Jak si vede Účtenkovka po více jak roce fungování?
2 minuty čtení
O Účtenkovce, neboli účtenkové loterii, slyšel pravděpodobně každý. Jedná se o „doprovodný“ produkt zavedení elektronické evidence tržeb, zkráceně označované jako EET. Účtenkovka měla vést nakupující k tomu, aby požadovali účtenky v obchodech a k jejich častějšímu vydávání ze strany podnikatelů a omezení šedé ekonomiky. V současnosti má Účtenkovka za sebou více jak rok fungování, výsledky jsou však dost rozporuplné.
O (ne)úspěšnosti účtenkové loterie hovoří především čísla. Počet hráčů, kteří se aktivním způsobem Účtenkovky účastní, se totiž každý měsíc snižuje.
Období
Počet aktivních hráčů
Počet účtenek ve slosování
Říjen 2017
452 691
11 138 871
Listopad 2017
477 952
14 564 956
Prosince 2017
446 890
14 861 223
Leden 2018
425 765
13 792 381
Únor 2018
422 793
13 620 304
Březen 2018
420 979
15 871 430
Duben 2018
407 777
14 831 880
Květen 2018
394 476
15 164 421
Červen 2018
379 450
14 078 198
Červenec 2018
361 837
13 218 011
Srpen 2018
357 045
13 782 147
Září 2018
346 873
12 687 152
Říjen 2018
352 023
14 022 118
Listopad 2018
352 248
14 313 527
Prosinec 2018
350 003
13 670 910
Již osmý měsíc po zahájení Účtenkové loterie klesl počet aktivních hráčů pod 400 000 a nad tuto hranici se dosud nevyšplhal. A podle neustále klesající tendence to nelze za stávajících podmínek loterie ani očekávat.
Náklady na Účtenkovku
Ačkoliv hráčů je čím dál tím méně, náklady na vyplácení výher se nemění. Stále první cena dosahuje 1 000 000 korun. Druhou výhrou je auto v hodnotě 400 tisíc korun. Následuje odměna ve výši 300 tisíc, 200 tisíc a 100 tisíc korun a dále nižší částky.
Každý měsíc se losuje celkem 21 025 výher, což znamená náklady cca 65 milionů korun ročně jen za výhry. Když se k tomu připočtou náklady spojené s provozem a marketingem, činily celkové náklady na Účtenkovku ke konci roku 2018 částku pohybující se na úrovni 100 milionů korun.
Ve srovnání s celkovým státním rozpočtem se sice jedná o zanedbatelné číslo, na druhou stranu je to dost vysoká suma jen pro to, aby se loterií bavilo pouze „několik“ zarputilých hráčů. K tomu celá věc pomalu sklouzává. A s podporou zavedení EET, respektive s motivací zákazníků požadovat po prodejcích účtenky, aktuální situace nemá moc co společného.
Bazary účtenek
V současnosti to totiž vypadá, že Účtenkovku drží v pohybu především jádro nadšených hráčů, kterým nejde o potlačení šedé ekonomiky, ale o hru jako takovou. S účtenkami se dokonce začalo na různých webových stránkách a facebookových profilech obchodovat.
Každý den lze zaregistrovat pouze jednu účtenkuod daného prodejce. Hráči ovšem kvůli tomu nenavštěvují nové a nové obchodníky, zkrátka si mezi sebou účtenky vymění. Pravidla loterie se tím neporušují a hráči si tak navyšují počet svých registrovaných účtenek a zvyšují možnost výhry.
Zavádějící pro celkové vyhodnocení je, že se pak jedná o účtenky od stále stejných prodejců. Původní záměr se tím zcela vytrácí.
Nejčastěji registrované účtenky
Dalším problémem, který trochu popírá celou logiku Účtenkovky, je fakt, že ani samo Ministerstvo financí nemá relevantní data, která by specifikovala původ účtenek. To znamená, že se neví, zda jsou z velkoobchodních nebo maloobchodních řetězců nebo od jiných obchodníků.
S velkou pravděpodobností totiž pochází většina registrovaných účtenek od takových podnikatelských subjektů, kteří ještě před samotným zavedením EET účtenky zákazníkům předávali a k nekalým praktikám v podobě daňových úniků u nich prakticky nedocházelo.
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.