Alespoň jednu pojistnou smlouvu má v současnosti uzavřenou snad každý. Uzavřená pojistka může krýt mnohá rizika vyplývající z každodenního života. V jistém slova smyslu se díky pojistkám může každý cítit o něco bezpečněji. Ačkoliv si to samozřejmě nikdo nepřeje, stávají se různé nepříjemné situace, kdy dochází ke škodě a vzniká pojistná událost. Jak ji správně nahlásit pojišťovně?
Mezi nejčastěji sjednávané pojištění patří pojištění majetku (pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti) nebo pojištění motorových vozidel. Mnozí využívají také životních pojistek, úrazového pojištění, pojištění zvířat nebo cestovního pojištění. Pojistnou událostí se v těchto případech rozumí událost, kdy dojde ke škodě na pojištěné věci nebo osobě a kdy na základě pojistné smlouvy vzniká nárok na vyplacení pojistného plnění. K tomu, aby bylo vše řádně vyřízeno, je však potřeba postupovat v souladu s podmínkami jednotlivých pojišťoven.
Podmínky se mohou drobně odchylovat podle typu pojistné události, ať už se jedná o autonehodu nebo o vytopení bytu. Obecná doporučení pro hlášení pojistné události však zůstávají stejná.
4 tipy pro nahlášení pojistné události
V první řadě je potřeba zmínit zřejmě nejdůležitější věc. Pro úspěšné uhrazení škod ze strany pojišťovny se obvykle nelze obejít bez účtenek od příslušných věcí nebo poskytnutých služeb. I když se pochopitelně jedná o poměrně velké množství „papírů“, jejich doložení celý proces likvidace pojistné události zjednoduší a zrychlí. V naprosto ideálním případě by měly být účtenky naskenovány v počítači a uloženy například v e-mailu, na který se lze dostat i v případě zničení vlastního počítače.
Za prvé: Eliminovat škodu
Ve chvíli, kdy už k nějaké škodě došlo, je prvořadým úkolem zamezit případné další škodě. Například pokud došlo k pojistné události vytopení bytu prasklým potrubím, je potřeba co nejrychleji zajistit vypnutí přívodu vody a co nejvíce věcí z místnosti odnést, aby se zamezilo jejich zničení.
V případě pojistné události autonehody by mělo za předpokladu, že je to možné, dojít k označení místa nehody pro ostatní řidiče výstražným trojúhelníkem a měla by být neprodleně kontaktována policie. Nejen k prošetření autonehody jako takové, ale také k zajištění bezpečného provozu v okolí, aby nedošlo k dalším možným škodám.
Stejně tak v případě, kdy došlo k pojistné události vykradení sklepa, je potřeba dočasně sklep zajistit tak, aby nemohlo dojít k případné další ztrátě. U těchto situací, které souvisí s trestným činem (typicky vandalismus, krádež, loupež, přepadení) je navíc nutné kromě pojišťovny kontaktovat neprodleně také policii.
Za druhé: Zdokumentovat škodu
K rychlé likvidaci pojistné události, a tedy k rychlejšímu vyplacení pojistného plnění, velmi napomáhá dostatečná dokumentace škody. Ideální je celou škodu vyfotografovat, a to nejen detailně, ale také jako celku – nikoli tedy jen rozbité čelní sklo po autonehodě, ale také veškeré okolí, křižovatku, zkrátka vše, co s nehodou jakkoliv souvisí a z čeho by bylo vidět, jak a proč ke škodě došlo.
Za třetí: Nezbavovat se poškozených věcí
Alespoň ne do doby, než si věci bude moci prohlédnout likvidátor pojistné události. Celé záležitosti také velmi pomůže, pokud bude sestaven seznam poškozených věcí s uvedením jejich hodnoty (viz výše prostřednictvím doložení účtenky).
Za čtvrté: Kontaktovat pojišťovnu
Kontaktovat pojišťovnu je možné prakticky ihned poté, co ke škodě dojde. Jelikož má člověk obvykle plnou hlavu jiných starostí, získá na pojišťovně mimo jiné i dostatek informací o tom, jak má v daném případě postupovat a na co nezapomenout.
Jaké dokumenty jsou potřeba?
Už ve chvíli, kdy dochází k prvotnímu kontaktu s pojišťovnou k nahlášení pojistné události, by měl mít poškozený připraveny následující informace:
číslo konkrétní pojistné smlouvy, ve které je sjednáno pojištění poškozené věci,
identifikační údaje pojištěného (jméno, příjmení, rodné číslo),
datum vzniku škodní události,
místo vzniku škodní události,
informace o příčině vzniku škody a rozsahu poškození,
U životní pojistky se předkládají lékařské zprávy a zprávy o nákladech na hospitalizaci. Jestliže navíc došlo k trvalým následkům, dokládá se posudek o invaliditě vydávaný Českou správou sociálního zabezpečení.
Jak pojišťovnu kontaktovat?
Většinu pojišťoven působících na českém trhu lze kontaktovat a nahlásit pojistnou událost třemi způsoby. Prvním z nich je telefonický kontakt, nicméně vzhledem ke skutečnosti, že při dovolání je obvykle nejprve spuštěn automat, může jít o poněkud zdlouhavou variantu.
Naopak velmi rychlý a efektivní způsob nahlášení pojistné události je on-line formulářem. Ten se nachází na webové stránce konkrétní pojišťovny. Výhoda spočívá nejen vrychlosti, ale také v možnosti připojit přílohy v podobě pořízených fotografií škody.
Poslední variantou, která je ale také poměrně zdlouhavá, je vyplnění formuláře pro nahlášení pojistné události (ke stažení z webových stránek pojišťoven) a jeho osobní předání na pobočce pojišťovny nebo poslání poštou.
Nejdůležitější kontakty
Hlášení škody u největších pojišťoven se od sebe víceméně neliší. Na webových stránkách jednotlivých pojišťovenstačí vyhledat příslušnou sekci a zde buď vyhledat telefonický kontakt nebo formulář (ke stažení / on-line). Pro usnadnění jsou v tabulce níže uvedené infolinky hlavních pojišťoven a odkaz na příslušnou stránku jejich webu.
Pojišťovna
Infolinka pro nahlášení pojistné události
Nahlášení pojistné události – informace na webových stránkách pojišťoven včetně on-line fomuláře
Likvidace škody se řídí mimo jiné novým občanským zákoníkem, konkrétně se jedná o § 2796 až § 2801. Tato ustanovení jsou ale spíše obecného charakteru a ve velké míře závisí likvidace škody a následný převod peněz na účet poškozeného na osobě samotného likvidátora a postupech konkrétní pojišťovny.
V případě nespokojenosti s likvidací pojistné událost může každý požádat o výměnu likvidátora v rámci pojišťovny. Lze také využít služeb samostatných likvidátorů pojistných událostí, kteří spolupracují s příslušnou pojišťovnou.
Poslední aktualizace: 26. 12. 2021
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.