Vymýšlení firemního názvu se zdá být jako celkem jednoduchý úkol, ovšem opak je pravdou. Vždyť jméno firmy prezentuje samotnou společnost u potenciálních zákazníků, partnerů, případně investorů, a často je promítáno v logu či doméně webových stránek. Kde tedy nasbírat inspiraci při tvorbě firemního názvu? Na co si dát pozor a na co naopak nezapomenout?
Návodů, jak vytvořit název firmy, existuje hned několik. Některé firmy čerpají ze jmen svých zakladatelů, jiné vytvoří zkratku z činnosti, na kterou se zaměřují, nebo zvolí cestu metafor či překladů a podobně. Vždy by to však mělo býtněco, co firmu se jménem spojuje nebo ji nějakým způsobem vyjadřuje.
Jak na to v případě, že člověka nic nenapadá?
Co je dobré promyslet před samotným vymýšlením firemního názvu
Ještě před samotným vymýšlením jména firmy je dobré zaměřit se na několik bodů, jejichž promyšlení může následně pomoct v závěru, jak vymyslet skvělý název pro firmu. Nic by se totiž nemělo uspěchat a při tvorbě něčeho, co firmu bude pronásledovat na každém jejím kroku a může dopomoct k samotnému zisku, to platí dvojnásob.
Na jaké záležitosti by měl znát člověk odpověď, než se vrhne na samotné vymýšlení jména zakládané firmy?
Poslání firmy
Ještě před samotným procesem vymýšlení názvu firmy je dobré zaměřit se na poslání firmy, tedy proč vlastně existuje, co nabízí, jak funguje a chystá se fungovat i do budoucna.
Je potřeba, aby zakladatel dokázal dokonale definovat nejen svou firmu, ale také služby, které konzumentům nabízí.
Řešení či nabízené služby firmy
Vedle poslání firmy je důležité, aby člověk uměl dokonale definovat nabízenou službu nebo zvládl podat řešení, které poskytuje v rámci určité problematiky.
V čem jeho firma vyniká? Jaké jsou její výhody? Proč je tak unikátní?
Rozhodně není na škodu projít a ověřit již existující názvy firem konkurence a kromě touhy přijít s nápadnějším jménem také určit veškeré body, v nichž se chce nově vznikající společnost lišit od svých konkurentů.
Před samotným procesem vymýšlení firemního názvu je dobré mimo jiné zapřemýšlet také nad tím, jaká slova by se ve spojení s firmou měla lidem vybavit.
Název firmy zde není pro to, aby se líbil svým zakladatelům, ale z toho důvodu, aby oslovil požadovanou sortu lidí a posouval značku tím správným směrem – kupředu.
10 způsobů, jak vytvořit název firmy
Vybrat opravdu dobré firemní jméno (ať pro nově vznikající společnost, nebo jen v rámci změny názvu firmy) není tak jednoduché, jak se zprvu zdá. Samotný název totiž určuje nejen její poslání či zakladatele, ale také ji všude prezentuje.
Následující část článku poskytuje 10 rad, jak na vymýšlení nového jména firmy.
1. Jméno zakladatele
Tu nejjednodušší cestu, jak vymyslet název pro firmu, poskytuje jméno zakladatele. Mnoho takto pojmenovaných společností je k nalezení např. u řemeslného, módního či právního zaměření. Ze známých značek lze jmenovat známé brandy jako třeba Louis Vuitton či Bruno Banani, z českých pak Baťaapod.
Ovšem tohoto způsobu pojmenovávání firem se doporučuje pouze v případě, že je jméno snadno zapamatovatelné (složitá či příliš dlouhá jména se v mnoha případech špatně vybavují) nebo naopak není příliš časté.
V takovém případě je možné ke jménu zakladatele přidat například zaměření či poslání firmy. Je však zapotřebí dbát zvýšené pozornosti, zda stejného jména neužívá již někdo jiný a není chráněné ochrannou známkou.
2. Odkaz ke službám firmy
Vedle jména samotného zakladatele je obvyklé do názvu firmy též zakomponovat samotné poslání nebo služby, které nabízí. Kromě použití českých slov (Česká pošta či Pražská energetika) lze využít také překladu (např. Moravia Steel, Bohemia Energy apod.)
3. Složenina
Dalším z běžných způsobů, jak vymyslet název firmy, je jeho složení např. ze slov, která se k firmě vztahují (např. Clean&Clear, Herbal Essences, iHerb, z českých Herbasvět apod.) nebo ze jmen zakladatelů (Marks&Spencer). Tento postup je obvyklý, pokud je zřizovatelů firmy více.
Obvyklé a hojně užívané je také připojení spojení „& son“(např. Kapten & son) nebo propojení jak jména zakladatele, tak nabízeného segmentu (např. Knihy Dobrovský).
4. Zkratka či akronym
Zkratka složená z prvních písmen náplně firmy či jmen jejích zakladatelů je dalším z oblíbených způsobů, jak vytvořit nový název firmy.
Zkratky pro svou krátkost bývají velmi dobře zapamatovatelné a lze díky nim vytvořit originální a neotřelý firemní název. Ze známých zkratek lze jmenovat například KFC (Kentucky Fried Chicken), MOL, dále třeba ČEZ nebo ČEPRO.
Akronymy, tedy jakási zkratková slova skládající se z počátečních hlásek či slabik více výrazů, mají oproti klasickým zkratkám tu výhodu, že je lze skloňovat jako klasické podstatné jméno. Jako příklad známého akronymu lze uvést mobilního operátora Vodafone (Voice Data Phone).
5. Novotvar
Mezi nejoriginálnější způsoby, jak vytvořit název firmy, se řadí vymyšlení nového slova, tedy novotvar. Zde se inspiraci meze nekladou. Lze čerpat v cizích jazycích, využít přesmyčky, různé slovní hříčky a podobně.
Mezi nejúspěšnější společnosti s novotvarem v názvu se řadí např. Google či Xerox.
6. Lokace
Kromě rodinných jmen, jmen zakladatelů nebo odkázání ke službám společnosti je oblíbeným způsobem, jak vytvořit název firmy, také uvedení místa vzniku.
Mezi známé české firmy a značky, které mají svůj název svázaný s lokalitou, se řadí například Vodňanské kuře, Sedlčanský hermelín apod.
7. Brainstorming
„Víc hlav víc ví.“ Přísloví, které platí snad v každém aspektu života. A brainstorming je vynikající technikou skupinové kreativity. Debaty nad vznikem nového jména mohou být skvělou příležitostí, jak vytvořit neotřelý a zcela originální název.
Cílem brainstormingu při hledání jména pro firmu je vytvořit co nejvíce slov a nápadů různé kvality, zapisovat vše, co zúčastněné napadne (samozřejmě je stále důležitý kontext oněch slov, aby nějakým způsobem s firmou souvisela), následně hodnotit a redukovat.
Kromě přínosu originality je tento způsob vytváření firemního jména skvělou příležitostí jak stmelit kolektiv.
8. Hry se slovy
Hra se slovy se aktuálně řadí mezi nejběžnější a velmi oblíbené postupy, jak vymyslet název pro firmu. Tento způsob je skvělý právě v rámci již zmíněného brainstormingu. Vymyšlená slova lze různě spojovat, rýmovat, přidávat předpony či přípony, kombinovat mezi sebou… možností je opravdu nepřeberné množství.
Mezi známé brandy, které vznikly touto metodou, se řadí např. Slevomat, Giftisimo, Sportissimo atd.
9. Metafory
Čeština je pro metafory jako stvořená. Díky této slovní hříčce lze vymyslet nespočet rozličných a vskutku originálních firemních názvů.
Metafory, tedy přenesená pojmenování na základě podobnosti, lze vybírat z mnoha systémů: barvy, předměty, zvířata, rostliny, bohové, různé činnosti, smysly, živly a podobně.
Ze známých značek či firemních jmen, která vznikla formou metafory, lze jmenovat například online supermarket Rohlík nebo parfémy Hermes.
10. Překlady
V moderní době jsou překlady do cizích jazyků, zejména pak do angličtiny, velmi oblíbeným způsobem, jak firmu pojmenovat. Nejenže díky tomu zní název „světově“, ale jeho vyslovení a zapamatování je například pro cizince mnohem snadnější než česká slova.
Z českých firem a společností, které své názvy přeložily do cizího jazyka, lze vyjmenovat CzechToll, Homeport, Mall Group apod.
Kritéria pro výběr dobrého firemního názvu
S nápady, jak vymyslet název pro firmu, se pojí hned několik kritérií, podle kterých by bylo dobré nově vzniklé pojmenování zhodnotit. Pomohou nejen samotným zakladatelům ve správném výběru firemního jména, ale také zákazníkům či konkurentům v jeho zapamatování.
Jaká kritéria vznikajícího názvu firmy je tedy dobré zhodnotit? Na jaké otázky by měl zakladatel znát odpovědi, než nově vymyšlené jméno pustí do světa?
Je název snadno zapamatovatelný?
Jméno firmy by mělo být nejen lehce zapamatovatelné, ale také nebýt těžko vyslovitelné či zapisovatelné. Zákazníci i potenciální společníci (nebo třeba investoři) by neměli mít problém si název vybavit.
Odlišuje se od jména konkurenční společnosti?
Dalším kritériem při volbě nového jména opět souvisí s konkurencí – na tu by se nikdy nemělo zapomínat. Skvělým krokem je zvolit takový název, aby nedocházelo k záměně s konkurenční firmou.
Vyvolává v lidech kýžené asociace?
Při výběru správného firemního jména je jeho spojení s nabízeným segmentem velmi dobrým krokem, ne však nejdůležitějším. Přesto však právě asociace, které zvolený název firmy v zákaznících vyvolává, dokáže být skvělou reklamou.
Nebude název omezovat zaměření firmy v budoucnu?
V případě vytváření názvu firmy by se mělo počítat i s její budoucností a možným rozšířením nabídky. Je proto lepší volit taková jména, která příliš nespecifikují nabízený segment. (Jako příklad lze uvést firmu se zaměřením na stavbu zděných domů – co když se v budoucnu rozhodnou rozšířit nabídku i o dřevostavby?)
Je pro vybraný název volná doména na internetu?
Jak je již zmíněno výše, jména domény mohou na internetu existovat pouze jednou. Před samotnou registrací domény mnoho online registrátorů nabízí vyhledávač, díky kterému lze dohledat, zda danou doména již náhodou někdo neužívá. Díky tomu se dá také snadno ověřit název firmy.
Díky tomu lze také zjistit, zda není vytvořený název pro firmu již existující nebo velmi podobný, tím pádem zaměnitelný, a chráněn tzv. ochrannou známkou, jejíž registrace u Úřadu průmyslového vlastnictví je velmi důležitým krokem při ochraně a užívání firemního jména.
Umístění firmy v seznamu dle abecedy: může to pomoci?
V některých případech může počáteční písmeno názvu firmy vybrané ze začátku abecedy opravdu pomoci. A to hlavně díky výhodnému umístění na prvních příčkách firemních jmen ze stejného oboru na abecedním seznamu.
Jako skvělý příklad zde mohou posloužit názvy úvěrových společností, jako je např. Air Bank, kdy jejich bankovní úvěrAir Bank půjčka stojí na prvním místě abecedního řazení, kdežto Zonky půjčka až na posledním.
Možností, jak vymyslet název pro firmu, je mnoho. Bohužel kritérií, o která by se měl výběr firemního jména opírat, taktéž. Vybrat to správné, které firmu prezentuje na všech možných platformách, není jednoduché a mnohdy zabere spoustu času.
V případě, že zakladatel nemá dostatek inspirace a s vymýšlením firemního názvu si neví rady, je možné oslovit copywritera, který jméno vymyslí za něj, nebo zakoupit tzv. ready-made společnost, (neboli předzaložená firma, která již splňuje potřebné normy – je zapsaná v obchodním rejstříku, má vlastní sídlo, jednatele firmy, identifikační číslo, splacený počáteční kapitál apod. – avšak nevytváří žádnou činnost, neboť je určena k prodeji či pronájmu).
Název firmy je důležitým aspektem celé společnosti, na což by se nemělo v žádném případě zapomínat. Proto je potřeba zvolit takový, který bude firmu perfektně prezentovat nejen v přítomnosti, ale i v budoucnu. Ověřit název firmy zabere chvilku ale pomůže se vyhnout některým nepříjemnostem.
Poslední aktualizace: 05. 07. 2020
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.