Jak ovlivnil koronavirus nabídku pojišťoven? Zlevnilo pojištění?
4 minuty čtení
Koronavirus se dotkl každého na světě a především z hlediska finančního. Na koronavirus musí reagovat i mnoho pojišťoven, aby neskončily v úpadku. Nejvíce se to dotklo oblasti cestování, které je pro mnoho lidí nezbytnou součástí života a tím pádem se velice podepsal koronavirus na cestovním pojištění. Jak se tedy koronavirus dotkl pojišťoven a zlevnilo díky tomu pojištění?
Díky koronaviru a opatřením vlády se mnoho pojišťoven přesunulo do on-line prostředí a veškeré pojištění lze vyřizovat z pohodlí domova. Díky tomuto přesunu došlo k uzavírání pojištění bez osobního setkání. Mnoho pojišťoven také zavedlo spoustu novinek na trhu.
Česká podnikatelská pojišťovna nabízí dokonce i videoschůzky s poradcem nebo provádění změn u smlouvy pouze pomocí SMS ověření. Některé pojistné smlouvy není nutné ani podepisovat, ale jsou akceptovány pouze zaplacením pojistného.
Pandemie a s ní spojená vládní opatření do značné míry ovlivnila také chování spotřebitelů. Například ZOOT skončil s Výdejnami radosti, jelikož se skokově zvýšil počet objednávek s doručením domů.
Cestovní pojištění
Nejvíce se pandemie koronaviru dotkla především cestovních kanceláří a cestovního pojištění. Z důvodu omezené možnosti cestovat do zahraničí vycestovalo o 72 % méně lidí než v roce 2019. U cestovních kanceláří se od května zase sjednávání cestovního pojištění do zahraničí oživily, ale i tak se čísla dostala maximálně na třetinu, co loni.
U cestovních pojištění bylo nejvíce samozřejmě využíváno pojistné plnění na onemocnění Covidem-19. U jedné pojišťovny zaznamenaly přes 50 klientů nakažených koronavirem nebo v karanténě. Počet nakažených na dovolených nebo po návratu z dovolené byl v září ještě vyšší.
Přibylo i mnoho lidí, kteří se začali velmi zajímat, jaké přesné podmínky pojišťovny nabízí. Většina lidí chtěla především znát obsah daného druhu pojištění a také, zda jsou v nabídce asistenční služby. Téměř 90% klientů se připojistilo na rizika, která by mohla vyvolat nákaza koronavirem.
Vzhledem k tomu, že letecká doprava letos téměř zastavila, museli Češi cestovat do zahraničí především autem a ve většině taky individuálně. S tímto ovšem vysoce vzrostla poptávka na sjednávání pojištění na auto, a to především povinného ručení a také havarijního pojištění na auta, v případě celého vozového parku i flotilové pojištění.
UNIQA pojišťovna a Generali pojišťovna naopak začali využívat pro dokumentaci škod moderní technologie, jako jsou drony, mobilní technici nebo asistované videohovory.
Slavia pojišťovna přinesla v říjnu 2020 pro živnostníky a podnikatele novinku na trhu, která je přímo šitá na míru. Zařazené jsou vydefinované balíčky, které mají pokrýt těmto osobám drtivou většinu rizik.
U živnostníků je možné si pojistit až 5 oborů činností s jednou smlouvou nebo zažádat o různá místa pojištění. Na výběr mají ze 3 balíčků – Základ, Jistota a Jubileum a smlouva se uzavírá online z pohodlí domova a zabere jen pár minut.
S další novinkou přišla ČSOB pojišťovna a to s Pojištěním odpovědnosti IT firem a podnikatelů. Jedná se odborné činnosti, které spadají do působnosti IT technologií. Pojištění se má také vztahovat na odpovědnost za újmu, která je způsobená vadou výrobku nebo i odpovědnost za nemajetkovou újmu, která je způsobená neoprávněným zásahem do práv, které se týkají ochrany osobnosti člověka.
Zlevnilo nebo zdražilo pojištění?
Pojištění, ať už se jedná o cestovní, životní nebo pojištění na auto, zůstalo vesměs ve stejné cenové relaci jako předtím, ale může se stát, že nabídka pojištění může být značně omezená.
Bohužel některé pojišťovny pozastavily smlouvy s cestovními kancelářemi nebo některé cestovní kanceláře dokonce pozastavily i svou činnost a tím se omezuje i rozmanitost výběru cestovního pojištění. Podmínky pro pojištění se tedy plošně nijak neměnily.
Poslední aktualizace: 16. 11. 2020
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.