V dubnu 2016 vstoupil v platnost zákon o elektronické evidenci tržeb. V první řadě se týkal všech, kteří v rámci svého podnikání přijímají platby v hotovosti a zároveň podnikají v ubytovacích nebo stravovacích zařízeních či provozují velkoobchod nebo maloobchod. Další vlny zavádění EET se budou týkat svobodných povolání nebo například řemeslníků. Jaké povinnosti s sebou EET přináší? Co musí podnikatel splnit ještě před přijetím první platby v režimu EET?
Ačkoliv zákon o elektronické evidenci tržeb běží už přes dva roky, stále ještě není možné říct, že by vše probíhalo bez potíží. Mnozí podnikatelé dost tápou v tom, kdo musí mít EET a co vše se musí v rámci EET splnit.
Setkávají se s technickými problémy svých pokladních systémů, mobilních aplikací EET nebo EET softwaru. Jak tedy začít s EET? Co všechno zařídit a kde?
1. Žádost o autentizační údaje
Aby bylo možné se vůbec přihlásit k EET, musí být první krok žádost o autentizační údaje. Jedná se o přihlašovací jméno a heslo, které poplatník bude používat pro vstup na webovou aplikaci EET na stránkách Daňového portálu.
O autentizační údaje se žádá dvěma způsoby:
prostřednictvím Daňového portálu s využitím přihlašovacích údajů do datové schránky – v tomto případě se autentizační údaje odesílají také prostřednictvím datové schránky a podnikatel na ně může čekat několik dnů,
osobně na jakémkoliv územním pracovišti finančního úřadu – v tomto případě obdrží podnikatel autentizační údaje ihned v zapečetěné obálce.
Pro oba případy platí, že k přihlášení do webové aplikace EET může dojít až následující den po převzetí autentizačních údajů.
2. Oznamovací povinnost
Ze zákona o EET pro podnikatele vyplývá také tzv. oznamovací povinnost. Ta spočívá v oznámení údajů o všech provozovnách, v nichž podnikatel přijímá evidované tržby.
Provozovnou se rozumí také různé mobilní prostory. Anebo také internetové stránky – i to musí podnikatel oznámit, pakliže za prezentované zboží nebo služby přijímá evidované tržby.
Údaje o provozovnách se nahlašují správci daně, tj. finančnímu úřadu. Důležité je to, že pakliže dojde k jakékoliv změně údajů, musí tuto změnu podnikatel nahlásit do 15 dnů ode dne, kdy k ní došlo.
Specifická situace nastává u podnikatelů, kteří nemají stálou provozovnu, protože například své služby vykonávají v domácnostech svých klientů. V takových případech se provozovnou rozumí adresa sídla podnikatele.
Každé provozovně se následně uděluje identifikační číslo, které musí být mimo jiné uvedeno i na vydávaných účtenkách.
3. Certifikát k evidenci tržeb
Po předchozích zmíněných krocích následuje získání certifikátu k evidenci tržeb. Díky certifikátu Finanční správa identifikuje podnikatele při zasílání údajů datovými zprávami, jedná se tedy o autentizaci zasílaných datových zpráv.
Podnikatel si sám může zvolit, zda bude mít jeden certifikát pro všechny své pokladní systémy nebo jich bude mít více. Certifikát se instaluje do pokladních zařízení, přes které budou tržby evidovány. Každopádně je v zájmu podnikatele, aby s certifikátem zacházel s maximální obezřetností a nemohlo dojít k případnému zneužití.
4. Zasílání informací o tržbách
Podstata celé elektronické evidence tržeb spočívá právě v tomto kroku. Podnikatel je povinen při každé uskutečňované tržbě zaslat správci daně datovou zprávou údaje o evidované tržbě.Zároveň musí zákazníkovi vystavit účtenku (může mít papírovou i elektronickou podobu).
Zákazník má možnost si ověřit, zda podnikatel přijatou tržbu zaevidoval u správce daně, a to opět prostřednictvím Daňového portálu.
Zákazník se navíc s účtenkou může zúčastnit Účtenkové loterie a získat některou z více jak 21 000 výher, které se losují každý měsíc. Ačkoliv to takto zní velmi zajímavě, o loterii není příliš velký zájem. Vedou se dokonce i diskuze, zda není čas pro zrušení Účtenkovky.
5. Informační povinnost
Dalším pojmem souvisejícím se zavedením EET je tzv. informační povinnost – v podstatě se jedná o označení provozovny EET. Spočívá v povinnosti podnikatele vyvěsit v provozovně, kde dochází k evidovaným tržbám, informační oznámení. A to takovým způsobem, aby bylo pro zákazníky dostatečně viditelné a čitelné.
Tato informační povinnost se týká také e-shopů. V případě nesplnění hrozí podnikateli pokuta až do výše 50 000 korun.
Text k povinnému označení provozovny EET je dvojího typu. Liší se podle způsobu, jakým poplatník tržby eviduje – zda v běžném režimu nebo ve zjednodušeném režimu.
Text označení provozovny EET v případě evidence tržeb v běžném režimu:
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Text označení provozovny EET v případě evidence tržeb ve zjednodušeném režimu:
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.
Obě možnosti povinného označení provozovny EET ke stažení zde.
Zákon neudává formu, jakou se toto oznámení má prezentovat. Je možné ho obyčejně vytisknout na čistý list papíru a vyvěsit v provozovně, nebo je možné ho i graficky upravit tak, aby zapadal do celkového konceptu daného místa. V každém případě ale přílišná kreativita není na místě.
K dispozici jsou také v mnoha e-shopech již hotové samolepky nebo tabulky označení provozovny EET s výše uvedenými texty. Takové označení pak stačí v provozovně vhodně umístit a podnikatel má po starostech.
Již od roku 2008 sepisujeme užitečné články na nejrůznější témata - od půjček a financí až po pojištění nebo cestování. Za cíl si klademe informovat naše čtenáře co nejsrozumitelnějším způsobem - pomoci jim ušetřit peníze, získat přehled nad daným tématem či jim poradit s jejich situací.