Jak komunikovat s uchazeči o práci?
3 minuty čtení
Uchazeč o práci si udělá obrázek o vaší firmě dávno před tím, než se s ním začnete bavit na pracovním pohovoru (o tom, jak komunikovat s uchazeči na pohovoru, jsem psal v článku o otázkách na pracovním pohovoru).
Na uchazeče totiž působí už to, jakým způsobem s ním komunikujete v průběhu přijímacího řízení, ještě než se osobně potkáte. Jak rychle odepisujete, v jaké náladě se zpráva nese, jestli a jak reagujete na jeho životopis a motivační dopis a další signály.
Co se mi osvědčilo pro vyšší motivovanost uchazečů, tak podpořit brand firmy správnou komunikací. I když totiž uchazeč danou práci nezíská, odnese si příjemný zážitek z komunikace a pracovního pohovoru, předá tohle své nadšení dál a třeba bude příležitost pro spolupráci, až mu vzroste seniorita nebo se něco zajímavého naučí (pořád se učíme a profesně rosteme…).
Komunikace před pohovorem
I když jsem zasypaný hromadou příchozích životopisů, vždy se snažím komunikovat maximálně rychle. Ať už jde o email, zprávy přes LinkedIn nebo telefonáty. A to i v momentě, kdy dojde k posunu v procesu zvažování, zda uchazeče pozvat k pohovoru. Uchazeč chce vědět, jak si právě stojí a zda zvažujete pozvat ho na pohovor. Snažím se informovat o každém updatu.
Pokud člověk nekomunikuje rychle, může přijít o nejlepší talenty. Ten typ lidí, co mají rádi rychlou a efektivní komunikaci, protože pracují rychle a efektivně. Takové lidi týden čekání na odpověď rozhodně odradí a o takovou firmu nemají zájem.
Ještě než uchazeče pozvu, je důležité, aby věděl, koho přesně hledáme a co od nich na této pozici očekáváme. Uchazeči tak přesně ví, jak budou hodnoceni. Snažím se s nimi také vybudovat vztah už v tuto chvíli.
Když bude komunikace otevřená a upřímná, kandidát mi spíše sdělí užitečné informace, jako třeba že dostal i jinou pracovní nabídku nebo nějaké osobní informace, které mi pomohou ho lépe zařadit do pracovního procesu.
Pokud už jste se rozhodli pozvat uchazeče k pohovoru, mimo klasického místa a času se snažím uvést také to, jak dlouho bude pohovor trvat, jak se k nám dostane (na které recepci se ptát,…) a kde může zaparkovat. To jsou věci, které byste napsat nemuseli a jsou podle mé zkušenosti plus.
Podle mojí zkušenosti je vhodné také zopakovat představení firmy, benefity firemní kultury, home office nebo počet tzv. sick days (placená dovolená ve formě „práce“ z domova). Nebral bych to osobně, uchazeč má právo komunikovat s více firmami o svém uplatnění a je dobré připomenout mu, proč jsme zajímavá firma a zaměstnavatel.
Komunikace po pohovoru
Tenhle krok byste neměli vynechat nikdy, ani v případě, že jste se rozhodli daného uchazeče nepřijmout. V dnešní uspěchané době hlavně nenechat uchazeče dlouho čekat a ideálně se mu ozvat, jakmile se rozhodnete, zda jej přijmete, nebo ne.
Sáhněte si do svědomí: Kolikrát se vám stalo, že jste uchazeče už následně nekontaktovali?
A jak to v dnešní době sociálních sítí dopadne, když s uchazečem nekomunikuje? Právem si postěžuje a dá o tom vědět. Tohle se stalo u nás ve Stario, když kolegyně svou chybou nekontaktovala uchazečku o záporném výsledku výběrka:
Něco navíc
Každý má rád, když vidí zájem a dostane „něco navíc“. Při náboru je dobré dát kandidátům už dopředu vědět maximum informací. Na tuzemském pracovním trhu se moc nenosí ukazovat výši platu u pracovních pozic, nicméně to je zrovna věc, kterou uchazeči ocení.
Zajímá je, zda na ně čeká průměrný plat nebo si mohou přijít na lepší mzdu. Zvažte výši platu uvést, pokud to pravidla a zvyky oboru a firmy alespoň trochu dovolují. Uchazeči to ocení.
Velmi pečlivě přistupujte ke komunikaci. Sdělte uchazečům, kdy přesně se chystáte nové zaměstnance přijmout, ať nekontrolují emaily nebo telefon každou chvilku. A když se vám vybraný uchazeč o práci neozve? Rozhodně ho nezasypte zprávami. Jedna ujišťující, že email došel v pořádku, stačí.
Co je prima věc, je zeptat se uchazečů na feedback, a to buď neformálně už na samotném pohovoru, nebo třeba později emailem. Pokud chcete, aby byl pro uchazeče pohovor zážitkem, je pro vás zpětná vazba důležitá.
To vše jsou věci, které ovlivňují hodnocení firem zaměstnanci a potenciálními kandidáty. Hodnocení je stále důležitější vzhledem k rostoucí síle sociálních sítí a jednoduché komunikaci přes mobily a různé messangery. Zjistit si hodnocení na firmu je otázka jedné zprávy na sociální sít nebo dotazu do Google.
Poslední aktualizace: 13. 04. 2017