicméně je třeba myslet na jinou úroveň komplexnosti použitých prvků v rámci. Samozřejmostí je pak napojení B2B e-shopu do vašeho informační ERP systému.

Jako příklad mohou posloužit obrázky v galeriích či produktové dlaždice, kde platí, že pro B2B portál e-shopu je důležitější přehlednost většího množství dat na jednom místě

Specifickými funkcemi B2B zón pak jsou následující: 

  • správa uživatelských účtů zákazníkem,
  • podpora nákupních aliancí a konsorcií (u větších firem),
  • možnost rychlého importu objednávek z různých systémů,
  • možnost zvolit si místo a čas vykládky zboží.

B2B zóna rychle a kvalitně

Ne všechny rozdíly lze vzhledem ke specifikům B2B zón do existujícího e-shopu snadno implementovat. Mnohdy je proto výhodnější použít existující B2B zónu čerpající data ze stejného zdroje jak B2C e-shop. Díky tomu mohou obě aplikace naráz splňovat požadavky různých typů zákazníků, ať už pomocí API připojení nebo databázových views.

Výhodou je i to, že aplikace nezapisují do společných dat (např. objednávky i zákazníky mají zcela oddělené), což usnadňuje společnou integraci. 

Tajemství úspěchu

Velmi důležité je jasně si stanovit, která data jsou v B2B zóně určena pro čtení a která pro zápis. Rovněž je třeba určit zdroj tzv. Master Dat neboli primární verze základních dat společnosti jako např. údaje o zákaznících či produktové portfolio. 

Neméně důležitou je i specifikovat oběh dokladů za účelem zamezit konfliktům při fakturaci. Po této fázi se doplňují procesy, tj. způsoby, jakými bude zamýšlená B2B zóna s danými daty pracovat. 

Na základě výše uvedených podkladů je pak na místě provést průzkum. Ideální metodou je možnost časově omezeného vyzkoušení na „ostrých“ datech, což umožní nejsnazší vyhodnocení výhod a nevýhod dané B2B zóny. Před finálním testováním pak doporučujeme výběr co možná nejvíce zúžit. 

Důležitým parametrem je i celková rychlost a praktičnost systému. Pomalý či nepřehledný systém totiž může pro B2B zákazníka představovat komplikaci a přiměje ho to setrvat u telefonického či e-mailového kontaktu. Na B2B principu pracuje například čínský internetový obchod Alibaba.

Poslední aktualizace: 12. 10. 2022