Menu
Bojí se váš CEO sociálních sítí

Bojí se váš CEO sociálních sítí

2 minuty čtení

V řadě tradičních velkých firem top management (CEO, CFO, COO) nevyužívá sociální sítě, nemá s nimi zkušenost a nerozumí jim. To je samozřejmě v pořádku, každému sociální sítě nemusí přirůst k srdci a každý také není CEO. Regulérní argument může být, že náš CEO má důležitější věci na práci než se seznamovat s těmi všemi novinkami na Facebooku, Twitteru, Instagramu, Pinterestu nebo rychle rostoucím Snapchatu. Sociální sítě se každý rok dramaticky změní a co platilo před rokem, to už dneska platit nemusí.

Z business pohledu sociální sítě nelze přehlížet a ignorovat. Nedostatek zkušeností se sociálními sítěmi by nemělo vést k tomu, že z nich firma bude mít strach. Když se rozhlídnete kolem sebe, kolik času tráví lidi na sociálních sítích třeba s mobilem v ruce, jsou sociální sítě bez diskuze jedna z největších příležitostí, které firmy z pohledu marketingu nyní mají.

Nedávno jsem řešil s jednou firmou její strategii pro sociální sítě. Firma mi jejich komunikační strategii popsala takto:
Staré známé pořekadlo trefně praví, že čím více se v hovně člověk maže, tím více hovno smrdí. Diskuse na sociálních sítích vůbec neovlivní růst našich projektů a získávání nových uživatelů a jejich nákupní chování. Naopak (negativní) diskuse s uživateli poškodí snahu získat nové uživatele a naladění lidí na internetu. Nejlepší je negativní zákazníky ignorovat a diskuse brzy zhasnou a zapadnou samy.

Z mého pohledu to je výborný příklad strategie firem, které prohrávají na plné čáře v době sociálních sítí (např. většina velkých bank, pojišťoven, atd.). Uzavřenost firem před světem a ignorování zákazníků je jedna z velkých chyb, kterých se firmy dopouští. Zákazníci dnes naplno využívají snadno dostupných informací na internetu. Velmi často si zákazníci před svým nákupním rozhodnutím/konverzí zjišťují maximum o produktu nebo službě. Nezájmem o rozzlobené zákazníky zanechává firma negativní stopu na internetu a může dramaticky snižovat konverze nových zákazníků i loajalitu těch současných.

Mým klientům radím pravý opak a vidím v posledním roce pozitivní trend, že některé velké a ultrakonzervativní firmy se začínají snažit uchopit sociální sítě správně. Management si uvědomuje, že sociální sítě jsou seriózní kanál ovlivňující nákupní rozhodnutí zákazníků a že ignorace sociálních sítí a uzavřenost firmy je jedním z důvodů, proč prohrává s menšími firmami.

Mám řadu příběhů, jak některé projekty rostou díky sociálním sítím, které tvoří třeba 50 % veškeré návštěvnosti. Konkrétním příběhem spojeným se sociálními sítěmi je projekt PlnaPenezenka.cz – zkušenosti, které jsem získal pouze díky sociálním sítím, protože předchozí majitel projektu se mi ozval s nabídkou prodeje projektu na základě mých článků na blogu a komunikace přes sociální sítě. Sociání sítě významně pomohly vybudovat některé moje projekty a věřím, že se velmi rychle blíží doba, kdy si zásadní vliv správné komunikace na sociálních sítích bude donucen uvědomit každý CEO velké i menší firmy.

Poslední aktualizace: 23. 02. 2016