Je v ČR dostatek investorů do online startupů?
2 minuty čtení
Prodej Mall.cz a Heuréky do rukou Jakuba Havrlanta a jeho investorů je zajímavá věc mimo jiné z pohledu probíhající konsolidace e-commerce trhu. Mezi investory Jakuba Havrlanta patří Daniel Křetínský, který kromě řady investic v energetice přes jeho Energetický a průmyslový holding je také aktivní v oblasti médií.
Daniel Křetínský koupil několik médií, které patří pod společnost Czech News Center. Konkrétně například nejčtenější české noviny Blesk.cz nebo moje oblíbená ekonomicky zaměřená E15.cz
Rozevírají se nůžky mezi velkými hráči a těmi menšími. Především pro středně velké hráče bude situace stále složitější. Velcí hráči budou i dále posilovat a mimo jiné kupovat stále více reklamy – snižují její dostupnost a zvyšují cenu pro ostatní. E-commerce začíná být hřištěm velkých hochů. Tohle pravidlo neplatí jen pro českou e-commerce, platí obecně při konsolidaci.
Peněz pro středně velké až velké internetové projekty je poměrně hodně. V posledních 6 měsících se mnou komunikovalo několik subjektů, kteří mají zájem investovat 100-500 mil. Kč do větších projektů. Trochu potíž je, že v této kategorii je už trochu přeplněno a je zde několik šikovných investorů, kteří mají apetit nakupovat a umí nakupovat – od Mafry (AB), přes kapitálově silné individuální investory s cílem diverzifikovat až po ECH. Na druhé straně není moc projektů se solidním produktem a business plánem, který ustojí diskuzi o nasypání stovek miliónů korun. Pokud máte nějaké tipy, zajímá mě to, pls pošlete mi je.
Na druhou stranu, jsem v těsném kontaktu s řadou začínajících startupů a nejsem si jistý, jestli je v ČR/SR dostatek peněz pro startupy. Romantické rozjetí projektu v garáži a jeho samofinancování ze zisku už není tak jednoduché, jako tomu bylo dříve. Náklady na start projektu jsou výrazně vyšší než před 7-8 lety, kdy jsem s internetem začínal. Vzrostla cena reklamy i lidské práce. Startupy trápí nedostatek vývojářů, o které se přetahují a přeplácejí s korporátem, který začíná vidět potenciál na internetu a navyšuje kapacitu vývojového/digitálního oddělení.
Na trhu je obrovské množství příležitostí, u kterých je pro dosažení úspěchu potřeba trocha peněz na vývoj a rozjetí marketingu. Jak sleduji globální trendy a hlavně americké startupy, velká část z nich využívá funding. Při správně zvoleném partnerovi pro funding získá startup management podporu, marketingové dealy/know-how a také třeba kontakty, i když zrovna hodnotu kontaktů bych nepřeceňoval.
Na tuzemském trhu vidím několik šikovných investorů do online startupů, nejviditelnější jsou Miton a Enern, zatím méně viditelní jsou Brno Investment Group (BIG) nebo Alza Ventures. Stále si říkám, jestli je zde prostor pro další investory a investice? Spíše si myslím, že jo. Jaký je váš názor?
Poslední aktualizace: 27. 10. 2015