Češi si na Štědrý den volali více, naopak SMS zprávy jsou na ústupu
4 minuty čtení
Vánoční čas, to není jen nákupní šílenství, ale také žně pro všechny mobilní operátory. S rozvojem a neustále se zvyšujícím počtem smart telefonů se každoročně na Štědrý den lámají rekordy v počtu spojených hovorů, odeslaných SMS nebo MMS, případně v současnosti také v přenosu dat. Štědrý den roku 2019 nebyl výjimkou. Ze statistik operátorů vyplývá, že se během Vánoc 2019 a konkrétně Štědrého dne více volalo a méně posílalo SMS.
Technologický pokrok jde kupředu neskutečným tempem. A tak se není čemu divit, že zasahuje do mnoha oblastí. Nejinak je tomu i v případě zasílání vánočních přání. Zatímco před desítkami let se v poštovních schránkách obvykle před Vánoci nahromadilo množství vánočních pohlednic, dnes se jedná spíše o raritu s „retro“ nádechem.
S nástupem mobilní technologie se přání začala posílat prostřednictvím SMS. Velké oblibě se těšily SMS brány, kde šlo (a na některých do dnešního dne stále jde) posílal SMS zdarma. Postupně na trhu začaly fungovat kromě největších operátorů i ti menší poskytovatelé mobilních služeb, tzv. virtuální operátoři – Tesco mobile, SAZKAmobileapod. Shodují se, že právě Vánoce, resp. Štědrý den, patří k těm nejvytíženějším obdobím.
Kromě samotných mobilních telefonů začali mít lidé přístup také k neomezeným tarifům, datovým tarifům a různým speciálním zvýhodněným nabídkám (např. tarify pro studenty). I to má celkový vliv na to, jak se v dnešní době posílají vánoční přání.
Volání, SMS a přenos dat na Štědrý den 2019
Na Vánoce 2019 si lidé na Štědrý den přáli mnohem více po telefonu než prostřednictvím SMS. Častěji se také využíval e-mail a oblíbené sociální sítě. To dokládá především meziroční nárůst o desítky procent v rámci datových přenosů.
Je otázkou, zda tato přání jsou méně osobní než ta před mnoha lety. Někteří se touto myšlenkou často ohání a vyjadřují tím domněnku, že kvůli „elektronickému kontaktu“ pomalu mizí kontakt osobní.
Do jisté míry to je určitě pravda. Na druhou stranu díky sociálním sítím, mobilním telefonům, e-mailům a dalším komunikačním médiím má člověk možnost oslovit mnohem více svých přátel a kamarádů. Ruku na srdce, málokdo by poslal tolik pohlednic jako SMS zpráv nebo vánočních emailů.
Rekordní objem přenesených dat u O2
O2 ve svém vyjádření ohledně využívání telekomunikačních služeb během Vánoc 2019 jasně potvrdil nastalý trend. Objem přenesených dat se meziročně zvýšil o 110 % a vytvořil tak nový rekord. O2 k tomu dodává, že nárůst eviduje každým rokem, pravděpodobně tomu tak bude i příští rok.
Na Štědrý den zprostředkovalo O2 13,4 milionů hovorů, což představuje nárůst o 2 % oproti předchozímu roku. Naopak pokles o zhruba 14 % zaznamenalo u posílání SMS zpráv. Přesto však přenesla neuvěřitelné množství textovek, celkem 15,7 milionů.
Nejvytíženější bylo u O2 na Štědrý den dopoledne mezi 10 a 11 hodinou. Během této hodiny se uskutečnilo 1,5 milionu hovorů a byl odeslán stejný počet krátkých textových zpráv.
Vodafone potvrzuje současný trend
Výrazný růst datových služeb zaznamenal na Štědrý den také další z operátorů působících v České republice. Vodafone sdělil, že se jednalo o meziroční nárůst o 63 % a největší provoz zaznamenal až mezi devátou a desátou hodinou večerní.
I u tohoto operátora se oproti Štědrému dni roku 2018 navýšil počet hovorů a snížil počet poslaných SMS. Hovory zaznamenaly růst o 10 %, SMS zprávy naopak pokles o 11 %. Nutno dodat, že klesající tendenci mají i MMS.
Stejná situace také u T-Mobile
Překvapivá data prezentoval T-Mobile. Podle jeho statistik se hovorů na Štědrý den 2019 uskutečnilo méně než ve všední den, „jen“ necelých 16 milionů. Přesto se však v meziročním srovnání dá hovořit o nárůstu 2 %.
SMS a MMS zpráv lidé skrze T-Mobile na Štědrý den posílali více než ve všední den, přesto se tak jako u konkurenčních operátorů jednalo o meziroční pokles. Lidé zaslali o 12 % méně SMS a 3 % méně MMS. I tak to bylo zhruba 19 milionů zpráv.
Datový přenos u T-Mobile meziročně vzrostl o 43 %. Podobně jako u Vodafonu se maximální vytížení uskutečnilo až ve večerních hodinách, konkrétně posledních 15 minut před 22. hodinou.
Nevyžádané hovory i během Vánoc
Ačkoliv to operátoři ve svých zprávách neuvádějí, bezpochyby i během Štědrého dne došlo mnoha nevyžádaným hovorům. Někdy se jedná o „pouhý“ telemarketing. Ten je sice nepříjemný, ale víceméně neškodný.
Jiná situace ale může nastat v případě, kdy na telefonu uživatel vidí zmeškaný hovor a číslo nezná. Obecně se doporučuje na číslo nevolat. Mnohdy se jedná o podvod, kdy částky za samotný hovor nazpět dosahují extrémně vysokých částek.
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.