Menu
Jak se registrovat na úřadu práce – přihlášení, lhůta, formulář

Jak se registrovat na úřadu práce – přihlášení, lhůta, formulář

8 minut čtení

Po skončení pracovního poměru by mělo být přihlášení na úřad práce, lidově „pracák“, prvním krokem nezaměstnaného. Jak na příhlášení na úřad práce? Jak zařídit přihlášení na úřad práce on-line? Kde získat formulář pro přihlášení na úřad práce? Jak probíhá evidence na úřadu práce a kdy přistoupit k ukončení evidence na úřadu práce?

Přihlášení na úřad práce je rozumné řešení, pokud člověk přijde o práci anebo je okolnostmi donucen ke zrušení či pozastavení živnosti. Je dobré vědět, jak si v této situaci počínat, do kdy se nahlásit na úřad práce a co od evidence na úřadu práce očekávat.

Na úřad práce se často přihlašují také fluktuanti. Co je fluktuace zaměstnanců a jaký je výpočet fluktuace?

Přihlášení se na úřad práce není povinné, ale je výhodné ho využít. Pomoc při hledání místa je bezplatná služba státu, kterou stát poskytuje v případě ztráty zaměstnání, přerušení samostatně výdělečné činnosti nebo studia anebo po skončení rodičovské dovolené.

Pokud člověk ztratí zaměstnání nebo ukončí živnost, je výhodné zaregistrovat se na úřadu práce.

Pokud nezaměstnaný evidenci na úřadu práce odmítne, musí se přihlásit k hrazení zdravotního pojištění jako osoba bez zdanitelných příjmů (OBZP). Člověk se tak stane samoplátcem zdravotního pojištění. Měsíční platba pro rok 2023 činí 2 722 Kč.

Nezaměstnaní mohou přemýšlet, jak vydělat peníze vlastním podnikání. Jak začít podnikat?

Registrace na úřadu práce

Přihlášení na úřad práce po skončení pracovního poměru či podnikání je nutný předpoklad k zařazení do evidence na úřadu práce. Do kdy se nahlásit na úřad práce? Existuje nějaká lhůta registrace na úřad práce?

Pokud člověk nenastupuje do nového zaměstnání, je dobré registraci na úřad práce neodkládat. Registraci na úřad práce je vhodné podniknout do tří pracovních dnů ode dne, kdy došlo k ukončení posledního pracovního poměru.

Zaregistrovat se na úřadu práce může nezaměstnaný nyní kdykoliv a kdekoliv, i v místě, kde se aktuálně zdržujete. Nemusí tedy nutně navštívit úřad v místě trvalého bydliště, jako tomu bylo dříve.

Po přihlášení se na úřadu práce si člověk může začít v klidu rozmýšlet kam chce, aby jeho další kroky směřovali. Měl by si dát také dohromady profesní životopis, aby ho mohl v případě, že narazí na zajímavou pracovní nabídku ihned odeslat.

Výhody registrace na úřadu práce

Registrace na úřad práce může být pro člověka nepříjemnou záležitostí, přináší však řadu výhod. Úřad práce může nezaměstnanému pomoci v těchto bodech:

  • zprostředkování nové pracovní pozice
  • evidence na úřadu práce se započítává do důchodového pojištění
  • vyplácení podpory v nezaměstnanosti
  • placení zdravotního pojištění
  • zprostředkování a proplacení vhodného rekvalifikačního kurzu

Čím dříve dojde k přihlášení na úřad práce po skončení zaměstnání, tím dříve lze získat podporu v nezaměstnanosti a snížit tak šanci na případný finanční výpadek.

Co je potřeba k přihlášení na úřad práce?

Pro přihlášení na úřad práce je třeba nachystat tyto dokumenty:

Jestliže se nezaměstnaný přihlásí na úřad práce po skončení školy, musí doložit:

  • doklad o nejvyšším dosaženém vzdělání

Pokud podnikatel pozastaví nebo zruší samostatně výdělečnou činnost, musí doložit:

  • potvrzení o přerušení (ukončení) živnosti
  • potvrzení o době účasti na důchodovém pojištění
  • potvrzení o době účasti na vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti

Končí-li člověk s rodičovskou dovolenou, péčí o osobu blízkou nebo s invalidním důchodem 3. stupně, bude potřebovat:

  • potvrzení o ukončené náhradní době

Je dobré všechny dokumenty předem nachystat a přinést sebou při první návštěvě na úřadu práce. Všechny tyto dokumenty jsou nezbytné pro zařazení uchazeče o zaměstnání do evidence na úřadu práce.

Přihlášení na úřad práce – formulář

Při první návštěvě a přihlášení na úřad práce je potřeba poskytnout vyplněné formuláře. Na základě těchto formulářů může být nezaměstnaný zařazen do evidence na úřadu práce.

Klient si může formuláře k přihlášení na úřad práce dopředu stáhnout z webu Ministerstva práce a sociálních věcí, vytisknout a v klidu vypsat již doma. Formuláře jsou ke stažení na tomto odkazu.

Formuláře k přihlášení na úřad práce:

  • žádost o zprostředkování zaměstnání
  • žádost o podporu v nezaměstnanosti
  • potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, příp. potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného

Všechny tyto formuláře k přihlášení na úřad práce jsou k dispozici na každé pobočce ÚP. Klient je může vyplnit přímo na místě.

Přihlášení na úřad práce online

Osobní návštěva kontaktního pracoviště úřadu práce není vždy nutná. Žádosti a jiné podklady ve věci evidence na úřadu práce, zprostředkování zaměstnání, pro hodnocení nároku na podporu v nezaměstnanosti, nároku na nepojistné sociální dávky lze podávat i jinou cestou než osobně.

Existují tyto možnosti podávání žádostí:

  • využití podatelny úřadu práce
  • zaslání dokumentů poštou
  • zaslání dokumentů prostřednictvím datové schránky
  • zaslání dokumentů elektronicky

Zvlášť v současné době je vyhledáváno elektronické přihlášení na úřad práce. Jak na přihlášení na úřad práce online?

Všechny potřebné formuláře lze najít na webu Ministerstva práce a sociálních věcí. Vzory vyplněných formulářů jsou k prohlédnutí na webových stránkách úřadu práce.

Postup pro elektronické přihlášení na úřad práce

K úspěšnému elektronickému přihlášení na úřad práce stačí provést několik kroků:

  • na portále Ministerstva práce a sociálních věcí vyplnit elektronickou žádost o konkrétní nepojistnou sociální dávku, zprostředkování zaměstnání či podporu v nezaměstnanosti, včetně povinných příloh
  • elektronickou verzi stačí s dalšími potřebnými doklady poslat buď datovou zprávou přes datovou schránku na místně příslušné kontaktní pracoviště úřadu práce dle trvalého pobytu, nebo elektronicky na jeho emailovou adresu
  • v době nouzového stavu není v případě nepojistných sociálních dávek nutné elektronické podání bez zaručeného elektronického podpisu do 5 dnů potvrzovat

V případě jakýchkoli problémů se klient může obrátit na Call centrum úřadu práce. Operátoři pomohou s vyplněním žádostí i povinných příloh na telefonním čísle 800 77 99 00, a to denně:

  • v pondělí a ve středu 8 – 17 hodin
  • v úterý a ve čtvrtek 8 – 15 hodin
  • v pátek 8 – 13 hodin

Dotazy je možné posílat též elektronicky na tyto e-mailové adresy

  • kontaktni.centrum@mpsv.cz
  • callcentrum@mpsv.cz
V současné době je vhodné vyhnout se chození po úřadech. Osobní schůzce se klient zcela nevyhne, ale všechny dokumenty může elektronicky vyřídit z domova a na úřadu práce osobně strávit jen nezbytně nutný čas.

Kdo dává přednost osobní schůzce, může si sjednat konkrétní termín, aby měl jistotu, že nebude zbytečně čekat. Na některých pracovištích se lze objednat přes internet, na jiných telefonicky.

Přihlášení cizince na úřad práce

Na úřad práce musí být přihlášen každý cizinec, který je v České republice zaměstnán. Přihlášení cizince na úřad práce v místě výkonu činnosti má na starosti zaměstnavatel.

Přihlášení cizince na úřad práce musí být učiněno písemně nejpozději v den jeho nástupu. Zaměstnavatel musí vést evidenci cizinců, kteří pro něj pracují.

Cizinci zaměstnaní v České republice musí disponovat některým z následujících dokumentů:

  • platným povolení k zaměstnání od příslušné krajské pobočky ÚP ČR a platným oprávněním k pobytu
  • zaměstnaneckou kartou
  • modrou kartou
  • kartou vnitropodnikově převedeného zaměstnance

Pokud cizinec do práce nenastoupí, ukončí zaměstnání před uplynutím doby, na kterou bylo vydáno povolení, dostane výpověď z důvodu nedodržován pracovní docházky apod., musí zaměstnavatel informovat úřad práce. Zaměstnavatel je povinen cizinci nabídnou pracovní a mzdové podmínky obvyklé u občana ČR.

Ukončení evidence na úřadu práce

Evidence na „pracáku“ pro danou osobu končí ve chvíli, kdy si najde zaměstnání anebo započne samostatně výdělečnou činnost na území ČR, ale i v cizině. V tom případě se jedná o dobrovolné vyřazení z evidence úřadu práce.

Ukončení evidence zájemců o zaměstnání na úřadu práce lze provést na základě žádosti zájemce o zaměstnání nebo v případě, že zájemce o zaměstnání neposkytuje úřadu práce při zprostředkování zaměstnání potřebnou součinnost.

Důvody k ukončení evidence na úřadu práce ze strany ÚP:

  • uchazeč o zaměstnání nesplní oznamovací povinnost, čili nenahlásí změnu skutečností, které jsou stěžejní pro vedení v evidenci nejpozději do 8 dnů
  • uchazeč o zaměstnání se nedostaví na kontaktní schůzku ve stanoveném termínu aniž by se omluvil nejpozději do 8 dnů
  • uchazeč o zaměstnání neprojedná doporučené zaměstnání – nedostaví se na pohovor, maří nástup do práce anebo jej rovnou odmítne
  • uchazeč o zaměstnání odmítne dohodnutou rekvalifikaci anebo se nezúčastní na dohodnutém rekvalifikačním kurzu. Praha rekvalifikační kurzy nabízí v hojné míře, nicméně je lze udělat i jinde.
  • chazeč o zaměstnání se odmítne podrobit vyšetření zdravotního stavu anebo psychologickému vyšetření

Dále se vedení v evidenci ukončuje, pokud má uchazeč o zaměstnání nastoupit k výkonu trestu odnětí svobody, je ve vazbě, pokud zemře, skončí mu platnost modré karty a v dalších případech.

Vyřazení z evidence bývá zpětné. Provede se totiž dnem, kdy uchazeč o zaměstnání porušil své povinnosti, nesplnil oznamovací povinnost anebo jinak mařil součinnost. Rozhodnutí o vyřazení však nelze vydat po uplynutí 3 let od vzniku této skutečnosti.

Poslední aktualizace: 01. 04. 2021