Česká pošta chystá změny u balíkových služeb: Na co se připravit?
3 minuty čtení
Česká pošta od března 2019 zavede změny pro výpočet ceny posílaných balíků. Cena bude nově záviset na velikosti balíku, nikoliv na jeho hmotnosti. Kromě toho se pošta snaží přimět zákazníky k používání standardizovaných obalů, které mají zefektivnit procesy při třídění a přepravě zásilek.
Česká pošta začne od března třídit balíky do několika kategorií podle délky nejdelší strany. Za odeslání nejmenšího balíku v rámci služby Balík na poštu zákazník zaplatí 109 Kč, poslání nejlehčího balíku do 2 kg doposud stálo o korunu méně. Ceny balíků podle velikosti se týkají zasílaných balíků do zahraničí.
Oproti komplikovaným výpočtům na základě hmotnosti je výhodou nových cenových kategorií to, že si každý zákazník může zjistit cenu za odeslání předem.
Balíky budou rozdělovány do kategorií S, M, L a XL dle rozměru jejich nejdelší strany. Nové ceny u balíkových služeb jsou následující:
Nový ceník České pošty
Balík do ruky
Balík na poštu
EMS
Cenný balík
Obyčejný balík
Doporučený balík
S (do 35 cm)
129 Kč
109 Kč
159 Kč
129 Kč
89 Kč
99 Kč
M (do 50 cm)
159 Kč
139 Kč
189 Kč
159 Kč
119 Kč
119 Kč
L (do 100 cm)
209 Kč
189 Kč
269 Kč
209 Kč
169 Kč
169 Kč
XL (do 240 cm)
359 Kč
339 Kč
–
359 Kč
319 Kč
–
Sleva se zákaznickou kartou
10 Kč
10 Kč
–
–
–
–
Sleva při elektronickém podání
10 Kč
10 Kč
10 Kč
8 Kč
–
8 Kč
Příplatek Nestandard
19 Kč
19 Kč
19 Kč
16 Kč
16 Kč
16 Kč
Dle tiskového oddělení České pošty nelze říci, zda odesílání balíků kvůli změnám skutečně podraží, protože někteří klienti díky nim mohou ušetřit. Česká pošta sledování zásilek ponechává ve stávajícím režimu. Ohlásila však řadu dalších změn.
Nad rámec balíků Česká pošta zdraží doporučená psaní a cenná psaní. V obojím případě bude navýšení dosahovat 3 Kč. Zdraží také všechny typy poštovních poukázek, včetně dobírkových. Nově chystá Česká pošta od února 2020 i dvojrychlostní doručování obyčejných zásilek.
Česká pošta navíc zavádí tzv. e-štítek, což znamená, že si lze na webu nebo v aplikaci předem vyplnit adresní údaje, a ušetřit tak několik korun. Na přepážce pak bude stačit nadiktovat vygenerovaný kód. Výše slevy při elektronickém podání u jednotlivých služeb je uvedena v tabulce výše.
Ušetřit mohou také držitelé Zákaznické karty České pošty. Sleva ve výši 10 Kč se ale týká pouze služeb Balík na poštu a Balík do ruky. Zákaznická karta se ale může i přesto vyplatit, a to hlavně těm, kteří balíky odesílají pravidelně. Mezi její výhody patří slevy u partnerů, jimiž jsou například Firo tour, Moravské naftové doly (MND), Delmas a další.
Dřívější vs. nové ceny balíkových služeb
Do konce února 2019
Od 1. března 2019
Váha
Cena
Rozměr
Cena
do 2 kg
108 Kč
S (do 35 cm)
109 Kč
do 5 kg
117 Kč
M (do 50 cm)
139 Kč
do 10 kg
137 Kč
L (do 100 cm)
189 Kč
do 15 kg
183 Kč
XL (do 240 cm)
339 Kč
do 20 kg
207 Kč
do 30 kg
239 Kč
Příplatek za nestandardizovaný obal
Poměrně výraznou změnou je také zavedení standardizovaných obalů. To znamená, že balíky by měly být zabaleny nejlépe v kartonu, popřípadě v jiném pevném obalu.
Za nestandardně zabalený balík se zákazník nevyhne příplatku, který má kompenzovat náklady na manuální zpracování bez třídící linky. Balíky, které nedrží tvar nebo jsou například v černém igelitu, se totiž nedají třídit automaticky.
Zásilkovna konkurentem České pošty?
Přepravní společnost Zásilkovna se doposud zabývala pouze výdejem zboží z e-shopů. Na jaře roku 2019 by už ale mělo být možné přes Zásilkovnu poslat jakýkoliv balík. Vedení společnosti plánuje rozšířit počet provozoven na tři tisíce, což je zhruba stejné množství poboček, jako má Česká pošta.
Zásilkovna se s Českou poštou chystá soupeřit například prostřednictvím nižších cen. Zákazníkům chce nabídnout plnohodnotnou alternativu státního podniku. Tím, že připravuje službu pro odesílání balíků, může České poště brzy silně konkurovat.
Poslední aktualizace: 25. 02. 2022
Michal Hardyn
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.