Menu
Jak připravit auto na zimní období?

Jak připravit auto na zimní období?

4 minuty čtení

Každý zodpovědný řidič ví, že před zimou je zapotřebí věnovat svému vozidlu náležitou péči. Výměnu pneumatik z letních za zimní stanovuje dokonce zákon. Tím ovšem příprava na zimu zdaleka nekončí. Co vše by měl řidič zkontrolovat? Jak nejlépe připravit auto na zimní sezónu?

Zima klade na stav vozidla podstatně větší nároky než jiná období. Silnice mohou být kluzké, je špatná viditelnost, brzy tma, nízké teploty. Neudržované auto může mít problém vůbec nastartovat. Aby se řidič problémům se svým vozem vyhnul, měl by mu věnovat péči buď osobně nebo ho odvézt do servisu.

Autoservisy většinou nabízí předsezónní prohlídky. Cena těchto prohlídek je přijatelná, a to především s ohledem na případné finanční výdaje při jakémkoliv neočekávaném problému.

Pneumatiky především

Přípravu auta na zimu mnoho lidí omezuje pouze na přezutí letních pneumatik za zimní. Samozřejmě, že se jedná o jeden z nejdůležitějších kroků, nemělo by však zůstat jen u něj. O dalších potřebných kontrolách ale až později.

Nyní ještě k pneumatikám – ne každé zimní pneumatiky jsou kvalitní. Jejich výběru by měl řidič věnovat opravdu dost času, protože na nich závisí stabilita vozu na mokrých, zasněžených a případně zmrzlých silnicích.

Kdy přezout auto na zimu? Zimní pneumatiky jsou podle zákona povinné od 1. 11. do 31. 3. Pokud však nevlídné podmínky panují i před nebo po tomto termínu, jsou zimní pneumatiky na vozidle více než vhodné. K přezutí z letních na zimní by mělo dojít v případech, kdy teploty klesají pod 7 stupňů Celsia, při vlhkém asfaltu nebo dokonce sněhu a náledí na silnicích.

Jízda na nekvalitních, ojetých nebo dokonce letních pneumatikách v zimním obdobím je jednoduše hazard.

Zimní pneumatiky nesmí být příliš ojeté. Minimální hloubka dezénu činí 4 mm, hlubší vzorek je však výhodou. Závisí na něm brzdná dráha vozidla. Při rychlosti 50 km/h s 4 mm dezénem je brzdná dráha na sněhu o 14 metrů delší než při 9 mm.

Výhodu mají řidiči provozující automobil na operativní leasing. Výměnu pneumatik a veškeré s tím související starosti za ně řeší leasingová společnost.

Provozní kapaliny – jsou potřeba měnit?

Většina automobilů má v chladicích soustavách nemrznoucí kapalinu celoročně. To ale neznamená, že před zimou není nutné nic kontrolovat. Naopak. Je zapotřebí zkontrolovat hladinu a případně kapalinu dolít. Ta by se v ideálním případě měla kompletně měnit dokonce každé 2 až 4 roky.

Odborníci doporučují nemrznoucí kapalinu minimálně do mínus 25 až 30 stupňů Celsia. Pokud si doplnění nebo výměnu člověk dělá doma, měl by mít na paměti, že se prodává koncentrát kapaliny. Musí se tedy zředit v uvedeném poměru, jinak by udělal víc škody než užitku. A také pozor, typy chladících kapalin se nesmí míchat.

Před zimou si nemrznoucí směs zaslouží také ostřikovače. Kromě toho by si měl řidič zkontrolovat trysky a gumičky ostřikovačů. Nesmí být zpuchřelé a musí stírat celou svoji plochou. Výhled musí mít řidič i v těch nekomplikovanějších podmínkách bezchybný.

Přípravu auta na zimu není radno podceňovat.

Gumičky ostřikovačů se doporučuje měnit zhruba jednou ročně. Pro zachování jejich životnosti není vhodné pomocí ostřikovačů odstraňovat námrazu na sklech.

Kontrola akumulátoru

Asi každý se někdy setkal se situací, kdy se řidič snaží v zimě nastartovat své auto a vůbec se mu to nedaří. Na vině je v takových případech pravděpodobně vybitý akumulátor. Aby se podobným nepříjemnostem předcházelo, neměla by se podceňovat kontrola akumulátoru před zimním obdobím.

Spočívá v kontrole stavu elektrolytu, nabití a očištění kontaktů. Akumulátor se v zimě vybíjí velice rychle. Při teplotách mínus 20 stupňů Celsia ztrácí až polovinu kapacity. Proto se doporučuje s autem v zimě pravidelně jezdit – ideálně středně dlouhé trasy. A jak startovat auto v zimě? S citem. Vozu rozhodně neprospěje dlouhé a opakované startování.

Jak dál připravit auto na zimu? Zkontrolovat:

  • světla
  • hladinu motorového oleje
  • brzdové destičky

Na místě je také kontrola fungování kontrolek v autě. V případě pochybností o nedostatečné funkčnosti jakékoliv části vozidla by se měl člověk obrátit na odborníky v servisu.

Ošetření namáhaných částí vozu

Zima, nízké teploty, námraza, posypová sůl nebo všudypřítomná vlhkost vůbec nesvědčí některým částem vozu. I o ně je proto během zimy nutné pečovat.

Lak sám o sobě žádné velké přípravy na zimu nepotřebuje. Většinou stačí automobil pořádně umýt a navoskovat. Důkladnější péči potřebují případné škrábance laku. Aby se nezhoršovaly, měl by je řidič opravit korekční tužkou.

Namáhané je také těsnění kolem dveří a zámky, které tak rády v zimě zamrzají. Pomoc je snadná:

  • zámky ošetřit grafitovým olejem
  • těsnění otřít glycerinem nebo silikonovým olejem

V souvislosti se zamrzlými zámky se hodí zmínit šikovný pomocník – rozmrazovač zámků. Za pár korun se dá sehnat v kterýchkoliv potřebách pro motoristy. Má to ovšem jedno „ale“. Rozmrazovač je nutné nosit u sebe, v autě příliš užitku neudělá.

Jelikož v průběhu zimního období začíná nový rok, je potřeba také včas pamatovat na zakoupení dálniční známky. Navíc se v Česku již používá elektronická dálniční známka, která kromě online nákupu přináší řadu dalších výhod.

Nad rámec povinné výbavy by si řidič v zimě měl do auta uschovat také smetáček a škrabku na okna. Při cestě na hory se hodí sněhové řetězy, tažné lano, případně startovací kabely. Pro případ jakékoliv nepříjemnosti (nehody, dlouhé kolony apod.) se vyplatí v autě vozit teplou deku.

Poslední aktualizace: 23. 10. 2022