Shrnutí 10 let zkušeností s investicemi do online projektů
9 minut čtení
Přelom roku je příležitost pro bilancování. 📝📈 Sepsal jsem pravidelné koncoroční shrnutí našich zdarů i nezdarů, jak se moderně říká fuckupů. Článek je docela obsáhlý, třeba naše zkušenosti někomu pomohou při otáčení kormidla ve firmě. ⚓️
👉 ve Forbesu o nás zatím moc nepíšou, přesto jde už o náš 10. rok v ebizu
👉 letos jsme překonali 100 lidí v týmu a spustili nové business vertikály
👉 akvírovali jsme 2 nové firmy a 1 novou firmu založili
Padl dotaz k mým zkoušenostem s investicemi. Nikdy jsem uceleně nerozepisoval investice do online projektů, tak zde v článku poprvé vypíšu souhrn za posledních 10 let.
První milión na účtě
V první půlce roku 2012 jsem prodal podíl ve SlevyDnes.cz, kupujícím bylo ePojisteni.cz, jak píšou zde na Lupě. To bylo takový hezký milník. Bylo to tenkrát poprvé, co jsem měl na účtu přes milión korun v hotovosti. Připadal jsem si celkem logicky u nás na venkově jako král a přemýšlel, co dále. Ve stylu poučky z filmu „Czech Made Man“, že peníze se mají točit, začal jsem koukat po mé první investici. Tak to vlastně všechno začalo.
Společně se SlevyDnes.cz jsem vlastnil ještě jednu firmu. To jsem se někdy v roce 2010 rozhodl, že po 3 letech podnikání na živnosťák bych měl začít tvořit něco trvalejšího. Měl jsme pocit, že jsem se už něco málo naučil během práce na růstu ePojisteni.cz, které se potom o pár let později prodalo za několik miliard korun. Tak jsem založil vlastní digitální agenturu. Líbily se mi krátké názvy a tou dobou frčely třípísmenkové domény. Začal jsem hledat nějakou volnou. Brzy mi došlo, že jednodušší bude vložit do názvu číslovku a bylo to, našel jsem volnou doménu 5DM.cz. A protože jsem zakládal digitální agenturu, rovnou jsem jí dal název i s tou koncovkou „.cz“. Tak vznikla firma 5DM.cz s.r.o.
Zajímavost: Zjednodušeně to 5DM znamenalo 5x digitální marketing, protože jsem se chtěl věnovat 5-ti druhům digi marketingu. Story k názvu má ještě pokračování. Co pro mě skutečně znamenala ta zkratka 5DM, ke které mě přivedla jednou manželka, pro to vysvětlení mě budete muset někdy pozvat na pivo. 🙂
První investice do sleváče TopSleva
Trh slevových serverů se ochlazoval a mezi jinými mi napsal Dan Trojan (dnes velký fanda kryptoměn a provozovatel Altclub.com), že prodává slevový portál TopSleva.cz. Podle jeho slov se rozhodl oslovit několik vytipovaných subjektů, zda budou mít zájem.
Dan zmiňoval, že mu tolik nejde o peníze, protože projekt bral spíše jako zábavu. To znělo pro investora začátečníka více než sympaticky. Udělal jsem si nějaký průzkum. Portál TopSleva patřil mezi 10 nejstarších slevových serverů a říká se, že historie domény u internetového projektu je výhodička. Na webu měla TopSleva slušnou direct návštěvnost, takže i znalost brandu tam byla. Shodou okolností tou dobou běžela Danovi i nějaká billboardová kampaň pro TopSlevu, kterou jsem v Praze zahlédl. Později jsem se dozvěděl, že Dan historicky dělal (mimo spousty jiných věcí) také reklamní a billboardové kampaně pro klienty, tak uměl nakupovat dobře billboardy.
Vzpomínám si, že Dan měl špičkově připravené prodejní materiály včetně třeba výborně zpracované grafiky projektu. To na mě udělalo dost dojem. Dodnes grafika webu a loga jen s minimálními změnami je nasazená na webu. Netrvalo dlouho a s Danem jsme se domluvili. Koupil jsem slevový portál s uživateli a překlopil jej na slevový srovnávač, protože jsem měl z dřívejška zkušenost se srovnávači (SlevyDnes, ePojisteni). Sice mi nákup, vývoj srovnávače a rozjezd marketingu vycucl dost peněz z prodeje SlevyDnes, časem se ukázalo, že to byla správná investice.
Zajímavost: Roztomilý detail je, že nakonec TopSleva skončila opět v ePojisteni.cz. Stejně jako dříve moje SlevyDnes.cz. Ještě na začátku roku 2017 byla TopSleva součástí 5DM.cz, někdy v půlce roku byla docela v tichosti prodána do ePojisteni.cz, které ji provozuje dodnes.
Investice do Plná Peněženka
V roce 2014 jsem koupil cashback portál Plná Peněženka. Cashback business mě dost zaujal, když jsem slavil Silvestra 2013 s manželku na dovolené v Anglii. Na dovolených mám zvyk dívat se na různé reklamy – billboardy, časopisy, televize, atd. Sleduji firmy, které jsou úspěšné. A často byly v telce cashback portály Quidco a TopCashback, kteří jsou dodnes vzorem a inspirací pro řadu cashback portálů ve východní Evropě.
Kupeckými počty jsem došel snadno k rovnici, že kdo je v televizi, asi bude vydělávat solidní cash, aby si to mohl dovolit. Tak jsem se o cashback začal více zajímat a nakonec koupil cashback portál Plná Peněženka. Příběh nebudu podrobně rozepisovat, protože jej pár lidí nerado slyší. Koho to zajímá, může si část historky přečíst v archivu na webu Plné Peněženky. Kromě mé maličkosti historka zmiňuje ještě dva šikovné kolegy Petra a Tomáše, se kterými jsem Plnou Peněženku úspěšně rozjel. Nicméně, jak se tomu bohužel občas děje, historie se vykládá různě, takže dnešní verze stejné stránky vypadá úplně jinak a mě s kolegy už takto nezmiňuje.
S Plnou Peněženkou jsem měl velké plány, jak je možné vyčíst z mého rozhovoru na Penize.cz. Ty se mi bohužel nedařilo realizovat. Po zralé úvaze jsem se proto rozhodl prodat 5DM.cz včetně Plné Peněženky.
Změna dresu – koupil jsem Erabat
Tím se dostávám do roku 2016 a k úplně nové kapitole investic. Z okresního přeboru jsem postoupil do vyšší ligy a začal na investicích spolupracovat se zkušenými investory z KOOPEO Ventures. První spolupráce byla relativně malá. Společně jsme vykoupili jejich holdingovou společnost Erabat. Jednalo se o několik let rozvíjený cashback portál Erabat s dobrou historií, zákazníky a obchodními kontrakty. Podobně jako několikrát dříve, pustili jsme se do refaktoringu, zužitkovali roky budované know-how a portál začali ladit. Během refaktoringu padlo rozhodnutí, že dojde i k rebrandingu a tak vznikl portál Tipli a mohli jsme vypustit první oficiální tiskovku.
Dneska po dvou letech je Tipli portál se 750.000+ registrovanými uživateli, působí ve 3 státech a velmi se nám daří vertikální růst. Tím monetizujeme získané zkušenosti z posledních 10 let podnikání v e-businessu. K tomu máme další investiční apetit a koukáme po synergických projektech.
Zajímavost: Název pro cashback portál Tipli jsem měl za úkol vymyslet na měsíční dovolené v Thajsku, kam jsem si vyjel odfrknout a nabrat inspiraci po úspěšném prodeji agentury 5DM.cz. K názvu Tipli mě nasměroval můj parťák Petr, který přišel se slovem „Tip“. Já k tomu přidal to „li“, protože jsem četl u bázenu (viz fotka v pravo dole 👇) Forbes a tam psali o nějaké gay seznamce, která měla chytlavý název a měla tam tuším to „li“ na konci.
Moře financí – první investice Tipli
První investice v barvách Tipli přišla ještě před prvními narozkami Tipli. Všiml jsem si, že se bude zavírat portál Moře-Financí.cz, který jsem znal ještě z dob práce v ePojištění. Chlapi dělali business, který mě vždy velmi zajímal – online správa osobních financí. Našel jsem si kontakty na majitele a napsal jim. Prohodili jsme si pár mailů, dali jednu schůzku, potom už si jen pinkli párkrát smlouvu a za nějaké dva týdny bylo koupeno.
Zvažovali jsme různé varianty pokračování portálu Moře-Financí.cz. Nakonec jsme dopočítali, že bude nejvýhodnější nabídnout uživatelům možnost archivace a zpřístupnění dat z jejich historických účtů. Údržba a rozvoj Moře-Financí.cz by byla moc náročná. Vydali jsme se cestou finančně uvážlivé uživatele Moře-Financí.cz konvertovat k nákupům přes Tipli, kde jsme jim nabídli zvýhodněný prémiový účet pro nákupy na internetu.
Výsledek byl ještě o chlup lepší, než jsme čekali. Získali jsme kvalitní uživatele pro Tipli, které si opečováváme. Jako bunus bylo zajímavé PR.
Pestrý Jídelníček a Business Animals
Loňský rok byl pro nás zatím nejvýznamnější z pohledu investic do nákupu projektů. Stihli jsme dvě úspěšné akvizice a další příležitosti na investice se nám překlopily do nového roku a budeme o nich jednat dále.
Nejdříve jsme koupili ziskový projekt Pestrý Jídelníček zaměřený na hubnutí a zdravý životní styl. Projekt měl v době prodeje 1,2 miliónu registrovaných uživatelů. Jsme s Tipli v akviziční fázi, zaměřujeme se na růst. Nenechali jsme si ujít možnost získat 1,2 miliónů registrovaných uživatelů k podpoře tuzemského Tipli. Později se ukázalo, že výkon databáze uživatelů akvírovaných přes nabídku produktu „zdarma“ (jídelníček zdarma) není tak dobrá, jako u jiných projektů, kde jsme kupovali aktivní a „rozplacené“ uživatele. Přesto se jedná o úspěšnou akvizici a máme v plánu projekt další roky držet v provozu.
Druhý loňská akvizice byl projekt BusinessAnimals.cz s databází 120 tisíc obchodníků. S projektem jsme získali také tým 20 nových kolegů. Navíc projekt spolupracoval s 400 tuzemskými firmami, které historicky koupily služby Business Animals. V první fázi po akvizici jsme se zaměřili na snížení nákladů firmy, to je obrovská výhoda holdingu. Máme podepsané holdingové smlouvy a řadu nákupů máme levnějších, než mají samostatné společnosti. Nastavili jsme naše nástroje pro sledování efektivity a nákladů na projektech, nasadili jsme naše finanční reportingy a odhalili spoustu položek, kde je možné ušetřit 10-70 % nákladů. Změnili jsme některé dodavatele, například máme myslím velmi dobře řešené startupové účetnictví přes UOL. Ve výsledku firma ušetří řádově nižší jednotky miliónů korun ročně na nákladech a hlavně zeštíhlí a tím získá větší agilitu pro další vývoj. Druhá fáze je práce na produktu. To je fáze, která nyní probíhá a tam je na vyhodnocení zatím brzy. Projekt Business Animals je nyní ziskový a růstový. Businessová vertikála „práce“ nás velmi zajímá, protože to je oblast, kde se bavíme o hodně velkém koláči. Hlavní hráč na tuzemském trhu má miliardu obratu a kolem 300 miliónů zisku ročně. Takových business vertikál v českém online rybníčku moc není.
Co mě 10 let investování naučilo
Pohled na mých uplynulých 10 let v e-businessu ukazuje, že investice do rozjetých projektů se zatím všechny vyplatily. Všechny můj business vždy posunuly o kus dále. Řada věcí se po investici ukáže trochu jinak, nicméně tím, že jsem zapojený do každodenního provozu, tak můžu problémy začít okamžitě řešit. To je ostatně dneska moje hlavní náplň práce – efektivně řešit problémy a průšvihy.
Pokračování v investicích je jasný cíl do dalších 10 let v e-businessu. Je to činnost, která nás hodně posouvá dále a stále více mě i baví, jak člověk získává zkušeností a pomaličku ubývá těch nepříjemných překvapení ve fázi krátce po akvizici. S některými kolegy, jejichž projekty jsme koupili, tak i nadále udržuji nadstandardní vztahy. A to mám taky na businessu a investicích rád, že máme kolem sebe stále více super lidí.
Poslední aktualizace: 31. 12. 2018